منظور از «معلم تمام وقت» چیست؟

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از تضعیف، تحمیل و تحریف به عنوان سه چالش اصلی پیش روی اجرای سند تحول یاد کرد و گفت: یک نمونه از تحریف معانی و مفاهیم این است که منظور ما از معلم تمام وقت در سندتحول این است که وی در مدرسه فرصت داشته باشد طراحی موقعیت‌های آموزشی و پژوهشی کند و نه آنکه ساعت اضافه تدریس به او بدهیم.

به گزارش ایسنا، مجید رعنایی در نشست تبیین سیاست‌ها و اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۸ که در سالن اجتماعات ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با بیان اینکه سندتحول بنیادین، سندی راهبردی است و به عنوان سند کلان و ملی کشور مطرح است گفت: انسجام در سیاست گذاری ها، نهادینه کردن برنامه محوری، عدم تغییر در برنامه های اساسی با تغییر وزرا، ایجاد هماهنگی بین برنامه ریزان و مجریان از اهداف و رویکردهای عمده سندتحول است.

وی افزود: سندتحول بنیادین دارای چهار لایه است، لایه نخست تئوریک و نظری، لایه دوم لایه برنامه‌ای و لایه سوم لایه نهادی تست و سهم کلیه دستگاه‌ها که قرار است در اجرای سند همکاری کنند در اینجا مشخص می شود. لایه آخر هم عملیاتی و اجرایی است. اکنون لایه برنامه‌ای را با تصویب زیرنظام ها به اتمام رساندیم و از آن عبور کرده‌ایم.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه‌های زیرنظام‌ها چند دسته هستند گفت: ۵۰ تا ۶۰ درصد برنامه‌ها نوآورانه‌اند، برخی برنامه هایی هستند که همخوانی دارند و باید ادامه یابند، برخی تطبیقی است و با انجام اصلاحاتی باید ادامه یابد. روابطی میان این برنامه ها حاکم است. یکی پیش نیاز برنامه دیگر است و رابطه خطی حاکم است. برخی روابط تعاملی دارند و برخی دیگر مشترک هستند. باید به روابط بین برنامه‌ها توجه کرد.

رعنایی ادامه داد: دو رویکرد در اجرا حاکم است. یکی رویکرد مهندسی است، یعنی دستور بدهیم و مجریان عمل کنند. رویکرد دیگر تربیتی است که آموزش و پرورش باید بیشتر به آن توجه کند. یک دلیل تاخیر در اجرای سند این است که تا مدیران و کارکنان ستادی قانع نشوند و علت اجرای برنامه ها را نپذیرند نمی‌توان شاهد اجرای به موقع آن بود.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به چالش‌های اجرای سند تحول گفت: سه سطح نظارتی برای سند داریم که یکی نظارت راهبردی کلان از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی است. سطح دوم نظارت برنامه‌ای از سوی شورای عالی آموزش و پرورش و رصد چرخش‌های زیرنظامی است و سطح سوم از سوی خود آموزش و پرورش دنبال می‌شود.

وی از تضعیف، تحمیل و تحریف به عنوان سه چالش اصلی پیش روی اجرای سند تحول یاد کرد و گفت: یک نمونه از تحریف معانی و مفاهیم این است که منظور ما از معلم تمام وقت در سندتحول این است که وی در مدرسه فرصت داشته باشد طراحی موقعیت های آموزشی و پژوهشی کند و نه آنکه ساعت اضافه تدریس به او بدهیم.

رعنایی افزود: کنکور سم مهلکی برای اجرای سندتحول است. باید رسانه ملی نیز همسو با اهداف اجرای سند باشد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید