رئیس دانشگاه کردستان:

فرهنگ نیازمند برنامه های راهبردی و بلندمدت است

سنندج- ایرنا- رئیس دانشگاه کردستان گفت: فرهنگ نیازمند برنامه های راهبردی و بلندمدت بوده و سطحی نگری آفتی برای این حوزه است.
به گزارش ایرنا فردین اخلاقیان شامگاه پنجشنبه در اختتامیه نشست 2 روزه مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های منطقه پنج کشور(استان های کردستان، لرستان، کرمانشاه و ایلام) افزود: فرهنگ های مشترک استان های غرب کشور، ظرفیتی بزرگ برای کمک به توسعه این مناطق است.
وی با اشاره به اهمیت تبادل نظر در خصوص برنامه های فرهنگی دانشگاه های مناطق هم جوار گفت: یکی از مشکلات حوزه فرهنگ کشور، نبود نیروهای متخصص و مجرب است.
اخلاقیان بر لزوم توسعه تشکل های دانشجویی تاکید کرد و افزود: در آستانه انتخابات برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و تریبون آزاد باید مدیریت شود و در جهت آگاه سازی و مشارکت بالای سیاسی باشد.
مدیر برنامه ریزی فرهنگی دانشگاه کردستان نیز در این نشست با بیان اینکه باید زمینه نهادمندی مشارکت سیاسی را در جامعه مهیا کرد گفت: محیط دانشگاه باید به جامعه پذیری سیاسی دانشجویان و آماده سازی آنها برای ایفای کنشگری سیاسی در جامعه و گردش نخبگان در سطوح میانی و کلان کمک کند.
امید قادرزاده با بیان اینکه نباید نگاه فصلی و مقطعی به مشارکت سیاسی داشت افزود: محیط دانشگاهی باید به تقویت مشارکت سیاسی و ارتقای فرهنگ سیاسی در جامعه کمک کند.
وی به جایگاه انتخابات به عنوان یکی از جلوه های مشارکت سیاسی و ضرورت آماده سازی فضای با نشاط سیاسی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: نباید نگاه تک ساحتی به فرهنگ و سیاست داشت.
وی ادامه داد: نباید مشارکت سیاسی را در جامعه به مشارکت انتخاباتی تقلیل داد بلکه نیاز است سایر سطوح و ابعاد مشارکت سیاسی نیز در دستور کار سیاست گذاری فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قرار بگیرد.
قادرزاده ضمن اشاره به آسیب شناسی سیاسی فضای دانشگاه افزود: به دلیل نازل بودن دانش سیاسی دانشجویان، ضعف در تعلقات سیاسی و سطح نازل مشارکت اجتماعی و سیاسی، فرهنگ سیاسی دانشجویان با فرهنگ سیاسی مشارکتی فاصله دارد.
به گفته وی، برای ارتقای فهم و بینش سیاسی دانشجویان، پرهیز از سیاست زدگی در فعالیت های فرهنگی و تقویت ساخت فرصت های سیاسی در دانشگاه، نیاز است.
قادر زاده افزود: محیط دانشگاهی فرصتی برای تقویت اعتماد سیاسی در بین جوانان و حاکمیت است و باید از انتخابات برای این روند، بهترین استفاده را برد.
دانشگاه کردستان در سال 1355 کار خود را با عنوان دانشسرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز و در سال 1370 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان دانشگاه کردستان معرفی کرد.
این دانشگاه هم اکنون دارای بیش از 170 رشته شامل 51 رشته کارشناسی، 91 رشته کارشناسی ارشد و 29 رشته دکتری است و در هفت دانشکده با بیش از 300 عضو هیئت علمی به بیش از 10 هزار دانشجو خدمات تحصیلی ارائه می کند.
علوم انسانی و اجتماعی، ادبیات و زبان های خارجی، مهندسی، هنر و معماری، علوم پایه و منابع طبیعی هفت دانشکده این دانشگاه است.
7355/ 3020
**خبرنگار: وریا کرمی/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg

نظر خود را ثبت کنید