انگلیس به دنبال مستثنا کردن شهروندان دو تابعیتی‌اش از احکام ضد مهاجرتی ترامپ

لندن - ایرنا - منابع انگلیسی عصر روز یکشنبه گزارش دادندکه بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس در حال گفت‌وگو با اعضای ارشد تیم رییس جمهوری آمریکا برای مستثنا کردن شهروندان دو تابعیتی بریتانیایی، از احکام ضد مهاجرتی دونالد ترامپ است.
به گزارش ایرنا، این منابع عنوان کردند که بوریس جانسون در گفت‌وگویش با اعضای ارشد تیم ترامپ به دنبال یافتن راه‌حلی برای این مساله است.
براساس گزارش این منابع بوریس جانسون با 'جرد کوشنر' داماد ترامپ و نیز 'استیو بانون' مشاور راهبردی کاخ سفید در این خصوص گفت‌وگو کرده است.
بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه احکام مهاجرتی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا را اشتباه و تفرقه‌افکنانه توصیف کرد و گفت که از حقوق مردم کشورش در مقابل این احکام حمایت به عمل خواهد آمد.
وی در یادداشتی که در صفحه توئیترش منتشر کرد، گفت:' ما از حقوق و آزادی شهروندان انگلیسی در داخل و خارج حمایت به عمل می‌آوریم و به دلیل اینکه (این احکام) ملیت‌ها را نشانه رفته است، تفرقه‌افکنانه، اشتباه آمیز و بدنام کننده است.'
نخست وزیری انگلیس (داونینگ استریت) عصر روز یکشنبه تایید کرد که 'ترزا می' از 'بوریس جانسون' و 'امبر راد' وزیران خارجه و کشور انگلیس خواسته است که با همتایان آمریکایی خود در خصوص احکام اجرایی ترامپ که همه مهاجران و بسیاری از مسلمان را تحت تاثیر قرار داده است، وارد گفت‌وگو شوند.
داونینگ استریت بامداد روز یکشنبه به دنبال موج انتقادات علیه 'ترزا می ' نخست‌وزیر این کشور به دلیل محکوم نکردن احکام اجرایی دونالد ترامپ در مورد ممنوعیت موقت ورود پناهجویان و مهاجران به آمریکا، اعلام کرده بود که او با این احکام موافق نیست.
نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرد 'ترزا می' با محدودیت‌های وضع‌شده برای مهاجران توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا موافق نیست و در صورت تاثیر گذاشتن آنها بر اتباع انگلیس درخواست تجدیدنظر می‌دهد.
سخنگوی' ترزا می' بیان داشت: «سیاست مهاجرت در آمریکا موضوع دولت آمریکاست همان‌طور که سیاست مهاجرت انگلیس نیز باید توسط دولت انگلیس وضع شود. اما ما با این نوع رویکرد موافق نیستیم.»
وی افزود: «اگر هرگونه تأثیری بر اتباع انگلیسی گذاشته شود قطعاً با دولت آمریکا درباره آن تماس خواهیم گرفت.»
واکنش داونینگ استریت پس‌ازآن صورت گرفت که شخصیت‌های سیاسی و نیز رسانه‌های انگلیسی 'ترزا می ' را به دلیل محکوم نکردن احکام اجرایی دونالد ترامپ موردانتقاد قراردادند.
اسکای نیوز نیز ضمن اشاره به تماس‌های جانسون با مقامات آمریکایی گزارش داد: خشم جهانی از احکام اجرایی ترامپ در مورد ممنوعیت موقت ورود مهاجران و پناهجویان و شهروندان هفت‌کشور مسلمان شامل ایران، عراق، سوریه، سودان، لیبی و یمن به خاک آمریکا بالاگرفته است.
این شبکه خبری اضافه کرد: بریتانیایی‌های که تابعیت دوگانه دارند و متولد یکی از این کشورها هستند، نگران این مساله هستند که به دلیل احکام یادشده از ورودشان به خاک آمریکا جلوگیری به عمل آید.
'ناظم زهاوی' عضو حزب محافظه‌کار و اولین نماینده کرد مجلس عوام انگلیس روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه'بی‌بی‌سی' گفت وی به‌رغم اینکه شهروند انگلیس شناخته می‌شود اما چون متولد بغداد (پایتخت عراق) است، نمی‌تواند وارد خاک آمریکا شود.
زهاوی که در دهه 1970 به همراه خانواده اش و به عنوان یک آواره کرد از عراق خارج شد، بیان داشت که وکیل مهاجرت آمریکا به او گفته است طبق فرمان جدید آمریکا که بطور موقت ورود مهاجران هفت‌کشور اسلامی را به آمریکا منع کرد، او و همسرش نیز از ورود به آمریکا محروم شده‌اند.
تاکنون شهروندان انگلیسی که در کشورهای عراق، ایران، سوریه، سودان، لیبی، عراق و یمن متولدشده و دارای پاسپورت بریتانیایی بودند، بدون اخذ ویزا می‌توانستند به آمریکا مسافرت کنند.
تارنمای روزنامه دیلی تلگراف روز یکشنبه در گزارشی نوشت: براساس آخرین آمار منتشر شده بیش از 250 هزار تن از شهروندان انگلیس متولد عراق، ایران و سومالی بوده و دارای تابعیت دوگانه هستند.
این روزنامه نوشت: آمار روشنی از شهروندان انگلیسی که در سوریه، لیبی، سودان و یا یمن متولدشده‌اند و دارای تابعیت دوگانه می‌باشند، در دسترس نیست.
'ترزا می' نخست‌وزیر انگلیس در حال حاضر به دنبال احکام جنجالی و نژادپرستانه مهاجرتی رییس جمهوری آمریکا برای لغو کردن سفر برنامه‌ریزی دونالد ترامپ به لندن تحت‌فشار قرارگرفته است.
'تیم فالون ' رهبر حزب لیبرال دمکرات و 'جرمی کوربین ' رهبر حزب کارگر از ترزا می خواستند که سفر ترامپ به انگلیس را که انتظار می‌رود تا اواخر سال جاری صورت گیرد، لغو و یا به تعویق بیفتد.
اروپام**4**1552/انتشاردهنده: قاسم شریعتی

نظر خود را ثبت کنید