تبلیغات

طبیعت ناب غرب کشور

  • تاریخ انتشار : 1402/5/31 ساعت : 16:55 - 8 ماه قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : علوم

غرب کشور طبیعتی بسیار زیبا و محصور کننده دارد. در هر شهر شما می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی گردشگری متفاوت و چهار فصلی لذت ببرید. شهرهای ایلام، کرمانشاه، خرم آباد و شهرهای دیگر شما را به گوشه ای از بهشت خواهند برد. برخی از جاذبه‎های طبیعی در برخی از شهرها با وجود آن که بسیار زیبا هستند، چندان شناخته شده نیستند و بسیاری از افراد از سفر به آن‌ها محروم خواهند شد. در ادامه با برخی از این جاذبه‎های گردشگری زیبا آشنا خواهیم شد.

طبیعت ناب غرب کشور

دریاچه دو قلو سیاه گاو در ایلام

یکی از زیباترین جاذبه‎های گردشگری در غرب کشور، دریاچه سیاه گاو است. این دریاچه در نزدیکی یکی از روستاهای شهر ایلام به نام آبدانان قرار گرفته است. این دریاچه از رودخانه سیاه گاو که از میان دره‌های میان کوه می‌گذرد، سرچشمه می‌گیرد. این دریاچه دو قلو دارای دو بخش است. بخش اولیه آن ارتفاع کمی بیشتر نسبت به دریاچه دوم آن دارد. دریاچه دوم رودی پرآب است که به زمین‌های کشاورزی نزدیک دریاچه سیاه گاو می‌ریزد.

دو سطح دریاچه از از طریق یک کانال طبیعی به عرض 8، عمق 4 و طول 70 متر به یکدیگر متصل شده‌اند. آب این دریچه به قدری زلال و شفاف است که می‌توانید با کمی دقت تعدادی از ماهی‌های نزدیک به سطح آب را ببینید. دریاچه سیاه گاو ایلام یکی از قدیمی‌ترین دریاچه‌های ایران است که قدمت آن به بیش از هزاران سال پیش باز می‌گردد.

این دریاچه از بالا ظاهری شبیه به شاخ گاو دارد و علت نام گذاری آن نیز همین است. جالب است بدانید که آب دریاچه شیرین و قابل شرب بوده و سرشار از مواد معدنی نیز هست. این مساله باعث شده که طبیعت اطراف دریاچه بسیار زیبا، سرسبز و خوش و آب هوا شود. کمپ زدن شبانه در اطراف این دریاچه می‌تواند یک خاطره متفاوت برای شما رقم بزند. زیبایی این دریاچه در حد دریاچه ولشت چالوس و یا حتی بیشتر است که شما را در همان نگاه اول مجذوب خود خواهد کرد.

طبیعت ناب غرب کشور

غار قوری قلعه در کرمانشاه

اگر می‌خواهید سفری به قدمت میلیون‌ها سال داشته باشید، غار قوری قلعه بهترین گزینه برای شما خواهد بود. این غار در 25 کیلومتری شهر روانسر واقع شده و بزرگ‌ترین غار آبی آسیا شمرده شده است. طول دقیق این غار هنوز مشخص نیست و از زمان کشف آن تا کنون تیم‌های غارنوردی بسیاری از سراسر دنیا برای کشف راز و رمز آن به ایران و کرمانشاه سفر کرده‎اند.

این غار یکی از 7 اثر طبیعی ملی-طبیعی ایران است که به ثبت سازمان جهانی یونسکو رسیده است. در این غار می‌توانید از تالارهای مختلفی مانند تالار کوهان شتر، تالار مریم، تالار بلور، تالار مسیر برزخ و تالار عروس دیدن کنید.

 

غار کرفتو در دیواندره کردستان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری طبیعی در استان کردستان و در غرب کشور، غار کرفتو در دیواندره است. این در غار در سال 1318 به ثبت میراث ملی ایران رسید. برای بازدید از این غار زیبا باید کفش‌های خود را محکم ببندید و از 200 پله سنگی آن بالا بروید. این غار قدمتی حضور 7 هزار ساله داشته و اولین غار دستکند جهان و طولانی‌ترین آن به شمار می‌رود. جالب است بدانید انسان‌های اولیه در این محل به صورت آپارتمانی در کنار یکدیگر زندگی می‌کرده‌اند!


تنگه کافرین و تنگه رازیانه

اگر از دیدن طبیعت جنگل راش لذت برده‎اید، حتما از تنگه کافرین و تنگه رازیانه استان ایلام نیز بازدید کنید. تنگه کافرین در دامنه رشته کوه‌های البرز قرار داشته و یک رودخانه چهار فصل و زیبا از مرکز آن می‌گذرد. طبیعت سرسبز، زیبا و آرام این تنگه می‌تواند آرامش را به شما هدیه کند.
تنگه رازیانه نیز از دیگر تنگه‌های این استان است که فاصله کمی با تنگه کافرین دارد و شما می‌توانید در یک روز از هر دو آن‌ها بازدید کنید. این تنگه ارتفاع میانگین 35 متری داشته و عرض آن در بخش‌هایی به 1.5 متر و طول آن به دو متر می‎رسد. در این منطقه می‌توانید از میان تنگه‌های مرتفع آن قایق سواری کرده و تجربه‌ای هیجان انگیز و متفاوت داشته باشید.

طبیعت ناب غرب کشور

روستای پالنگان

یکی دیگر از روستاهای بکر و زیبا در غرب کشور که طبیعت گردان زیبایی آن را با زیبایی دریاچه ولشت یا جنگل راش مقایسه می‌کنند، روستای پالنگان است. این روستا در کنار خانه‌های قدیمی و پلکانی و مردمانی خون گرم و مهمان نواز، طبیعتی بسیار زیبا و بکر دارد. رودخانه‌های خروشان باعث شده در این روستا بتوانید یک ماهی کباب تازه و خوشمزه نیز نوش جان کنید.

 

جنگل ارسباران

این جنگل یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در غرب کشور به شمار رفته که در استان آذربایجام شرقی واقع شده است. مانند جنگل راش ارسباران مملو از درختان زیبای راش است که درختان دیگری مانند چنار، بلوط، انجیر جنگلی، کاج، زالزالک وحشی، صنوبر و غیره در آن قرار دارد. پوشش گیاهی این جنگل به قدری مهم و متنوع است که در لیست ذخایر زیست کره یونسکو نیز به ثبت رسیده است. گونه‌های جانوری مختلفی در این جنگل وجود دارد که تعدادی از آن‌ها را در هیچ جای دنیا نمی‌توانید پیدا کنید. در بازدید از این جنگل می‌توانید جاذبه‌های گردشگری دیگر مانند چشمه‌های آب سرد و گرم دژ طوماسیاش، قلعه بابک و کلیسا نازینی را نیز ببینید.


نظر خود را ثبت کنید