شناسایی 1801 زوج ناقل قطعی تالاسمی مینور در سیستان و بلوچستان

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: هزار و 562 بیمار مبتلا به تالاسمی در استان خون دریافت می‌کنند. اگر چه انتقال خون آن‌ها رایگان است، اما خانواده دارای فرزندان با این بیمار مشقت زیادی برای رفت و آمد و اسکان دارد و بیمار هم رنج زیادی از این بیماری متحمل می‌شود.

‌به گزارش ایسنا- ‌مجید سرتیپی افزود: هزار و 801 زوج ناقل قطعی تالاسمی مینور در استان شناسایی و به آن‌ها مشاوره ژنتیک و مشاوره قبل از ازدواج ارائه شده است.

وی اظهار کرد: برای جلوگیری از تولد نوزادان مبتلا به این بیماری از 16 خرداد ماه 95 کمپین شناسایی زوج‌هایی که آزمایش‌های تالاسمی پیش از ازدواج را انجام ندادند، در مناطق روستایی و حاشیه شهر با همکاری داوطلبان سلامت ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این مشاوره‌ها به آن‌ها آموزش داده می‌شود که یا با هم ازدواج نکنند یا در صورت ازدواج اقدام‌هایی انجام شود که از تولد کودک مبتلا به تالاسمی ماژور جلوگیری شود.

سرتیپی گفت: این بیماران داروهای زیادی برای پیشگیری از عوارض تزریق خون مصرف می‌کنند اما به دلیل تزریق‌های خون مکرر عوارضی در بدن آن‌ها ایجاد می‌شود که از جمله آن می‌توان به نفوذ آهن در بعضی احشای بدن مثل کبد و ایجاد رسوب اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیشترین تعداد بیماران در زاهدان 570 مورد و پس از آن در سراوان با 263 مورد است. تالاسمی، بیماری ژنتیکی است که برای انتقال به نسل دیگر بعد باید پدر و مادر این ژن را داشته باشند، یعنی هر دو تالاسمی مینور باشند که در این صورت احتمال تولد کودک مبتلا به تالاسمی ماژور 25 درصد می‌شود.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید