به بهانه روز دختر؛

جامعه ای حیران با انتظارات یکسان دخترانه

اصلاح نگاه به دختر، اجازه تصمیم گیری برای آینده، مجوز خروج از کشور یا برخورد مهربانانه تر قانون با دختران، این تعدادی از درخواست‌های دختران از جامعه و خانواده‌هایشان است، درخواست‌هایی که مکرر در طول سال تکرار می‌شود، اما واقعا دختران باید در چنین روزی از چه چالش‌هایی صحبت کنند، هرچند که همه دختران یک صدا اعتقاد دارند که این روز با روزهای دیگر سال برایشان تفاوتی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، اصل موضوع کجاست؟ واقعا نگاه به دختران در جامعه ایران و خانواده‌های ایرانی با نگاه به دختران در جامعه‌ها و خانواده‌های کشورهای دیگر متفاوت است، نقش این جنس در کشور ایران کجاست، چرا دختران امروز  پر از سوال اند؟ و به همین دلیل این روز برای آنها با روزهای دیگر سال فرقی نمی‌کند.

مجید ابهری آسیب‌شناس در گفت و گو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، معتقد است هر روز روز دختر است، چراکه دختران، مادران فردا هستند و با دست های خود چرخ های تربیتی آینده را به گردش در می آورند. قرار دادن یک روز به نام روز دختر در سال فقط برای توجه عمیق تر به مشکلات و مسائل دختران در جامعه است.

وی، چالش های فرا روی دختران در جامعه امروز را سرگشتگی فرهنگی و قرار گرفتن بین فرهنگ غربی و سبک زندگی اسلامی ایرانی می‌داند، چالش‌هایی که از یک سو شبکه های اجتماعی، فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای به طور دائم برای آنها در حال تبلیغ معیارها و سبک زندگی غربی است و از سویی دیگر مدیریت جامعه و فرهنگ حاکم در آن به دنبال احیا و پررنگ کردن ارزش های اصیل اسلامی ایرانی هستند در این میان خانواده ها دچار حیرانی تربیتی شده اند.

فاطمه شفیعی یک دختر اصفهانی می‌گوید "از خانواده‌ها درک بیشتر دخترها را خواستارم و حمایت بیشتر نیاز مبرم دختران است، باید در خانواده‌ها حریم دختران بیشتر رعایت شود و حق انتخاب و اجازه برای تصمیم گیری باید به دست خود دختر سپرده شود". 

این همان حیرانی است که نه تنها خانواده‌های ایرانی بلکه دختران این کشور را نیز دچار چالش کرده است.

این آسیب شناس اجتماعی ادامه می‌دهد: اخیرا مدگرایی و برندگرایی؛ مصرف زدگی و پیروی از الگوهای رفتاری غربی یا غرب زده باعث شده دختران دچار دودلی در انتخاب شوند. 

ابهری معتقداست که مسئله رویایی اندیشیدن که ویژه سنین جوانی دختر و پسر است، دختران ما را در خیال شاهزاده زرین کمند با اسب سفید منتظر نگه داشته است در حالی که باید دختران با واقعیت های موجود آشنا شوند از رویا پردازی که لازمه سنی است خودداری کنند و به واقعیت ها نظری نگاهی داشته باشند.

وی تاکید می‌کند: امروزه نجات بخش فرزندان ما بازگشت به خویشتن خویش و فرهنگ اصیل جامعه است در غیر این صورت با نسلی بی هویت و سرگردان روبرو خواهیم شد.

فاطیما احمدی معتقد است؛ "دختران باید برای آینده خود تصمیم گیری کنند و محدود نشوند، چون آنها هم حق تصمیم گیری دارند، او که برای تحصیل در خارج از کشور آماده می‌شود مکرر در طول صحبت‌هایش عنوان می‌کند که چرا یک دختر برای ادامه تحصیل در شهرهای بزرگتر یا کشور دیگر باید با این همه چالش مواجه باشد".

ابهری آسیب شناس اجتماعی بر این باور است "در دوران گذشته دختران در کنار دست مادران می ایستادند و آشپزی و خانه داری یاد می گرفتند، اما امروزه با توجه به اینکه فست فود جایگزین غذای اصیل ایرانی شده است دیگر دختران از چنین مزیتی برخوردار نیستند".

او وقتی در برابر این سوال قرار می‌گیرد که دختران باید چگونه برای ایفای نقش های مادری یا همسری آماده شوند؟ پاسخ می‌دهد: دختران باید برای آماده شدن برای نقش مادری و همسری در کنار مادران و مربیان خود نقش های آینده را تمرین کرده و بیاموزند تا بتوانند مادری موفق و همسری شاد کام باشند.

این آسیب شناس اجتماعی می‌گوید: دختران ایرانی با هیچ یک از دختران غربی و آسیایی قابل قیاس نیستند، چرا که با توجه به زندگی سال های دراز اینجانب در کشورهای غربی به این نتیجه رسیدم متانت، پاکدامنی و نجابت دختران ادب و حیای آنها به طور کلی متفاوت از دختران دیگر است، همین معیارها باید در دختران تقویت و پررنگ شده تا آنها برای زندگی آینده آماده شوند.

 ابهری با اعتقاد بر این موضوع که درحال حاضر دختران در زمینه های بسیاری مانند تحصیلی، فرهنگی، هنری ورزشی به جایگاه های بسیار ارزشمند و والایی رسیدند و حتی در میادین ورزشی بین المللی عناوین قابل توجهی کسب کردند، تاکید می‌کند: در زمینه ورزش هایی مانند دوچرخه سواری و یا امثال آنها اگر با حفظ حجاب و حیای اجتماعی همراه باشند هیچ مشکلی ندارد و دختران در این زمینه صاحب عناوین مختلفی هستند.

او با اشاره به اینکه در زمینه تحصیل در همه ابعاد دختران پیشرو از پسران بوده و اکثریت دانشجوهای ارشد و دکترای امروز را دختران تشکیل می دهند، خاطرنشان می‌کند: در شرایط مساوی کار، دختران می توانند مدیریت مشاغل مختلفی را به دست آورده و توانمندی ها و استعدادهای خود را به اثبات برسانند.

فاطمه علمداری در حالی که چادر خود را به سمت پیشانی‌اش می‌کشد از ایجاد کار کارشناسی شده، پرهیز از تبعیض و خشونت و تحقیر غیر عقلانی می‌گوید، صحبت‌های او با صحبت‌های دختران دیگر این دیار تفاوتی نداشت هرچند عقایدشان شاید در موضوعات دیگری با یکدیگر متفاوت باشد، اما حرفشان در روز دختر و درخواستشان از جامعه و خانواده یکی است هرچند که جامعه و خانواده‌ها شاید به قول آسیب شناسان اجتماعی دچار یک حیرانی اند، اما دختران این سرزمین با هر عقیده و پوششی درخواست‌های یکسانی دارند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید