اسکان , نوروز 97 , خراسان جنوبی " />

اسکان روزانه 150 هزار مسافر نوروزی در خراسان جنوبی فراهم شد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: در ایام تعطیلات نوروز 97، اسکان روزانه 150 هزار مسافر نوروزی در استان فراهم شد.
به گزارش ایرنا حسن رمضانی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: این ظرفیت ها شامل بقاع متبرکه، مجموعه های آب درمانی، مدارس، هتل ها و مهمانپذیرهاست.
وی از فعالیت 22 اقامتگاه بوم گردی در استان خبر داد و گفت: ظرفیت اسکان روزانه 650 هزار نفر در این اقامتگاه ها فراهم شد و نیز ظرفیت هتل و مهمانپذیرهای استان حدود سه هزار نفر در روز است.
وی ادامه داد: همچنین حدود 100 نفر به عنوان راهنمای گردشگران در جاذبه های فرهنگی و تاریخی استان در ایام نوروز همکاری می کنند.
وی بیان کرد: امسال در تمام شهرستان های استان ویژه برنامه هایی را با هدف معرفی آیین های ویژه نوروزی، جاذبه های طبیعی، تاریخی و صنایع دستی استان تدارک دیده شده است.
رمضانی در ادامه به برنامه های شهرستان ها در ایام نوروز 97 عنوان کرد: برگزاری جشنواره بهار نارنج در طبس از ویژه برنامه های این شهرستان است که به مدت پنج شب از پنجم فروردین ماه در باغ گلشن طبس برگزار خواهد شد و نیز بازارچه صنایع دستی در ورودی این باغ برپا می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از برپایی جشنواره عشایر در شهرستان بشرویه خبر داد و افزود: سیاه چادر عشایری در روستای اسفاک و ورودی بشرویه برپا می شود ، علاوه بر این فرآورده های لبنی تهیه شده توسط عشایر صنایع دستی و شتر سواری را خواهیم داشت.
رمضانی به برگزاری جشنواره نان در فردوس اشاره کرد و گفت: این جشنواره در منطقه گردشگری تون این شهرستان برگزار خواهد شد و انواع نان های بومی و محلی پخت شده و به بهترین تهیه کنندگان نان جوایزی نیز اهدا می شود.
وی با اشاره به اینکه در شهرستان سرایان بازارچه صنایع دستی در ورودی شهرستان و در کویر سه قلعه برپا شده است، بیان کرد: برنامه های کویر نورودی همراه با اجرای موسیقی، شتر سواری، سافاری و تورهای نیم روزه را طی ایام نوروز در این شهرستان خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه رصد ستاره گان در شب نیز به عنوان بهشت منجمان در کویر سه قلعه تدارک دیده است یادآور شد: در شهرستان قاین در منطقه نمونه بوذرجمهر اجرای موسیقی مقامی، بر پایی سیاه چادر عشایری و بازارچه صنایع دستی برنامه ریزی شده است.
وی با اشاره به برگزاری آیین سنتی کوزه شکنی در باغ و عمارت جهانی اکبریه بیرجند یادآور شد: امسال در باغ های اکبریه، رحیم آباد و شوکت آباد و قلعه تاریخی بیرجند اجرای موسیقی مقامی و سیاه چادر عشایر و بازارچه های صنایع دستی اجرا خواهد شد.
وی از افزایش 2 برابری تعداد غرفه های صنایع دستی استان در ایام نوروز 97 خبر داد و افزود: 25 بازارچه صنایع دستی با 300 غرفه در سطح استان دایر می شود که 100 درصد افزایش را نسبت به پارسال نشان می دهد.
وی اظهار کرد: همچنین در این ایام 15 سیاه چادر عشایر در مسیرها مواصلاتی استان به عنوان کمپ های موقت استقرار می یابد، در حوزه معرفی آثار نیز 100 هزار نسخه بروشور معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری و طبیعی استان در مبادی ورودی شهرها توزیع خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: شعار نوروز 97 در استان با عنوان «گردشگری به رنگ ارغوان به طعم زعفران» انتخاب شده است.
رمضانی ادامه داد: در مجموعه باغ اکبریه و یا سیاه چادرهای عشایری در ورودی شهرها گروه هایی مستقر و نقاشی های ظرفیت های گردشگری استان را با رنگ های قابل شستشو به عنوان یادمان سفر از خراسان جنوبی روی ماشین ها انجام خواهند داد.
وی با بیان اینکه فصل نخست مرمت ارگ کلاه فرنگی بیرجند به پایان رسیده است، گفت: امسال نمایشگاه تاریخ سیاسی و اجتماعی استان در این بنای با ارزش تاریخی استان دایر می شود تا زمینه ای برای ایجاد موزه تاریخ سیاسی استان باشد.
وی عنوان کرد: نوروز پارسال، سه میلیون و 860 هزار وارد استان شدند که از این تعداد یک میلیون و 440 هزار نفر اسکان یافتند.
وی ادامه داد: بیشترین بازدید گردشگران نوروزی از باغ گلشن طبس، باغ اکبریه و شهر تون فردوس بود امسال نیز پیش بینی می شود افزایش 30 درصدی گردشگران در استان را داشته باشیم.
7557 * 6054

نظر خود را ثبت کنید