معاون وزارت صنعت تاکید کرد:‌

استادان دانشگاه علاقه‌ای به تقویت ارتباط با صنعت ندارند

معاون وزارت صنعت با تاکید بر اینکه استادان دانشگاه علاقه‌ای برای تقویت ارتباط با مراکز صنعتی ندارند گفت: برای 104 طرح پژوهشی از طرف وزارت صنایع به دانشگاه‌ها اعلام نیاز شده است این در حالی است که تنها 24 درخواست همکاری از طرف استادان دانشگاه دریافت کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، دکتر قبادیانی در اجلاس سراسری مدیران دانشگاه فنی حرفه‌ای که امروز در هتل المپیک برگزار شد دانشگاه نسل سوم را دانشگاه کار افرین تعریف کرد و گفت:  کشور ما امروز با مشکل اشتغال و بیکاری مواجه است . دانشگاه‌ها باید بتوانند با حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و کار آفر ین نقشی موثر در حل این معضل داشته باشند که نقش دانشگاه فنی حرفه‌ای در این زمینه بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: دانشگاه نسل اول در حوزه آموزش و نسل دوم در عرصه آموزش و پژوهش و نسل سوم در عرصه کار آفرین تعریف شده است . امروز ما شاهد بی‌کاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در همه مقاطع هستیم که اگر به آموزشهای مهارتی و دانشگاه فنی حرفه‌ای توجه شود و این دانشگاه در راستای کارافرینی حرکت کند می‌تواند به عنوان دانشگاه نسل سوم چالش بیکاری فارغ التحصیلان کشور را حل کند.

معاون آموزشی و پژوهشی وزارت صنعت تاکید کرد: هیچ کشوری بدون دانشگاه نمی‌تواند مبدا تحولات باشد. بویژه دانشگاه نسل چهارم که باید در کشور ما هم مورد توجه قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاهای ما در نسل دوم یعنی حوزه آموزش و پژوهش متوقف شده‌اند گفت: برای اینکه توجه به دو دانشگاه "علمی کاربردی" و "فنی حرفه ای" می‌تواند حرکت متحولانه‌ای را در حوزه کاربردی کردن پژوهش نقش داشته باشد. در حالیکه به نظر می‌رسد امروزه دانشگاه‌های ما در نسل دوم متوقف شده‌اند.

به گفته معاون آموزشی و پژوهشی وزارت صنعت، متاسفانه دانشگاه علمی کاربردی از آنچه که برای آن هدفگذاری شده بود فاصله گرفته و دانشگاه فنی حرفه ای تنها امید کشور برای کاربردی کردن علم است.

وی تاکید کرد: نمی‌شود در کشور به توسعه دست یافت اما به آموزش‌های فنی حرفه‌ای بی‌توجه بود چرا که منابع انسانی موتور محرک توسعه هر جامعه به شمار می ‌روند. منابع انسانی توسعه نیافته نمی‌تواند منبع توسعه باشد.

دکتر قبادیانی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های ما امروز بی‌انگیزه و بی‌حال هستند گفت: متاسفانه اساتید رغبتی برای حرکت به سمت صنعت ندارند و استادان فقط به جزوه اتکا کرده‌اند و به این ترتیب ارتباط بین دانشگاه و صنعت رها شده است.

معاون وزیر صنعت، تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه را یکی از اولویت‌های این وزارت خانه دانست و گفت: دراین زمینه‌تفاهم نامه‌هایی منقعد شده است که متاسفانه به مرحله اجرا نرسیده است که برنامه داریم این تفاهم‌نامه ها اجرایی شوند.

وی درپایان از اعلام نیاز 104 طرح پژوهشی وزارت صنعت به وزارت علوم خبر داد وگفت: 84 مورد از این طرح‌ها برای دوره پس از دکتری و 21 طرح نیزبه عنوان فرصت مطالعاتی به دانشگاه‌ها اعلام نیاز شده است اما متاسفانه تنها 24 استاد دانشگاه برای ارتباط با مراکز صنعتی اعلام آمادگی کرده‌اند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید