یک شهرساز:

ساده‌ترین تکنیک‌ها و بایدها در طراحی پیاده راه چهارباغ رعایت نشده است

یک شهرساز گفت: طراحی و اجرای بسیار ضعیف پیاده‌راه چهارباغ عباسی که امروز شاهد شکل گرفتن آن هستیم توسط هیچ یک از طراحان شهری که می‌شناسم تایید و تمجید نمی‌شود.

ثمین اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در چهارباغ عباسی اظهار کرد: طراحی و اجرای بسیار ضعیف پیاده‌راه چهارباغ عباسی که امروز شاهد شکل گرفتن آن هستیم توسط هیچ یک از طراحان شهری که می‌شناسم تایید و تمجید نمی‌شود.

وی ادامه داد: اقدام و مداخله در این محور با توجه به همه اهمیتی که دارد باید توسط تیمی حرفه‌ای، متشکل از طراحان شهری، برنامه‌ریزان شهری، طراحان مبلمان، طراحان صنعتی، مدیران شهری، نظریه پردازان شهرسازی و فضاهای شهری که در سطح ملی و بین‌المللی حرف هایی برای گفتن دارند انجام شده باشد.

این شهرساز با اشاره به اینکه طرح اجرا شده در چهارباغ نشانی از خلاقیت، تخصص و حرفه‌ای‌گری ندارد، افزود: اختلافات ارتفاع و تغییرات شیب بی‌دلیل و بی‌منطق، رمپ‌ها و پلکان‌هایی که برای ارتباط به فضای میانی خیابان در طراحی از یاد رفته و بعد از تذکر عضو شورای شهر اضافه شدند، مصالح بی هویت و فقدان انعطاف پذیری طرح این شبهه را به ذهن می‌آورد که آیا تیم طراحی در این محور مهم که امید اصفهان است وجود داشته یا طراحی توسط فرد یا افرادی ناشناس انجام شده است؟

اسدی گفت: البته از طرحی که همچون همه دیگر طرح‌های اجرا شده در شهر تنها بعد از ظهور و حضور، توسط شهروندان، صاحب‌نظران و ذی‌نفوذان مشاهده و نقد شده است نمی‌توان انتظاری جز این داشت. آینده پژوهی مسیری که چهارباغ به لحاظ کالبدی پیش گرفته است نشان می‌دهد، آرزوهای آقای شهردار که در گفت‌وگو با ایسنا از آن‌ها سخن گفته بود محقق نخواهد شد.

وی با بیان اینکه ساده‌ترین تکنیک‌ها و بایدها در طراحی پیاده راه چهارباغ رعایت نشده است، ادامه داد: با وجود هزینه‌های میلیاردی باید از طراحان در گفت‌وگویی علمی پرسید هندسه ایرانی که معماری این تمدن به آن زنده است در این کفسازی کجا است؟ مسیر حرکت دوچرخه چگونه تامین می‌شود؟ مسیر حرکت خودروهای برقی کجا خواهد بود؟ فضاهای مکث و توقف چگونه تعریف خواهند شد و صدها سوال دیگر که طراحان باید به آن پاسخ دهند.

به گزارش ایسنا، شهردار اصفهان چندی پیش در گفت‌وگو با ایسنا آرزوهای خود را برای آینده چهارباغ این گونه به تصویر کشیده بود: در آینده از سی‌وسه پل وارد میدان انقلاب خواهید شد. روزی را می بینیم که در تمام سطح چهارباغ میزهای متعددی وجود دارد که مملو از جمعیت است. غذاهای مختلفی در چهارباغ وجود دارد. کاربری‌های اطراف چهارباغ تغییر کرده است. خانواده‌ها غذا می‌گیرند و در چهارباغ می‌نشینند. جای نشستن در چهارباغ از شلوغی نخواهد بود. دروازه دولت نیز مملو از آدم است که همه امکانات مورد نیازشان برای ساعت‌ها ماندن در چهارباغ وجود دارد.

این گذر، محور گفت‌وگو و گپ زدن است. دروازه دولت هم سنگ فرش شده است. خیابان سپه هم سنگ فرش شده و به میدان نقش جهان وصل است. شهرداری اصفهان از چهارباغ عباسی درآمد پایدار پیدا کرده است. چهارباغ واقعا سرشار از استعداد است. سینما ساحل به زودی پردیس سینمایی خواهد بود. هتل جهان و سینما همایون نیز فعال خواهد شد. هتل جهان تاریخ ایران را در خود خواهد داشت. سردر خیمه‌گاه نیز احیا خواهد شد. چهارباغ از شانزلیزه زیباتر است. باید در چهارباغ به اندازه شانزلیزه آسایش و آرامش وجود داشته باشد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید