ازبکستان , تاجیکسان , هفت گذرگاه مرزی , از سرگیری فعالیت " />

فعالیت هفت گذرگاه مشترک مرزی ازبکستان و تاجیکستان از سر گرفته شد

باکو – ایرنا – فعالیت هفت گذرگاه مشترک مرزی ازبکستان و تاجیکستان روز پنجشنبه از سر گرفته شد .
به گزارش پایگاه خبری ' آوستا ' مراسم رسمی افتتاح گذرگاه مرزی «سارازم – جارتپه» با حضور فرمانداران ایالات مرزی «سوقدیه» تاجیکستان و «سمرقند» ازبکستان در روستای «سارازم» حومه شهر «پنجیکند» برگزار شد .
«رجب بئی احمدزاده » فرماندار ایالت سوقدیه تاجیکستان طی سخنانی در این مراسم، از سرگیری فعالیت گذرگاه های مرزی میان تاجیکستان و ازبکستان را ابتکار مهم رهبران دو کشور عنوان کرد .
وی ابراز امیدواری کرد ، از سرگیری فعالیت گذرگاه های مرزی میان تاجیکستان و ازبکستان به توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور کمک کند .
تورابجون جورایف» فرماندار ایالت سمرقند ازبکستان نیز فعالیت گذرگاه های مرزی را برای توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور مهم عنوان کرد .
گذرگاه های مرزی دیگر از جمله ' کوشکنت – اوچتورگان' ، 'خاواستاباد – باکاباد' ، ' پاپ ' ، ' راوات ' ، 'گلباهر ' ، گذرگاه ریلی 'آموزانگ ' امروز ( پنجشنبه ) در نقاط مختلف مرز مشترک دو کشور فعالیت خود را از سر گرفتند .
تصمیم در باره از سرگیری فعالیت گذرگاه های مرزی تاجیکستان و ازبکستان 21 فوریه گذشته ( 2 اسفند ماه ) در جلسه هیات دولت ازبکستان اتخاذ شد .
میان ازبکستان و تاجیکستان طی هشت سال گذشته فقط دو گذرگاه مرزی فعال بوده و از اوایل سال جاری میلادی دو گذرگاه دیگر از جمله 'آنادارخون – پاتار ' و کوشتگیرمون 'که در دوره ریاست جمهوری اسلام کریم اف رییس جمهوری پیشین ازبکستان تعطیل شده بودند ، فعالیت خود را از سر گرفتند .
بر اساس توافقنامه ای که بین ازبکستان و تاجیکستان در سال 2002 میلادی امضا شده است، میان دو کشور 16 گذرگاه مرزی فعال بود که بسیاری از آنها در دوره ریاست جمهوری ا سلام کریم اف که سردی در روابط دو کشور حاکم بود ، تعطیل شدند .
شوکت میرضیایف رییس جمهوری جدید ازبکستان که مصمم به تقویت روابط با کشورهای همسایه از جمله تاجیکستان است برنامه دولت تاشکند برای از سرگیری زیرساخت های حمل و نقل میان ازبکستان و کشورهای منطقه را اعلام کرد .
رییس جمهوری ازبکستان همچنین قرار است 9 مارس -19 اسفند- جاری به تاجیکستان سفر کند .
آساق ** 337*1579

نظر خود را ثبت کنید