نماینده مردم زاهدان در مجلس‌:

مشکل جدی سیستان و بلوچستان در حوزه اشتغال است

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه اشتغال، استان با مشکل جدی دست به گریبان است و اغلب جوانان منطقه بیکار هستند، در حالی که در تقسیم‌های کشوری، سیستان و بلوچستان 30 درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است.

‌به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، دکتر حسینعلی شهریاری در جمع خبرنگاران بیان کرد: آمار و اطلاعاتی که ارائه می شود با واقعیت برابری ندارد و در اشتغال زایی اگر اطلاعات اعلام شده صحت دارد پس نباید در استان این میزان جوان بیکار جویای کار باشند، این اختلاف آمار دولت با شرایط استان هیچ تناسبی ندارد.

وی ادامه داد: از نظر امنیتی، اتفاق هایی در استان رخ می‌دهد که نمی‌توان گفت مختص این منطقه است و می‌توان حتی در تهران اتفاق‌هایی بدتر از آن را شاهد بود، پس سیستان و بلوچستان استان ناامنی نیست و شاخص‌های امنیتی منطقه رو به بهبود است، به همین دلیل دیگر ساکنان این منطقه شاهد اتفاق‌های ناگوار سال‌های گذشته نیستند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در کنار شاخص‌های امنیتی، بهداشت هم در استان روند رو به رشدی داشته و در حوزه درمان تخت‌های زیادی به ظرفیت استان افزوده شده است.

شهریاری در ادامه به موضوع منطقه آزاد سیستان نیز اشاره و اظهار کرد: لایحه منطقه سیستان در کمیسیون عمرانی مجلس تصویب شد اما با وجود تلاش ها در صحن علنی مجلس رای نیاورد، چون مناطق آزادی در کشور به وجود آمد که هیچ کدام به وظیفه ذاتی خود عمل نکردند. این مناطق قرار بود محلی برای صادرات تولیدات کشور به مناطق دیگر باشد اما به محلی برای واردات اجناس بی کیفیت تبدیل شد، مجلس شورای اسلامی تصویب کرد به دلیل این که مناطق آزاد پاسخگوی مجلس نیست زیر مجموعه وزارت اقتصاد قرار گیرند.

وی گفت: در حوزه شمال استان احداث دیوار مرزی در خاک ایران سبب شد تا اراضی کشاورزان منطقه در آن سمت دیوار قرار گیرد و مردم امکان دسترسی به آن نداشته باشند. بررسی و رفع این مشکل به شورای امنیت ملی بر می‌گردد و شورا باید درباره آن وارد عمل شود، اما باید توجه داشت که به دلیل بنا شدن دیوار در خاک ایران، ممکن است در آینده میان ایران و افغانستان مشکل ایجاد شود، ولی با این وجود پیگیری نمایندگان استان هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امسال آبی وارد هامون نشد و سبب شد که هیرمند برای مردم آورده ای نداشته باشد، سیاست خارجی کشور در این باره ‌هنوز نتوانسته است حق آبه سیستان را از افغانستان دریافت کند.

شهریاری تصریح کرد: طرح انتقال آب دریای عمان به استان یکی از لایحه هایی بود که در دولت نهم به تصویب رسید اما به دلیل هزینه بر بودن آن دولت های نهم، دهم و یازدهم قادر به اجرای آن نبودند و در دولت دوازدهم نیز هنوز برای اجرای آن تصمیمی گرفته نشده است، در حالی که به دلیل خشکسالی‌های استان بسیاری از روستاها خالی از سکنه شده است و برخی از مردم کوچ کرده‌اند و خیلی‌ها هم به حاشیه نشینی پرداختند و شرایط حاشیه نشین‌‌ها از روستاییان وخیم تر است.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید