همزمان با افزایش تنش ها میان واشنگتن و مکزیکوسیتی؛ اعلام همبستگی پرو و کلمبیا با مکزیک

تهران - ایرنا - در پی بالا گرفتن تنش های دیپلماتیک میان مکزیکوسیتی و واشنگتن، پرو و کلمبیا با مکزیک اعلام همبستگی و از تجارت جهانی دفاع کردند.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: «پدرو پابلو کوشینسکی» (Pedro Pablo Kuczynski) رئیس جمهوری پرو امروز شنبه هنگام میزبانی از همتای کلمبیایی خود گفت که اعضای اتحادیه تجاری آمریکای لاتین (اتحادیه پاسیفیک) باید برای گشودن بازارها تلاش بیشتری کنند و پیوندهای فیمابین را تحکیم بخشند.
پرو، کلمبیا، شیلی و مکزیک اتحادیه پاسیفیک را در سال 2011 تشکیل دادند تا موانع تجاری را از سر راه برداشته و بازارهای خود را با منطقه رو به رشد آسیا پاسیفیک همسو نمایند.
کوشینسکی درباره مکزیک گفت: 'اکنون یکی از کشورهای عضو دچار مشکلاتی شده که در ایجاد آنها دخالتی نداشته است. ما باید در دفاع از آرمان تجارت جهانی که سود فراوانی برای ما داشته است، در کنار هم باشیم.'
به نوشته رویترز، رئیس جمهوری پرو گر چه نامی از دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا نبرد ولی این یکی از نخستین ابراز نارضایتی های متحدین قدیمی واشنگتن در آمریکای لاتین به شمار می رود.
ترامپ گفته است مکزیک را وادار می کند هزینه ساخت دیوار مرزی را تقبل کند. رئیس جمهوری آمریکا همچنین تهدید کرد برای تامین هزینه های این دیوار بر واردات کالاهای مکزیکی تعرفه وضع کند و اگر پیمان تجاری سه جانبه آمریکا و همسایگان شمالی و جنوبی اش (نفتا) به سود این کشور اصلاح نشود، آن را کنار خواهد گذاشت.
رئیس جمهوری پرو که پیشتر یک بانکدار ساکن آمریکا بود، گفت که چهار کشور اتحادیه پاسیفیک بازاری 200 میلیون نفری را تشکیل داده اند و تک تک آنها با گشودن بازارهای خود به تجارت جهانی بحران های اقتصادی را پشت سر گذاشتند.
وی گفت: 'البته که تجارت جهانی هزینه هایی مانند تعدیل نیرو به همراه دارد ولی واضح است که فواید آن بیشتر است.'
«خوان مانوئل سانتوس» (Juan Manuel Santos) رئیس جمهوری کلمبیا نیز در این دیدار کشورهای دیگر را فراخواند تا به تجارت آزاد، احترام به معاهدات و راه کارهای چند جانبه پایبند باشند.
اروپام**3092**مترجم: سیّد منصور جاوید ** انتشار دهنده: زهرا هژبری

نظر خود را ثبت کنید