وزارت خارجه انگلیس: شهروندان دوتابعیتی انگلیسی از احکام ترامپ مستثنا شدند

لندن - ایرنا - وزارت امور خارجه انگلیس اوایل بامداد روز دوشنبه اعلام کرد احکام اجرایی دونالد ترامپ درخصوص ممنوعیت سه ماهه سفر شهروندان 7 کشور مسلمان به آمریکا، شامل حال شهروندان 2 تابعیتی بریتانیایی که در یکی از این کشورها به دنیا آمده اند، نخواهد شد.
به گزارش ایرنا، وزارت خارجه انگلیس در بیانیه ای گفت: بوریس جانسون وزیر خارجه روز یکشنبه با مقامات آمریکایی گفت وگو داشته که بر اساس نتایج بدست آمده از این مذاکرات، احکام اجرایی رییس جمهوری آمریکا بر روی شهروندان دو تابعیتی بریتانیایی تاثیر نخواهد داشت مگر اینکه این افراد به طور مستقیم از 7 کشور هدف این قانون، به آمریکا سفر کرده باشند.
در این بیانیه عنوان شده است: اگر شهروندان دوتابعیتی (متولد هفت کشور هدف احکام اجرایی رییس جمهوری آمریکا) از هر کشوری به غیر این هفت کشور به طور مثال ازانگلیس به آمریکا بروند، مشمول تشدید بررسی های مهاجرتی این کشور نخواهند شد.
منابع انگلیسی عصر روز یکشنبه گزارش داده بودند که بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس در حال گفت‌وگو با اعضای ارشد تیم رییس جمهوری آمریکا برای مستثنا کردن شهروندان دو تابعیتی بریتانیایی، از احکام ضد مهاجرتی دونالد ترامپ است.
براساس گزارش این منابع بوریس جانسون با 'جرد کوشنر' داماد ترامپ و نیز 'استیو بانون' مشاور راهبردی کاخ سفید در این خصوص گفت‌وگو کرده است.
نخست وزیری انگلیس (داونینگ استریت) نیز عصر روز یکشنبه تایید کرده بود که 'ترزا می' از 'بوریس جانسون' و 'امبر راد' وزیران خارجه و کشور انگلیس خواسته است که با همتایان آمریکایی خود در خصوص احکام اجرایی ترامپ که همه مهاجران و بسیاری از مسلمان را تحت تاثیر قرار داده است، وارد گفت‌وگو شوند.
به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، بیش از 250 هزار تن از شهروندان انگلیس متولد عراق، ایران و سومالی بوده و دارای تابعیت دوگانه هستند.
این روزنامه روز یکشنبه نوشت: اما آمار روشنی از شهروندان انگلیسی که در سوریه، لیبی، سودان و یا یمن متولدشده‌اند و دارای تابعیت دوگانه هستند، در دسترس نیست.
بوریس جانسون اوایل روز یکشنبه گذشته احکام مهاجرتی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا را اشتباه و تفرقه‌افکنانه توصیف کرده و گفته بود که از حقوق مردم کشورش در مقابل این احکام حمایت به عمل خواهد آمد.
وی در یادداشتی که در صفحه توئیترش منتشر کرد، گفت:' ما از حقوق و آزادی شهروندان انگلیسی در داخل و خارج حمایت به عمل می‌آوریم و به دلیل اینکه (این احکام) ملیت‌ها را نشانه رفته است، تفرقه‌افکنانه، اشتباه آمیز و بدنام کننده است.'
شبکه اسکای نیوز روز یکشنبه در گزارشی گفته بود که خشم جهانی از احکام اجرایی ترامپ در مورد ممنوعیت موقت ورود مهاجران و پناهجویان و شهروندان هفت‌کشور مسلمان شامل ایران، عراق، سوریه، سودان، لیبی و یمن به خاک آمریکا بالا گرفته است.
این شبکه خبری اضافه کرد: بریتانیایی‌های که تابعیت دوگانه دارند و متولد یکی از این کشورها هستند، نگران این مساله هستند که به دلیل احکام یادشده از ورودشان به خاک آمریکا جلوگیری به عمل آید.
'ناظم زهاوی' عضو حزب محافظه‌کار و اولین نماینده کرد مجلس عوام انگلیس روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه'بی‌بی‌سی' گفت وی به‌رغم اینکه شهروند انگلیس شناخته می‌شود اما چون متولد بغداد (پایتخت عراق) است، نمی‌تواند وارد خاک آمریکا شود.
زهاوی که در دهه 1970 به همراه خانواده اش و به عنوان یک آواره کرد از عراق خارج شد، بیان داشت که وکیل مهاجرت آمریکا به او گفته است طبق فرمان جدید آمریکا که بطور موقت ورود مهاجران هفت‌کشور اسلامی را به آمریکا منع کرد، او و همسرش نیز از ورود به آمریکا محروم شده‌اند.
تاکنون شهروندان انگلیسی که در کشورهای عراق، ایران، سوریه، سودان، لیبی، عراق و یمن متولدشده و دارای پاسپورت بریتانیایی بودند، بدون اخذ ویزا می‌توانستند به آمریکا مسافرت کنند.
اروپام**4**1552/انتشاردهنده: قاسم شریعتی

نظر خود را ثبت کنید