بانک کشاورزی , بیمه کشاورزی , خراسان شمالی " />

تعرفه بیمه کشاورزی در خراسان شمالی 10 درصد افزایش یافت

بجنورد-ایرنا- معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزان خراسان شمالی گفت: تعرفه بیمه کشاورزی استان در سال زراعی جاری به نسبت پارسال به طور میانگین 10 درصد رشد دارد.
هادی اسعدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیمه محصولات کشاورزی در زیربخش زراعی آغاز شده و از تولیدکنندگان انتظار می رود برای بیمه محصولات خود اقدام کنند.
وی افزود: تعرفه های بیمه، تابعی از ضریب خطر است و در سال هایی که خسارت بیشتر می شود، تعرفه ها نیز افزایش می یابد.
وی اظهار داشت: کشاورزان امسال در بیمه پایه گندم آبی به ازای هر هکتار 89 هزار ریال حق بیمه پرداخت می کنند و تعهد صندوق بیمه کشاورزی برای جبران خسارات آن 17 میلیون ریال است.
معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزان خراسان شمالی افزود: بیمه پایه تنها در صورتی خسارات را جبران می کند که محصول دچار خسارتی فاجعه بار شده و 70 درصد آن از بین رفته باشد.
وی خاطرنشان کرد: در خسارت های فاجعه بار، 100 درصد تعهد بیمه پرداخت می شود.
اسعدی گفت: در بیمه عمومی، میزان حق بیمه برای هر هکتار گندم آبی، 400 هزار ریال در پایین ترین گزینه است که غرامت ها بسته به نوع گزینه بیمه شده حداکثر تا 52 میلیون ریال تعهد شده است.
وی اظهار داشت: حق بیمه هر هکتار گندم دیم در بیمه پایه، 54هزار ریال است و بیمه گذار 6 میلیون ریال غرامت دریافت می کند و در بیمه عمومی گندم دیم، به ازای هر هکتار 350 هزار ریال حق بیمه دریافت می شود.
اسعدی با اشاره به اینکه بیمه محصول تا نیمه آذرماه ادامه دارد، خاطرنشان کرد: تنها محل برای جبران خسارات وارد آمده به کشاورزان، صندوق بیمه کشاورزی است و بر این اساس از تولیدکنندگان انتظار می رود برای بیمه محصولات اقدام کنند.
وی افزود: بیمه محصولات زراعی در حال انجام است اما در مناطقی از استان چون صفی آباد و اسفراین، به علت از دست رفتن منابع آبی و خاموشی چاه ها، هنوز کشت انجام نشده و البته قول هایی داده شده که 15 تا 20 روز دیگر اجازه برداشت از منابع این دشت ها داده و کشت انجام شود که در این صورت کشاورزان می توانند برای بیمه مبادرت کنند.

* آغاز بیمه باغ ها از دو هفته دیگر
اسعدی با بیان اینکه بیمه باغ ها از 2 هفته دیگر آغاز می شود افزود: پارسال با کمک استانداری، طرح بیمه فراگیر انگور در استان انجام شد و امسال هم این طرح ادامه می یابد.
وی تصریح کرد: پارسال 20 میلیارد ریال اعتبار در این زمینه مصوب شد که هفت میلیارد ریال از این رقم هزینه شد.
وی افزود: تاکدارانی که پارسال از این مبلغ بیمه شده اند با توجه به بروز خسارت از محل تهاتر بیمه خواهند شد و سایر تاکداران که سال گذشته از این محل بیمه نشده اند در اولویت قرار دارند.
معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی خراسان شمالی از کشاورزان خواست تا برای بیمه محصولات خود شتاب کنند.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

7185/5132

نظر خود را ثبت کنید