دیوان محاسبات , تخلف مدیران , ناآگاهی " />

معاون دادستان دیوان محاسبات:

عمده تخلفات مدیران ناشی از ناآگاهی و تفسیر به رای قوانین است

  • تاریخ انتشار : 1397/5/28 ساعت : 17:36 - 5 سال قبل
  • از گروه : سیاسی
  • زیرگروه : مجلس
ایرنا- ارومیه- معاون داستان دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه در سال جاری یکهزار و 100 پرونده تخلف مالی در این دیوان تشکیل شده است، گفت: عمده آنها نه از روی عمد بلکه از روی ناآگاهی و تفسیر به رای قوانین اتفاق افتاده است.
به گزارش ایرنا محسن عمرانی روز یکشنبه در اولین کارگاه آموزشی بازآموزی یافته های نظارتی ایران «طرح بینا» در محل استانداری آذربایجان غربی افزود: بسته آموزشی «طرح بینا» نیز بر اساس فراوانی این تخلف ها تدوین شده است و امسال در سراسر کشور اجرا می شود.
وی اظهار داشت: وقتی رتبه فساد توسط سازمان بین المللی شفافیت اعلام می شود و کشورمان در بین 167 کشور رتبه 131 را به خود اختصاص می دهد، باید فکر چاره بود.
وی ادامه داد: ایران پیش از این رتبه های بهتری در مبارزه با فساد داشت اما متاسفانه رفته رفته، جایگاه کشورمان در فهرست رتبه های فساد افزایش یافته است.
عمرانی با اشاره به اینکه تخلف های کوچک زمینه ساز فسادهای بزرگ است، عنوان کرد: بسیاری از تخلف ها با حسن نیت انجام شده است؛ به این معنی که برخی مدیران به زعم خود سعی کرده اند روند کارها را تسهیل کنند اما همه باید مر صریح قانون را اجرا کنند و تفسیر به رای نداشته باشند.
وی گفت: در حوزه عمومی اصل به عدم جواز است؛ به این معنی که اگر مدیری مردد است که خواسته اش به صورت دقیق با قوانین منطبق است، باید اصل را بر این بگذارد که نباید آن کار اجرا شود؛ اگر هم صریحا قانون را با خواسته اش تطبیق بدهد، اجازه اجرای آن را خواهد داشت.

** مبارزه با تخلف به رویکرد پیشگیرانه نیاز دارد
مدیرکل دیوان محاسبات آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: موفقیت دیوان در مبارزه با تخلف ها به دلیل برخوردها نیست بلکه به دلیل رویکرد پیشگیرانه است.
علیرضا اقتصاد از هماهنگی مدیران و ذیحسابان با دیوان محاسبات قدردانی کرد و افزود: این همکاری ها باعث شد تا از بروز بسیاری از تخلف ها پیشگیری شود.
وی با تاکید بر اینکه دیوان محاسبات با برگزاری این جلسات به دنبال کاهش تخلف و آگاهی بخشی به مدیران از قوانین نظام مالی است، بیان کرد: برخورد با متخلفان ضروی است اما بیشتر از آن باید آموزش و پیشگیری دنبال شود.
به گزارش ایرنا اولین کارگاه آموزشی بازآموزی یافته های نظارتی ایران «طرح بینا» صبح یکشنبه در راستای سیاست های نظارت مستمر پیشگیرانه، هدایت گرانه و مقتدرانه دیوان محاسبات کشور ویژه روسا، مدیران مالی و ذیحسابان دستگاه های اجرایی در آذربایجان غربی برگزار شد.
در این همایش بیش از 200 مدیر، فرماندار و ذیحسابان دستگاه های اجرایی حضور داشتند.
7125/3072

نظر خود را ثبت کنید