جهانی: معیار علمی برای سنجش آمادگی جسمانی بازیکنان فوتبال وجود ندارد

  • تاریخ انتشار : 1397/7/5 ساعت : 02:29 - 5 سال قبل
  • از گروه : ورزشی
  • زیرگروه : علم ورزش
مدرس بدنساز فوتبال گفت: هیچ معیار علمی برای سنجش و ارزیابی میزان آمادگی جسمانی فوتبالیست‌های لیگ برتر وجود ندارد و همین امر سبب افزایش آسیب‌دیدگی‌ها در طول فصل می‌شود.

دکتر غلامر ضا جهانی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: برای این که بازیکنان فوتبال عملکرد مناسب و مطلوبی در طول فصل رقابت‌های لیگ برتر داشته باشند باید 4 فاکتور اساسی از جمله آمادگی جسمانی، آمادگی تکنیکی، تاکتیکی و آمادگی روحی و روانی را رعایت کنند که متاسفانه از این 4 فاکتور مربیان تنها بر روی آمادگی تکنیکی و تاکتیکی تمرکز می‌کنند و به سایر فاکتورها توجهی نمی‌شود.

وی گفت: متاسفانه در کشور ما بسیاری از مربیانی که در لیگ برتر و سطح‌های پایین‌تر تیم‌داری می‌کنند، تصورشان بر این است که در بحث آمادگی جسمانی نیز می‌توانند عملکرد موفقی داشته باشند، در حالی که مربیان فنی تخصص کافی برای آمادگی جسمانی بازیکنان فوتبال را ندارند و تمرینات آنها به صورت سنتی است.

جهانی تصریح کرد: اگر امروز با گذشت هفت هفته از رقابت‌های لیگ برتر شاهد آسیب‌دیدگی بازیکنان کلیدی در تیم‌های برتر و مطرح هستیم، به خاطر این است که مربیان قبل از شروع فصل و در دوره بدنسازی بازیکنان را تحت فشارهای تمرینی سنگینی قرار می‌دهند تا آنها قبل از لیگ به اوج آمادگی برسند. متاسفانه عدم برنامه‌ریزی صحیح و آماده‌سازی بازیکنان از نظر روحی و روانی سبب می‌شود تا بازیکنان در یک بازی حساس و مهم دچار آسیب‌دیدگی شود و لیگ را از دست بدهد.

مدرس فیفا و کنفدراسیون آسیا اضافه کرد: بسیاری از مربیان فنی چون اعتقادی به مربیان بدنساز ندارند، دایره فعالیت کمی به این مربیان می‌دهند و سعی می‌کنند روند آماده‌سازی بازیکنان را به همان شیوه سنتی ادامه دهند، در حالی که بحث آمادگی جسمانی پایه و اساسی هر رشته ورزشی بویژه فوتبال است که قبل از شروع فصل، حین مسابقات و پایان مسابقات باید به آن توجه ویژه‌ای شود تا بازیکنان کمتر دچار آسیب‌دیدگی در جریان مسابقات شوند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اساسی و مهم بسیاری از باشگاهها و تیم های لیگ‌برتری این است که چون مربیان معیار مناسبی برای اندازه‌گیری آمادگی جسمانی بازیکنان ندارند و تنها به مباحث تکنیک، تاکتیک و ارسال پاس ها و گل‌های بیشتر تمرکز می‌کنند. تصور می‌کنند اگر بازیکنی از دوندگی خوبی برخوردارست و پاس‌های بیشتری را ارسال می‌کند، در اوج آمادگی قرار دارد. در حالی که بازیکن باید مرتب در طول فصل از نظر آمادگی جسمانی مانیتور شود تا سرمربی با توجه به نتایج بدست آمده از وضعیت آمادگی جسمانی بازیکن، به این نتیجه برسد که در ترکیب اصلی قرار دهد یا خیر؟

جهانی گفت: بازیکنان در طول هرماه باید 3 تا 4 بار از نظر قدرت، سرعت، استقامت هوازی، استقامت در سرعت، هماهنگی عصب و عضله، تعادل، چابکی و... مورد ارزیابی قرار بگیرد تا شرایط مطلوبی در طول فصل داشته باشد. در حالی که بیشترین توجه مربیان قبل از شروع فصل است بنابراین چون فشارهای تمرینی در طول فصل درجه‌بندی نمی‌شود و بازیکن از نظر آمادگی جسمانی مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد، به محض شرکت در چند مسابقه به خاطر فشار زیاد دچار آسیب‌دیدگی می‌شود.

وی در پایان افزود: معیار علمی برای سنجش و اندازه‌گیری قابلیت‌های آمادگی جسمانی بازیکنان لیگ برتر فوتبال وجود ندارد و بسیاری از تیم‌ها تنها با انجام تست هوازی تصور می‌کنند که بازیکن در اوج آمادگی قرار دارد یا خیر؟ در حالی که برای ارزیابی آمادگی جسمانی بازیکنان فوتبال و این که چقدر در اوج آمادگی قرار دارند باید تمام مولفه‌های آمادگی جسمانی مورد توجه قرار بگیرد نه تنها یک مولفه.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید