عشایر خراسان‌جنوبی، تولیدکننده 6000 تن گوشت قرمز

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی گفت: عشایر استان از ابتدای سال تاکنون 6000 تن گوشت قرمز تولید کردند که نسبت به سال گذشته 450 تن افزایش تولید بوده است.

«غلامرضا قوسی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: تسهیلات پرداختی 72 میلیارد و 300 میلیون ریال است که از این مبلغ 60 درصد سهم تشکل‌های عشایری و 40 درصد سهم عشایری است.

وی در خصوص سهم تشکل‌ها و افراد، افزود: سهم تشکل‌ها 11 شرکت تعاونی و سهم افراد 455 نفر بوده که به بانک عامل معرفی و بطور میانگین 89 درصد این تسهیلات جذب شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی تصریح کرد: دومین تسهیلات به مبلغ 70 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی در راستای طرح زنجیره‌ای تولید گوشت که به این استان اختصاص یافته است تاکنون 610 نفر و پنج شرکت تعاونی به بانک عامل معرفی شدند و 239 نفر موفق به جذب تسهیلات 10 درصد و یک ساله شدند و تاکنون ۷۰ میلیارد ریال این تسهیلات جذب شده است.

قوسی ادامه داد: سقف پرداخت تسهیلات در طرح زنجیره گوشت 15 میلیون تومان و محل صندوق توسعه ملی را با توجه به تعداد پرواربندی دام از 15 تا 50 میلیون تومان متفاوت است.

وی در خصوص طرح زنجیره تولید گوشت قرمز، اظهار کرد: این طرح با هدف افزایش تولید گوشت، تولید گوشت با کیفیت، جلوگیری از ورود دام به مراتع فقیر، عرضه نکردن دام لاغر و غیرقابل کشتار به قیمت اندک برای تامین علوفه، نقدینگی عشایر، کوتاه کردن دست دلالان و جلوگیری از فروش زودهنگام دام عشایر اجرا می‌شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: 15 هزار و 676 خانوار عشایر خراسان‌جنوبی، یک میلیون و 200 هزار رأس دام سبک و سنگین در اختیار دارند که 30 درصد محصولات دامی استان را تولید می‌کنند.

قوسی ادامه داد: دولت برای اجرای طرح‌های اشتغالزایی در مناطق روستایی و عشایری مبلغ 1.5  میلیارد دلار را مصوب کرده است.

وی یادآور شد: از محل منابع توسعه ملی به عشایر متقاضی دریافت تسهیلات تخفیف پیدا می‌کند تا عشایر بتوانند به سامانه کارا مراجعه و درخواست تسهیلات کنند، کارمزد این تسهیلات، 4 درصد در مناطق فردی و 6 درصد در بقیه مناطق است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید