آمریکا: رویکرد ما به ايران ، دیپلماسی، فشار و بازدارندگی است

او در عین حال افزود که آمریکا برای استفاده از این پول محدودیت‌هایی قائل شده است.

سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا می‌گویند پول‌های آزادشده ایران در کره جنوبی باید با نظارت سختگیرانه برای اهداف بشردوستانه هزینه شوند. آنها تأکید کردند که آزادی شهروندان آمریکایی هیچ ارتباطی با مسائل دیگر ندارد.

به گزارش دویچه وله،  کرین ژان-پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه (۲۳ مرداد) به وقت محلی در نشست خبری در مورد آزادی پنج شهروند با تابعیت دوگانه ایرانی‌آمریکایی گفت که مذاکرات با ایران در مورد آزادی آن‌ها به پایان نرسیده و همچنان ادامه دارد.

او در مورد آزادسازی دارایی ایران در کره جنوبی بالغ بر ۶ میلیارد دلار گفت که این مبلغ، هیچ نوع پرداختی، دلار آمریکا یا حتی دلار مالیات‌دهندگان نیستند؛ بلکه آنچه دنبال می‌شود ترتیبی است که مردم ایران بتوانند با نظارت وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، قطر و سازمان‌های امداد از منابع مالی ایران استفاده کنند که از سال ۲۰۱۸ در حسابی در کره جنوبی نگهداری می‌شود.

سخنگوی کاخ سفید افزود، این همان پولی است که دولت پیشین آمریکا به ایران اجازه داد در یک حساب ویژه نگهداری کند و ایران میلیاردها دلار از این وجوه را خرج کند و دولت پیشین آمریکا چیزی در ازای آن دریافت نکرد.

ژان-پی‌یر گفت: «بر این اساس تنها چیزی که ما با ایران گفت‌وگو کرده‌ایم، فرآیندی است که از طریق آن می‌توان این وجوه را برای اهداف بشردوستانه هزینه کرد. ما نظارت کاملا شفافی خواهیم داشت که این پول کجا و برای چه هدفی سرازیر می‌شود. ما در اینجا در مورد یک معامله خوب بحث می‌کنیم.»

او در عین حال افزود که آمریکا برای استفاده از این پول محدودیت‌هایی قائل شده است.

کرین ژان-پی‌یر اظهار داشت که این گام مثبت با مسائل دیگر مانند توافق هسته‌ای هیچ ارتباطی ندارد: «ما هیچ جنبه‌ای از رویکرد کلی خود را در رابطه با ایران که همچنان بر بازدارندگی، فشار و دیپلماسی متمرکز است، تغییر نداده‌ایم».

سخنگوی کاخ سفید تأکید کرد که رویکرد دیپلماسی بخش مهم سیاست خارجی رئیس‌جمهور آمریکا را تشکیل می‌دهد که قصد دارد آن را پیش ببرد.


نظر خود را ثبت کنید