برگزاری دوره‌های تخصصی آمادگی جسمانی برای داوران فوتبال

  • تاریخ انتشار : 1397/9/12 ساعت : 06:32 - 5 سال قبل
  • از گروه : ورزشی
  • زیرگروه : علم ورزش
مدیر پیشین گروه بدنسازی فدراسیون فوتبال از تشکیل کمیته بدنسازی ویژه داوران فوتبال خبر داد و گفت: هدف از تشکیل این کمیته ارتقای سطح آمادگی جسمانی داوران در طول ۹۰ دقیقه بازی و افزایش عملکرد آنها در امر قضاوت است.

دکتر غلامرضا جهانی در گفت وگو با ایسنا، درباره اهمیت آمادگی جسمانی در داوران فوتبال اظهار کرد: داورانی که از سوی فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا برای قضاوت در مسابقات بین‌المللی و جام‌جهانی دعوت می‌شوند و همچنین داوران لیگ برتر و دسته اول برای بهتر قضاوت کردن همانند بازیکنان باید از آمادگی جسمانی بالایی برخوردار باشند تا در جریان ۹۰ دقیقه بازی با مشکل خاصی مواجه نشوند. 

وی گفت: داورانی که از سوی کمیته داوران یا از طریق کنفدراسیون فوتبال آسیا برای انجام تست‌های آمادگی جسمانی دوره‌ای سالیانه دعوت می‌شوند، باید همانند بازیکنان در طول سال از یک برنامه مدون و منظم آمادگی جسمانی ویژه‌ای برخوردار باشند تا در این تست‌ها از نظر شرایط بدنی ایده‌ال و مناسب باشند.

جهانی تصریح کرد: طی صحبتی که با ساکت داشتم قرار بر این شد تا کمیته‌ای تحت عنوان کمیته بدنسازی داوران تشکیل شود که به صورت سازمان یافته برنامه مدون و منسجمی برای آمادگی جسمانی داوران سراسر کشور داشته باشیم تا داوران براساس برنامه آمادگی جسمانی ویژه خود و با طی دوره‌های تخصصی در این زمینه به شکل سازمان یافته حرکت کنند و در طول سال از یک آمادگی جسمانی خوبی برخوردار شوند.

این مدرس بدنساز خاطرنشان کرد: وقتی داوری از فاکتور آمادگی جسمانی خوبی بهره‌مند شود در امر قضاوت نیز عملکرد موفقی خواهد داشت. طبق آمار داورانی که در بازیهای جام جهانی و بین‌المللی قضاوت می‌کنند ۹ تا ۱۲ کیلومتر می‌دوند، به طوری که همزمان با چرخش توپ از زمان پرتاپ از دروازه تا مسافتی که توپ فرود می‌آید داور باید حضور پیدا کند. بنابراین داوران برای این که بتوانند همپای بازیکنان فوتبال در ۹۰ دقیقه بازی بدوند باید در مولفه استقامت در سرعت و استقامت هوازی و بی‌هوازی آمادگی بالایی داشته باشد تا بتواند به راحتی این مسافت را طی کنند.

وی در پایان گفت: البته حضور داوران ما در امر قضاوت رقابت‌های جام باشگاههای آسیا و جهانی نشان می‌دهد که در حوزه آمادگی جسمانی خوب کار کردند و عملکرد موفقی داشتند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید