مهار آتش‌سوزی جنگلها و مراتع منطقه حفاظت شده خائیز پس از 9 ساعت

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از مهار کامل آتش سوزی جنگل ها و مراتع «تنگ خشک» منطقه حفاظت شده "خائیز" پس از 9 ساعت تلاش شبانه و بی وقفه یگان حفاظت محیط زیست خبر داد.

به گزارش ایسنا، محسن جعفری نژاد گفت: بر اثر این آتش سوزی 3 هکتار از پوشش گیاهی، مرتعی و جنگلی این منطقه از بین رفته است. 

وی اظهار کرد: راس ساعت 22 شب 10 خرداد ماه جاری گزارش مردمی دریافت کرده ایم که  بخشی از ارتفاعات روستای "علمدار" در ضلع جنوبی منطقه حفاظت شده خائیز شبانه دچار حریق شده است . 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: موضوع سریعا" به مقامات ستادی و اجرایی عضو ستاد مدیریت بحران شهرستان کهگیلویه اطلاع داده شد . 

جعفری نژاد با اشاره به حساسیت زیست محیطی ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان کهگیلویه جهت جلوگیری از پیشرفت آتش سوزی تصریح کرد: یگان حفاظت منتظر حضور و همراهی کسی نشده و در همان دقایق اولیه با اعزام اکیپی به محل به تنهایی پس از 9 ساعت تلاش شبانه موفق می شوند راس ساعت 7 صبح قبل از طلوع خورشید و بدون حضور نیروهای دیگری حریق را بطور کامل مهار کنند.

وی که خود از نزدیک این حریق را مدیریت می کرد ادامه داد: علت آتش سوزی هنوز مشخص نیست اما قطع به یقین عوامل انسانی در این بین نقش دارند که متاسفانه باعث از بین رفتن 3 هکتار از مراتع و 8 اصله درخت کَلَخُنگ و بادام کوهی شده است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تحقیقات محسوس و نامحسوس یگان حفاظت این اداره در شهرستان جهت شناسایی عامل یا عوامل آتش سوزی ادامه دارد، عنوان کرد: وسعت زیاد مناطق، کوهستانی بودن آن باعث می شود که ماموران هنگام بروز آتش سوزی به موقع به محل نرسند، بنابراین توصیه می شود هنگام حضور در طبیعت حتی الامکان از روشن کردن آتش خودداری کرده و یا درصورت نیاز تمهیدات حفاظتی اندیشیده شود و قبل از ترک محل از سرد و خاموش بودن آتش اطمینان حاصل شود . 

جعفری نژاد ضرورت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست از محیط بانان را امری واجب دانست و اضافه کرد: سختی شرایط کار و تلاش شبانه روزی محیط بانان درحفاظت از ذخائر ملی باید توسط سازمان در جهت افزایش امکانات و تقویت توان مادی آنها دیده شود . 

به گزارش ایسنا، استان کهگیلویه و بویر احمد دارای بیش از 870 هزار هکتار جنگل و بیش از 550 هزار هکتار مرتع است و 87 درصد استان را جنگل و مرتع تشکیل می دهد.

لازم به ذکر است که آتش سوزی در طبیعت استان چندسالی است، همزمان با کاهش نزولات زمستانی و فزونی این بارشها در فصل بهار، باعث رشد بیش از اندازه علفزارها شده بنابراین این مساله از یک طرف و خشک شدن بلوط ها ناشی از بیماری چوب سوسک خوار بلوط که اکثرا" ناشی از همین کم بارشی زمستانی است از طرف دیگر دست به دست هم دادند تا روزانه شاهد شنیدن خبرهای غم انگیزی از آتش سوزی بلوط های پهنه زاگرس بخصوص در استان کهگیلویه و بویراحمد باشیم.


نظر خود را ثبت کنید