در همایش ملی "آسیب شناسی پایان نامه‌ها و رساله‌ها در حوزه علوم انسان – اسلامی" تاکید شد

قدرت علمی و جرأت علمی، لازمه نوآوری در تحقیق

  • تاریخ انتشار : 1397/12/8 ساعت : 11:41 - 5 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : پژوهش
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه توسعه و پیشرفت حاصل تلاش همه جانبه صاحبان قلم است گفت: نوآوری علمی نیازمند قدرت علمی و جرأت علمی است که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید داشتند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در نخستین همایش ملی "آسیب شناسی پایان نامه‌ها و رساله‌ها در حوزه علوم انسانی – اسلامی" که امروز (چهارشنبه ۸ اسفند) در سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه توسعه و پیشرفت حاصل تلاش همه جانبه صاحبان قلم است گفت: از حدود یک سال پیش در هیأت رئیسه دانشگاه مشورت با صاحبان فن صورت گرفت و از حدود ۸ الی ۹ ماه پیش به این نتیجه رسیدیم که همایشی علمی در حوزه علوم انسانی و با نگاه انتقادی برگزار کنیم.

وی با تاکید بر آنکه مقابله با افراطی‌گری و اندیشه‌های متحجرانه نیازمند آن است که صاحبان قلم با اندیشه‌های نو و مبتکرانه وارد بحث شوند، تصریح کرد: امروز سیستم آموزشی به جای آنکه پرسش محور باشد پاسخ محور است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی سپس به سخن مقام معظم رهبری و دو مؤلفه ضروری از دید ایشان برای نوآوری در عرصه تحقیق اشاره کرد و گفت: نوآوری علمی که در فرهنگ اسلامی از آن تحت عنوان اجتهاد نیز یاد می‌شود نیازمند قدرت علمی و جرأت علمی است که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید داشتند.

مختاری با بیان اینکه کسی که تنها از قدرت علمی برخوردار است کاروان علمی را جلو نمی‌برد، تاکید کرد: استاد و دانشجو باید از زنجیره جزئی نگری خلاص شود و کرسی‌های نظریه پردازی نیز به آسیب‌های پایان نامه‌ها و رساله‌ها در حوزه علوم انسانی و اسلامی بپردازد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: حاصل و نتایج این همایش به صورت ضابطه و قانون در می‌آید.

برآیند قدرت علمی و جرأت علمی تولید علم

دبیر کمیته علمی این همایش نیز ضمن تاکید بر دیدگاه انتقادی همایش ملی آسیب شناسی پایان نامه‌ها و رساله‌ها در حوزه علوم انسانی – اسلامی، یاد آور شد: دو مؤلفه ضروری برای نوآوری در عرصه تحقیق تاکید مقام معظم رهبری قدرت علمی و جرأت علمی است.

حجت الله ابراهیمیان با اشاره به اینکه ترویج گفتمان قدرت علمی و جرأت علمی مورد تاکید رهبری و برآیند آن تولید علم است تشریح کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی به عنوان نهاد حاکمیت علمی و دانشگاهی و با تمرکز بر رشته‌های اسلامی انسانی بنا شده تا در سلسله همایش‌های سالانه و به ریاست جدید دانشگاه، گره‌ای از مشکلات کشور باز شود.

ادامه دارد…


نظر خود را ثبت کنید