خاش قطب تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان

مدیرجهادکشاورزی شهرستان خاش گفت: وجود حدود 40 هزار هکتار اراضی کشاورزی باغی و زراعی و تولید سالانه افزون بر 300 هزار تن محصول این شهرستان را به قطب مهم تولید محصولات کشاورزی تبدیل کرده است‌.

‌امان الله طوقی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا‌ افزود: با برنامه‌های حمایتی دولت و توان کشاورزان و دامداران سختکوش، شهرستان خاش می‌تواند در سال ظرفیت تولید خود را به بیش از 300 هزار تن محصول ‌برساند و این امر در افزایش سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای و استفاده از آبیاری نوین میسر است‌.

وی اظهار کرد: تمام تلاش دولت و از جمله همکاران ما در مجموعه‌های منابع طبیعی، امور آب و حمایت‌های فرمانداری بر این است که در صدور موافقت نامه‌های اصولی و پاسخ دادن به در‌خواست‌های مردمی موانع پیش رو بخش کشاورزی شهرستان برداشته شوند‌.

طوقی ادامه داد: شهرستان خاش با بیش از یک هزار واحد گلخانه، رتبه نخست را از نظر تعداد گلخانه و میزان تولید محصولات گلخانه‌ای در سیستان و بلوچستان دارد‌.

مدیرجهادکشاورزی خاش در ادامه با اشاره به اراضی نخیلات این شهرستان نیز گفت: سطح زیر کشت نخیلات این شهرستان بیش از 7500 هکتار است‌.

طوقی بیان کرد: منطقه مرزی روتک خاش دارای بیش از 6000 هکتار نخل است که عمده آن به صورت دیم بوده و از کیفیت بسیار مناسب برای نگهداری و بسته‌بندی برخوردار است که علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای پاکستان، افغانستان و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود‌.

وی بیان کرد: در دستور قرار گرفتن اجرای طرح‌های آبیاری نوین به رونق کشت و تولید انواع محصولات باغی و زراعی در شهرستان خاش کمک کرده است‌.

مدیر جهاد کشاورزی خاش ادامه داد: در سطح 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خاش آبیاری تحت فشار کار شده و حدود 2 هزار هکتار تهیه طرح و بخشی نیز در حال نقشه برداری وجود دارد.

مدیرجهادکشاورزی خاش خاطرنشان کرد: شهرستان خاش به دلیل شرایط  اقلیمی و آب و هوایی خاص تبدیل به منطقه‌ای برای تولید انواع محصولات کشاورزی شده که از این شهرستان به عنوان ایران کوچک نیز یاد می‌شود‌.

وی تصریح کرد: در ارتفاعات تفتان به‌علت هوای نسبتاً سرد انواع درختان شامل زرد آلو، گردو، بادام، آلو در قسمت جنوبی شهرستان نخیلات، مرکبات، برنج در اراضی شرقی آن و در مجاورت مرز پاکستان نخیلات دیم در سطح زیاد با کیفیت مناسب، در دشت گوهر کوه باغات پسته و امکان کشت سایر محصولات نظیر انار، زیتون، گندم ، یونجه، زیره سبز، محصولات جالیزی و سبزی و صیفی جات حتی زعفران در این منطقه وجود دارد.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید