رزم گیلما , جهانی " />

اختصاصی ایرنا،

بیش از 30 کشور در رزم گیلما فعالیت دارند

رشت - ایرنا - رئیس و بنیانگذار رزم گیلمای کشور گفت: بیش از 30 کشور در جهان در این رشته ایرانی فعالیت دارند.
محمود طالقانی روز شنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در رشت اظهار داشت: سه هدف کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت را برای گسترش این رشته در نظر گرفتیم که خوشبختانه در هر سه مورد با موفقیت همراه بوده و هم اینک این رشته در جهان شناخته شده است.
وی افزود: در برنامه کوتاه مدت ، هدف ما گسترش این رشته در سطح کشور بوده که هم اینک حدود 30 استان در رزم گیلما فعالیت دارند، در برنامه میان مدت ، ترویج این رشته در بین کشورهای آسیایی بوده که خوشبختانه در این بخش نیز با موفقیت همراه بودیم و مسابقات قهرمانی آسیا را برگزار کردیم و در برنامه بلند مدت نیز گسترش این ورزش اصیل ایرانی در جهان بوده که هم اینک بیش از 30 کشور در این رشته فعالیت دارند.
وی بیان کرد: مجمع جهانی رشته رزم گیلما که در ایران زیر نظر فدراسیون کونگ فو و هنرهای رزمی فعالیت دارد، در سال 95 برگزار و بالغ بر 40 کشور در آن حضور یافته و سرانجام دکتر نیک بین به عنوان رئیس فدراسوین جهانی انتخاب و نواب روسا نیز از چهار قاره انتخاب شدند.
طالقانی بیان کرد: با توجه به اینکه رشته رزم گیلما در جهان مشابهی ندارد ، خوشبختانه مورد استقبال ورزشکاران در اقصی نقاط جهان قرار گرفته که تمامی علوم و فنون رزم گیلما و کاربرد نام تکنیک ها با ادبیات بومی ایرانی برگرفته شده از استان های گیلان و مازندران توسط کشورها بکار می رود که برگ زرینی بر توسعه فرهنگی و معرفی فرهنگ غنی ایران اسلامی در سایر کشورها می باشد.
وی اضافه کرد: دو منطقه پنجاک و سیلات در اندونزی صاحب یک رشته رزمی هستند که این مناطق همانند استان های گیلان و مازندران ما هستند اما اندونزی با سرمایه گذاری روی این رشته و حضور در بازی های آسیایی توانست حدود 20 مدال را فقط از رشته پنجاک و سیلات کسب کند و بالاتر از ایران در جدول رده بندی مدال ها قرار گیرد و ما نیز باید روی این رشته های بومی خود سرمایه گذاری کنیم تا بتوانیم در میادین مختلف با کسب مدال های رنگارنگ در توسعه و بهبود جایگاه ورزش ایران بکوشیم.
رئیس رزم گیلما در ادامه در خصوص ایجاد این رشته رزمی اظهار داشت : گیلما یک رشته رزمی است که از دیرباز در غرب استان مازندران با نام کشتی میس میسی(کشتی باضربات مشت) و در گیلان با عنوان کشتی گیله مردی به صورت حرفه ای فعالیت داشته که در دهه سال های پنجاه در این رشته فعالیت داشتم و با توجه به ورود رشته های مختلف رزمی از سایر کشورها ، طی سال های گذشته از آمار مخاطبان این رشته ملی کاسته شد.
طالقانی اضافه کرد: با توجه به این امر ، به جهت پیشینه ام در این رشته رزمی توانستم با کمک استادان و پیشکسوتان این رشته بومی، ضمن احترام به کشتی گیله مردی به عنوان یک میراث ملی، اقدام به تهیه و تدوین اساسنامه، آیین نامه مسابقات، آیین نامه های آموزشی مطابق با استانداردهای جهانی با نام رزم گیلما (به صورت آماتور) نمودم که پس از طی مراحل اداری و تایید فدراسیون کونگ فو و هنرهای رزمی ، فعالیت این رشته صددرصد ایرانی توسط شورای ساماندهی رشته های رزمی وزارت ورزش و جوانان صادر شده و ابلاغ اینجانب به عنوان بنیانگذار و رئیس رزم گیلما کشور توسط فدراسیون صادر شده که به طور رسمی فعالیتم را برای توسعه این رشته رزمی ایرانی آغاز نمودم.
وی گفت: گرچه این رشته برگرفته از کشتی های بومی محلی استان های گیلان و مازندران است اما هم اینک سایر استان ها نیز در این رشته فعالیت خوبی داشته و در مسابقات قهرمانی کشور در چالوس ، استان های تهران و قزوین درخشش بسیار خوبی داشتند و 2 سهمیه ای که برای مسابقات آسیایی در نظر گرفته شده را ورزشکاران کرمانشاه کسب کردند.
وی در ادامه افزود: هدف ما نیز همین امر است که این رشته زیبا و اصیل ایرانی در همه نقاط کشور و حتی در همه نقاط جهان ترویج شود تا بتوانیم یک رشته اصیل ایرانی برگرفته از کشتی های بومی محلی با سابقه چند هزار ساله را در جهان گسترش دهیم.
همچنین رئیس رزم گیلمای کشور جلسه ای را با نقی هدایتی رئیس هیات کشتی و مجید مهروانی رئیس هیات کونگ فو و هنرهای رزمی گیلان برگزار کرد که در انتهای این جلسه علاوه بر تایید حمایت همه جانبه هیات کشتی گیلان از این رشته، احکامی نیز صادر شد.
طی این احکام ، علی خواجوی عضو هیات رئیسه استان گیلان به عنوان مسئول امور استان های رزم گیلمای کشور منصوب شد و موسی زاده نیز به مدت یک سال دیگر به عنوان مسئول رزم گیلمای گیلان به فعالیت خود ادامه می دهد.
7285 /6030

نظر خود را ثبت کنید