شهردار برلین تصمیم ترامپ برای ساخت دیوار مرزی در مکزیک را محکوم کرد

تهران- ایرنا- «میشل مولر/Michael Muller» شهردار برلین با یاداوری خاطره دیوار برلین، تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را درباره ساخت دیوار در مرز با مکزیک که روابط دوکشور را تحت تاثیر قرار داده است، محکوم کرد.
به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه خبری صدای آلمان (دویچه وله)، وزارت خارجه آلمان درخواست شهردار لندن از ترامپ برای خودداری از ساخت چنین دیواری را که به ساخت دیوار برلین در دوران جنگ سرد اشاره داشت، منتشر کرد.
شهردار برلین در این زمینه نوشت: ما برلینی ها به خوبی درد و رنج ناشی از ایجاد جدایی در سراسر قاره را با استفاده از سیم خاردار و سیمان درک می کنیم.
شهردار برلین از حزب سوسیال دمکرات آلمان که از سال 2014 این مسئولیت را برعهده دارد، افزود: برلین، نمی تواند در مقابل طرح هایی برای ایجاد دیوارهای جدید سکوت کند. اکنون در آغاز قرن بیست و یکم نمی توانیم بپذیریم که همه تجارب تاریخی مان توسط آمریکایی ها نابود شود.
وی گفت: از رئیس جمهوری آمریکا می خواهم در مسیر انزوا و طرد کردن حرکت نکند و به اقدام «رونالد ریگان» رئیس جمهوری خلفش فکر کند و به یاد آورد که ریگان به گورباچف گفت که «دیوار را فرو ریزید».
مولر در این اظهارات به درخواست سال 1987 ریگان از «میخائیل گورباچف» رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی اشاره داشت که از وی خواست دیوار برلین را که باعث جدایی این شهر بین سالهای 1961 تا 1989 شد، خراب کند.
درخواست شهردار برلین دو روز پس از دستور اجرایی ترامپ درباره ساخت فوری دیوار در مرز جنوبی آمریکا با مکزیک برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی مطرح شده است.
ترامپ از زمان کارزار انتخاباتی اش وعده ساخت این دیوار را به هزینه مکزیکی ها داده بود اما مقامات مکزیک بارها عنوان کردند که هزینه چنین دیواری را نخواهند پرداخت.
صدور این دستور باعث شد «انریکه پنا نیتو» رئیس جمهوری مکزیک دیدار با ترامپ را که قرار بود هفته آینده برگزار شود، لغو کند.
اروپام**9158
مترجم: بهجت عباسی**انتشار دهنده: فریبا مدنی

نظر خود را ثبت کنید