درمورد منع صدور ویزا

ایندیپندنت :ترامپ عربستانِ حامی تروریسم و مرتبط با 11سپتامبررا نادیده گرفت

تهران – ایرنا – پایگاه روزنامه انگلیسی ایندیپندنت با اشاره به طرح 'دونالد ترامپ' درباره منع صدور ویزا برای اتباع برخی کشورهای مسلمان به بهانه های امنیتی، نوشت: عربستان که با تروریسم و افراطی گری مرتبط بوده در طرح ترامپ نادیده گرفته شده است.
گزارش روزشنبه ایرنا به نقل از این روزنامه انگلیسی ایندیپندنت حاکی است که دونالد ترامپ قرار است پیش نویس دستور اجرایی را امضا کند که به موجب آن مهاجران از شش کشور عمدتا مسلمان یعنی ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان و یمن دست کم به مدت 30 روز امکان ورود به آمریکا را نخواهند داشت.
گرچه پیش از امضای رسمی، این طرح ممکن است اصلاح شود اما تاکنون در این سند هیچ اشاره ای به عربستان سعودی نشده است. این درحالی است که این کشور با مهم ترین حمله تروریستی در خاک آمریکا مرتبط بوده است.
از19 فرد مشارکت کننده درحمله به مرکز تجارت جهانی در نیویورک (یازده سپتامبر) 15 نفر شهروندان عربستان بودند.
به نوشته این پایگاه خبری انگلیسی، کمیسیون مستقل آمریکا که این حمله ها را مورد بررسی قرار داده سندی دال بر حمایت مالی دولت عربستان یا مقام های ارشد این کشور از تروریست ها به دست نیاورده و ریاض نیزهرگونه دست داشتن در این حملات را رد کرده است اما اسناد دیپلماتیک آمریکا که توسط ویکی لیکس افشا شده است، نشان می دهد افرادی درعربستان و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس که رابطه دوستانه با آمریکا دارند، منبع اصلی بودجه القاعده، طالبان و دیگر گروه های تروریستی هستند.
به رغم تلاش های گسترده برای محدود ساختن جریان بودجه ازمنطقه خاورمیانه به سوی گروه های افراط گرا، اسناد نشان می دهد که واشنگتن ازهمکاری دولت های منطقه در این زمینه به شدت ناراضی است.
سندی ازهیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا که تاریخش به 30 دسامبر 2009 بر می گردد، تصریح می کند که ترغیب و متقاعد کردن مقام های سعودی به همکاری با واشنگتن و مقابله با تامین مالی تروریست ها یک چالش مهم برای آمریکا بوده است.
این سند تصریح می کند که کمک کنندگان مالی درعربستان سعودی اصلی ترین منبع بودجه گروه های تروریست ها در سراسر جهان هستند.
وب سایت آمریکایی 'پولیتیکو' نیز نشان می دهد که مقام های سعودی اخیرا به گمراه کردن آمریکا در زمینه تامین بودجه تروریسم اذعان کرده اند.
ایندیپندنت با اشاره به این واقعیت که عربستان خاستگاه فرقه وهابیت است و وهابیت نیز الهام بخش بسیاری گروه های افراطی از جمله داعش و مبنای حمله به آمریکا بوده است، افزود: عربستان که مدعی خدمت گزاری به دو مکان مقدس مسلمانان یعنی مکه و مدینه است، تاکنون اظهارات ترامپ را علیه مسلمانان محکوم نکرده است.
به نوشته ایندیپندنت، در واقع کشورهای حاشیه خلیج فارس که با جمهوری اسلامی در رقابت ژئوپولیتیکی هستند از رئیس جمهوری جدید آمریکا که با ایران نیز به شدت مخالف است، استقبال کرده اند.
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان پس از تحلیف ترامپ به شبکه العربیه گفت: درباره دولت ترامپ بسیار خوشبین هستیم. مواضع وی به طور کامل با مواضع ما هماهنگی دارد.
ایندیپندنت سپس با اشاره به رابطه نسبتا سرد باراک اوباما با ریاض در قیاس با روسای جمهوری سابق این کشور، نوشت: توافق هسته ای آمریکا و دیگر قدرت های جهان با ایران نیز باعث نارضایتی شدید عربستان شد.
خاورم**9156 ** 1064
مترجم: مهدخت پازوکی ** انتشار دهنده : فرشاد محسن زاده

نظر خود را ثبت کنید