هند , خط لوله گاز , تاپی " />

سرمایه گذاری هند برای تامین بخشی از گاز مورد نیاز خود از «تاپی»

دهلی نو - ایرنا - با احداث خط لوله طرح تاپی که بین چهار کشور ترکمنستان ، افغانستان، پاکستان و هند عبور می کند، هند سالانه 33 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ترکمستان دریافت خواهد کرد.
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری 'گریتر کشمیر' در روز شنبه، این خط لوله انتقال گاز که بین چهار کشور ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند اجرایی می شود از محل این طرح ، سالانه 33 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را در طول یک مسیر 1800 کیلومتری از گالکینیش ترکمنستان به فضیلکا واقع در شمال هند و در نزدیکی مرز پاکستان منتقل خواهد کرد.
عملیات احداث بخشی از این پروژه دیروز در هرات با حضور مقامات هند، افغانستان، پاکستان و ترکمنستان آغاز شد.
ام جی اکبر وزیر مشاور در امور خارجه هند در این مراسم گفت: هند متعهد به حمایت از این پروژه است.
وی گفت: هند به تعهدات مالی خود در تأمین بخشی از 10 میلیارد دلار برای پروژه بین المللی خط لوله تاپی که به حل مشکل کمبود انرژی در آسیای جنوبی کمک می کند، پایبند است.
وی همچنین از نگرانی های خود درباره امنیت این خط لوله و ثبات عرضه گاز سخن گفت.
هند سومین مصرف کننده بزرگ انرژی و چهارمین واردکننده بزرگ گاز مایع طبیعی در جهان است. ترکمنستان چهارمین منابع بزرگ گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد، این کشور احداث سهم خود از خط لوله تاپی را در دسامبر 2015 آغاز کرد. خط لوله تاپی توانایی جابه جایی روزانه 90 میلیون متر مکعب گاز را برای مدت 30 سال خواهد داشت، قرار است این پروژه امسال به مرحله بهره برداری برسد.
توافقنامه این پروژه چند میلیاردی که طرحی مشترک بین ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند است، 19 تیر 1392 در عشق آباد امضا شده بود. با این خط لوله، گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند صادر می‌شود.
به دلیل عبور این خط لوله از افغانستان، این کشور نه تنها سالانه 500 میلیون دلار حق ترانزیت می‌گیرد، بلکه تا یک میلیارد و 500 هزار متر مکعب گاز نیز برای مصارف داخلی دریافت می‌کند.
این خط لوله از چهار استان هرات، نیمروز، قندهار و هلمند در غرب، جنوب غربی و جنوب این کشور عبور می‌کند. در همه این استان ها کشمکش با شبه نظامیان طالبان ادامه دارد.
آساق**267**1424 **1663**

نظر خود را ثبت کنید