گفت‌وگو با شاگرد یک خواننده زن قدیمی معروف

یک هنرمند حوزه موسیقی گفت: در مراسم‌ گوناگون فرهنگی از من و دیگر همکاران بانوی این کار دعوت شده است، اما مشکلاتی همچنان وجود دارد؛ برای مثال در برخی از مراسم‌هایی که مجوز دارند صدای میکروفون را کم می‌کنند و اینگونه امکان رشد برای موسیقی سلب می‌شود.

پرستو صابری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: آواز ایرانی، هنری پیچیده است که احتیاج به تمرین مستمر نوازنده و خواننده دارد، آواز ایرانی جز سخت‌ترین آوازهای دنیاست.

صابری افزود: در حال حاضر کیفیت موسیقی کشور وارد مرحله بحرانی شده است و تولید و توزیع موسیقی‌های سخیف که با فرهنگ ما نامتعارف است باعث می‌شود که در طول زمان سلیقه موسیقیایی مردم افول یابد. برای مثال در موسیقی ایرانی از اشعار سعدی و حافظ بهره مند می‌شویم و این کمک شایانی به تولید یک اثر ماندگار می‌کند.

این هنرمند تصریح کرد: برای بهبود وضعیت موسیقی کشور فعالیت‌های زیادی می‌شود انجام داد و برای این کار از اساتید برجسته موسیقی سنتی و آواز ایرانی و اشعار شعرای ماندگار بهره مند شد. برای مثال در زمینه شیوه صداسازی و صدا دهی ، هنرمندان برجسته‌ای در کشور مانند استاد محمدعلی کیانی نژاد وجود دارد که ایشان استاد خود من هم بوده‌اند.

این روزها اشعاری در ترانه‌ها به گوش می‌رسد که از خیلی از جهات به خصوص اشعار سطح پایینی دارند و پر از اشتباهات فاحش هستند،این موضوع باعث می‌شود زحمت و سختی‌ای که بزرگان برای حفط این میراث ارزشمند، که موسیقی ایرانی است و ریشه در فرهنگ ما دارد کشیده‌اند با اشعار بی محتوا زیر سؤال رود.

وی گفت: یکی از نقاط قوت هنرآواز وجود بانوان خوش صدا و هنرمند است که می‌توان از پتانسیل آن‌ها بهره‌مند شد. بر همین اساس وضعیت موسیقی برای بانوان ایرانی نسبت به قبل رو به بهبود است و می‌توان امیدوار بود به اینکه آینده موسیقی برای بانوان در کشور بهتر شود.

این هنرمند ادامه داد: من در کنار آواز، آموزش ساز سه تار را هم دیده‌ام و دستی به ساز دارم. همچنین نزد استاد فاطمه واعظی(پریسا) تحت آموزش آواز اصیل ایرانی هستم. مکتب تهران را پیش ایشان فراگرفته‌ام و این روزها با مطالعه موسیقی اصفهان، به مکتب اصفهان وارد شده و در حال آموزش نزد اساتید این مکتب مثل حسین جواهری و محمدتقی سعیدی هستم.

صابری افزود: همکاری بیشتر با آواز و موسیقی ایرانی موجب می‌شود سلیقه مردم روز به روز بهتر شده سطح فرهنگی و هنری این سرزمین را بالاتر رود و در نهایت می‌توان هنرمندان خوبی را برای آواز ایرانی و بهره مندی آیندگان تربیت کرد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید