مواد مخدر , افغانستان , انتطامی " />

تولید بی سابقه 9 هزار تن مواد مخدر در افغانستان ، کشفیات فقط دو درصد

کابل - ایرنا - ناظران سازمان ملل متحد برآوردشان ازمیزان تولید مواد مخدر طی سال جاری در افغانستان رقمی بی سابقه، حدود 9 هزار تن است و مقامات وزارت کشور افغانستان، کشفیات خود را در این حوزه 236 تن اعلام کردند که این تنها حدود دو و شش دهم درصد تولید است.
به گزارش ایرنا، «عبدالخلیل بختیار» معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور افغانستان روز چهارشنبه در نشست خبری در کابل گفت که امسال تاکنون دو هزار و 468 عملیات در راستای مبارزه با مواد مخدر در سطح این کشور انجام شده که در جریان آن 231 تن مواد مخدر کشف و ضبط شد و در همین ارتباط نیز دو هزار و 848 متهم دستگیر شدند.
وی افزود : در بین افراد بازداشت شده 69 کارمند دولتی از جمله پلیس، سرباز ارتش، امنیت ملی و کارمندان غیر نظامی وجود دارند و 56 تن از دستگیر شدگان زن هستند و 13 تن خارجی که 6 نفر پاکستانی و 7 تن دیگر ایرانی هستند.
به گفته بختیار، در طی سال 1396 ، 27 کارخانه تولید مواد مخدر، 3 کارخانه مین سازی، 12 انبار نگهداری مواد مخدر، 2 مرکز فرماندهی تروریست ها منهدم شده است و 224 قبضه سلاح نیز در همین ارتباط بدست نبروهای دولتی افتاده است.
معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور افغانستان گفت که مجموع ارزش مواد مخدر کشف شده 271 میلیون دلار به نرخ قیمت بازار مصرف داخلی افغانستان است و همچنین از ضبط 705 هزار دلار پول قاچاقچیان نیز خبر داد.
بختیار در این نشست به جدیدترین عملیات نیروهای مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت که در 30 بهمن ماه در شهرستان «خوگیانی» استان «ننگرهار» طی عملیاتی 5 تن مواد مخدر بدست آمد و 2 کارخانه تولید هروئین نیز از بین رفت و سه قاچاقچی هم در این ارتباط دستگیر شدند.
به گفته وی در شهر کابل پایتخت افغانستان نیز امسال 860 عملیات انجام شد که در مجموع یک هزار و 35 قاچاقچی و خرده فروش دستگیر و 47 تن مواد مخدر از انواع مختلف کشف و ضبط شد.
وی تصریح کرد که برای سال آینده طرحی را در دستور کار دارند که در آن برای هدف قرار دادن کارخانه های تولید مواد مخدر در مناطق سخت گذر افغانستان و مناطق تحت سلطه مخالفان دولت از نیروی هوایی استفاده شود و بیان داشت که بدون حمایت نیروی هوایی امکان نابودی وسیع مواد مخدر میسر نیست .
بختیار گفت که برای از بین بردن کشتزارهای مواد مخدر عملیاتی در سال آینده با حمایت گسترده ارتش برنامه ریزی شده و تصریح کرد که هم زمان که ارتش در یک منطقه مشغول از بین بردن تروریست ها می شوند ، نیروی پلیس مبارزه با مواد مخدر نیز بدنبال قاچاقچیان، کارخانه ها تولید مواد مخدر و کشتزارها می روند .
سخنان این مقام وزارت کشور افغانستان در جمع خبرنگاران در حالی بیان شد که با گذشت هر سال به رغم حضور نیروهای خارجی مدعی مبارزه با منابع مالی تروریست ها ، بر میزان کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان افزوده می شود و امسال بر اساس گزارش سازمان ملل متحد بطور بی سابقه این میزان رشدی چشم گیر داشته است.
از تولید و فروش مواد مخدر، برداشت غیر قانونی از معادن و منابع طبیعی افغانستان به عنوان مهمترین عناصر درآمد زا برای تروریست های فعال در این کشور یاد می شود.
میزان درصد کشف در مقایسه با مقدار تولید مواد مخدر نشانگر آن است که معبر درآمدی تروریست ها مسدود نیست و با توجه به تعداد افراد دستگیر شده که تقریبا به ازای هر عملیات یک نفر دستیگر می شود می توان نتیجه گرفت که ساختار نیروی انسانی این سازمان های مافیایی نیز لطمه زیادی ندیده اند.
آساق*291*1104*1663**

نظر خود را ثبت کنید