در نشست تخصصی زلزله تهران صورت گرفت

تشریح دلایل تاثیرپذیری انسان از مخاطرات طبیعی

رییس سازمان جغرافیایی نیروی مسلح با انتقاد نسبت به عدم توجه به حریم گسل‌ها و رودخانه‌ها در ساخت و سازها گفت: هر چند که زلزله جزو مخاطرات طبیعی است، ولی به دلیل بی‌توجهی انسان به مخاطرات طبیعی از آثار آن متاثر می‌شود.

به‌ گزارش ‌ایسنا، مهدی مدیری، امروز در نشست تخصصی زلزله تهران با بیان این که جوامع انسانی آثار و مخاطرات زلزله را تجربه می‌کنند، افزود: علی‌رغم این که زلزله جزو مخاطرات طبیعی است،  ولی عمدتا انسان در معرض خطرات ناشی از  آن قرار دارد.

وی با انتقاد از احداث ساختمان در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها، یادآور شد: این امر موجب می‌شود که در صورت وقوع سیل ساختمان‌ها تخریب شوند که این تخریب به دلیل دخالت انسان در فرایندهای طبیعی بوده است.

مدیری با اشاره به این که قرار بود که از ارتفاع 1800 متر به بالا به سمت شرق و غرب گسل‌های فعال مانند مشا ــ فشم، ساختمان سازی صورت نگیرد، خاطرنشان کرد: ولی در حال‌ حاضر تا ارتفاع دو هزار و 700 متر ساختمان‌سازی صورت گرفته است که این امر موجب می‌شود این ساختمان‌ها آسیب جدی ببینند.

رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با تاکید بر ضرورت رویکرد جدید در فرایندهای برنامه‌ریزی شهری و توسعه شهری، اضافه کرد: بر اساس شاخص‌هایی که در برنامه‌ریزی‌های شهری صورت می‌گیرد، می‌توان اقدام به اجرای برنامه‌های توسعه شهری کرد.

وی در ‌عین ‌حال با تاکید بر این که برنامه‌ریزی‌ها باید بر اساس اصول علمی و مخاطرات طبیعی باشد، تاکید کرد: در این زمینه باید به پنج گام کلیدی شامل  شناخت، مطالعه کلیه مخاطرات طبیعی و تشخیص مخاطرات قالب، شناسایی عرصه‌های آسیب پذیر، ارزیابی ریسک و ارائه راهکارها، توجه شود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید