رسوب‌گیری سدهای استان گلستان 3 تا 4 برابر متوسط جهانی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: مشکلات مربوط به آب در مجامع مختلف به یک موضوع فراگیر تبدیل شده اما هنوز دغدغه خاک در کشور ما زیاد جا نیفتاده است.

به گزارش ایسنا، «ابوطالب قزل‌سفلو» در مراسم گرامی‌داشت روز جهانی خاک در گرگان، اظهار کرد: در کشور مشکل کمبود آب داریم اما مشکل فرسایش خاک از آب نیز مهم‌تر است. آب را می‌توان در حجمی معین با روش‌های شیرین‌سازی تأمین کرد اما خاک به‌علت نیاز به بازه زمانی بسیار طولانی برای تشکیل، تقریباً تجدیدناپذیر است.

وی افزود: تخریب پوشش گیاهی، کاربری خارج از قابلیت، آتش زدن بقایای گیاهی و چرای مفرط دام از عمده علل فرسایش خاک در استان هستند.

قزل‌سفلو خاطرنشان کرد: اگر فرسایش خاک را جدی نگیریم، توسعه پایدار را از دست می‌دهیم. پس از سیل سال‌های 1380 و 1381 در استان، طرح‌های اصلاح کاربری اراضی شیب‌دار و مدیریت سیلاب در حوزه سد گلستان به تصویب رسید که با مطالعات آمایش استان هماهنگی کامل دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان تصریح کرد: میزان فرسایش سالانه خاک در مناطق غرب استان 8 تن در هکتار و در مناطق شرقی استان(مراوه تپه) 35 تن در هکتار است.

وی گفت: نرخ فرسایش خاک در استان گلستان به‌علت وجود خاک‌های لس فراوان، بسیار بالاست که این امر باعث کاهش حاصلخیزی خاک و رسوب گیری سدها می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با بیان این‌که رسوب‌گیری سدهای استان 3 تا 4 برابر میزان متوسط جهانی است، تصریح کرد: پر شدن سدها شاغلین بخش کشاورزی استان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

قزل‌سفلو خاطرنشان کرد: تبدیل اراضی شیب‌دار به باغات مثمر، فرسایش خاک را تا 2.5 برابر کاهش می‌دهد و میزان رواناب را نیز به میزان 37 درصد کاهش می‌دهد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید