مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان:

مجوزی برای استفاده از پساب در کشاورزی وجود ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: تنها برای جلوگیری از گرد و غبار، صنعت و آبیاری فضای سبز غیر مثمر برون شهری مجوز استفاده از پساب وجود دارد و به اعتقاد این سازمان در شرایط فعلی استفاده از پساب برای کشاورزی صحیح نیست.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سید رحمان دانیالی صبح امروز (یکشنبه) با حضور در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان،اظهار کرد: حاضر هستیم همه ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا را در اختیار شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم قرار دهیم تا این ذهنیت که سازمان محیط زیست اعداد را دستکاری می‌کند بر طرف شود.

وی ادامه داد: به دلیل کمبود اعتبارات گاهی ناچاریم نمایشگرها را قطع کنیم یا برای برخی ایستگاه‌ها در تامین و نگهداری اولویت قائل شویم، اما رقمی که برای نگهداری این ایستگاه‌ها هزینه می‌شود برای بدنه شهرداری ناچیز است و در اختیار شهرداری بودن ایستگاه‌ها می‌تواند برای مردم اصفهان مفید باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست همه اطلاعات خود را در اختیار سازمان‌های متولی قرار می‌دهد. اما برخی از دستگاه‌های اجرایی استان هیچ اعتقادی به مطالعات محیط زیستی ندارند. آقای شیشه فروش- مدیر کل بحران استان نیز به دستگاه‌ها نامه زده‌اند.

دانیالی گفت: در خصوص حق‌آبه تالاب گاوخونی مطالعات لازم انجام شده است. در این مطالعه مشخص شده است که مقدار ثابتی نیاز تالاب گاوخونی است که باید تامین شود. وزارت نیرو اعتقادی به حق‌آبه تالاب گاوخونی ندارد و باید سازمان بازرسی ورود پیدا کند.

وی تصریح کرد: تبعات ناشی از احیا نشدن تالاب گاوخونی نیز مشخص شده است و همه این اطلاعات را به استانداری پیشین اصفهان تقدیم کرده بودیم و همین مکاتبات را به استاندار جدید اصفهان نیز خواهیم داد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: قرار شده است کل ماوقع را به سازمان بازرسی کشور گزارش بدهیم. از نظر اقلیمی 10 تا 15 درصد کاهش بارش وجود داشته است. اما امروز در بالا دست، هم در استان اصفهان و هم چهار محال و بختیاری با مجوزهای قانونی برداشت‌های خارج از توان رودخانه انجام می‌شود.

دانیالی افزود: این در صورتی است که بعد از شرب، حق‌آبه محیط زیست، مهمترین حق‌آبه از نظر قانون است. همه این اطلاعات را به سازمان بازرسی اعلام خواهیم کرد. ورود سازمان بازرسی می‌تواند کمک کند چرا که در بسیاری از این مجوزها هیچ استعلامی از محیط زیست انجام نشده است.

وی تاکید کرد: قانون شعاع 50 کیلومتر در اصفهان محقق نمی‌شود. اجرای این قانون مهم در اصفهان بسیار ضعیف بوده است. هزار و 700 هکتار بیخ گوش اصفهان تحت عنوان انبار در اختیار فعالان صنعتی قرار گرفته است و واحدهای سنگبری فعالیت می‌کنند. در شهر اصفهان بیشترین تعداد ریخته‌گری‌های صنفی و بیشترین طلاسازی وجود دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: در بحث استفاده از پساب برای سه اقدام مجوز صادر شده است. این سه مورد شامل مبارزه با گرد و غبار، استفاده در صنعت و استفاده از فضای سبز غیر مثمر برون شهری می‌شود. نامه‌ای هم به دادستانی اصفهان زده شده است. متولی جلوگیری از استفاده‌ای غیر از قانون، دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی هستند. با این حال شرکت آب منطقه‌ای آب واگذار کرده است. سازمان حفاظت محیط زیست هرگز مجوز استفاده از آب تصفیه شده برای کشاورزی نداده است. 

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید