سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم:

برگزاری انتخابات خانه مطبوعات قم تاپایان امسال/ دانشنامه فرهنگ و تمدن قم تدوین می شود

قم - ایرنا - سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم از برگزاری انتخابات خانه مطبوعات قم تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: در بحث مجمع عمومی و اصلاح اساسنامه باید همه اصحاب رسانه حضور داشته باشند تا خانه مطبوعات ویژه ای در این استان شکل گیرد.
به گزارش ایرنا، وحید فرجی روز یکشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قم درجمع خبرنگاران ایرنا بیان داشت: انتخابات خانه مطبوعات قم همزمان با سراسر کشور برگزار می شود که ابتدا باید اصلاحاتی در اساسنامه آن صورت پذیرد.
وی با بیان این که فراخوان نخستین مجمع عمومی خانه مطبوعات قم انجام و به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا تشکیل نشد ، اظهار داشت: 24 بهمن ماه جاری نوبت دوم این مجمع برگزار خواهد شد و انشاالله همه اصحاب رسانه استان قم در این مجمع حضور یابند.
وی ادامه داد: افرادی که قصد دارند در انتخابات هیات مدیره خانه مطبوعات قم نامزد شوند باید به سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه و در آنجا ثبت نام کنند و روند بررسی صلاحیت افراد نیز توسط این وزارتخانه انجام می شود.
فرجی ابراز امیدواری کرد: با همفکری همه اهالی اصحاب رسانه، تصویب اساسنامه و برگزاری انتخابات، خانه مطبوعاتی خوب، منسجم و ویژه ای در قم تشکیل شود.

** آینده قم در بحث فیلم سازی درخشان خواهد شد
وی در ادامه سخنان خود با بیان این که این اداره کل به عنوان مسئول کمیته فرهنگی ستاد دهه فجر برنامه های خوبی برای پیش بینی کرده و این برنامه ها در حال اجرا می باشد گفت: حوزه فعالیت هایمان را در بخش های پنجگانه استان گسترده کرده ایم،برغم کمبود اعتبارها سعی کرده ایم در مباحث فرهنگی بخش های استان قم ورود پیدا کنیم تا بتوانیم با برگزاری انواع برنامه ها در جهت ارتقای فرهنگی مردم این مناطق سهمی داشته باشیم.
وی هم چنین به برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان قم طی روزهای 14 تا 21 بهمن ماه جاری در قم اشاره کرد و افزود: در این مدت 16 فیلم در سینما ونوس و هشت فیلم در سینما آیه اکران می شود لذا از شهروندان و صاحبنظران در حوزه فرهنگ به خصوص سینما دعوت می کنیم از این فیلم ها دیدن کنند.
وی گفت: یکی از ماموریت های محول به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارزیابی فیلم های اکران شده در دهه فجر است و از صاحبنظران در بحث فیلم و سینما در خصوص نقد فیلم ها استفاده خواهیم کرد.
فرجی با بیان این که قم آینده خوب و درخشانی در بحث فیلم سازی خواهد داشت، از توسعه صنعت فیلم سازی در این استان تا پایان نیمه نخست سال آینده خبر داد و گفت: احداث چند سالن سینمایی و تجهیز این سالن ها در دستور کار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم قرار دارد.
وی با بیان این که ساخت فیلم بلند هزینه بر است افزود: قم حتی ظرفیت ساخت فیلم بلند را نیز دارد که امیدواریم در آینده این کار در استان انجام شود.

** ارزیابی اقدام ها در حوزه فرهنگ باید کیفی باشد نه کمی
فرجی دربخش دیگری از سخنان خود گفت: ارزیابی ها در حوزه فرهنگ حتما باید کیفی باشد ودراین حوزه حتما باید از صاحبنظران، کارشناسان و متخصصان امر فرهنگ استفاده شود.
وی اضافه کرد: فرهنگ، بحثی تمام تخصصی است و باید از کارشناسان مربوطه برای ارتقای فعالیت ها و برنامه های فرهنگی استفاده کرد.
فرجی با اشاره به این که برنامه ریزی فرهنگی در سال 96 برای استان قم باید با استفاده از نظر علما، کارشناسان و متخصصان فرهنگی انجام شود گفت: به همین منظور اتاق فکری در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تشکیل می شود تا با احصاء نقاط ضعف و قوت، بتوانیم نقاط ضعف را برطرف کرده و برنامه ریزی خوبی برای سال آینده و سال های آتی در استان قم داشته باشیم.
وی با بیان این که برنامه ریزی فرهنگی کاری تخصصی است و با توجه به دغدغه های رهبر معظم انقلاب در خصوص فرهنگ، می طلبد که به صورت تخصصی وارد حوزه فرهنگ شویم تاکید کرد: برنامه ها نیز باید کیفی و خروجی آنها مشخص باشد.
وی گفت: در بحث برنامه های فرهنگی از ظرفیت علما و مراجع نیز استفاده خواهیم کرد، چراکه ما در شهر عش آل محمد(ص) زندگی می کنیم و نظرهای علما و مراجع عظام تقلید در ارتقاء فرهنگ و برنامه های فرهنگی می تواند بسیار راهگشا باشد.

** برنامه ریزی برای سرفصل 2 واحد درسی دبیرستان و دانشگاه به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم محول شده است
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم هم چنین با اشاره به این که برنامه ریزی برای سرفصل 2 واحد درسی دبیرستان و دانشگاه(درس تحکیم خانواده و همسرداری) به این اداره کل واگذار شده است گفت: انشالله در این کار نیز ورود جدی خواهیم داشت و با استفاده از نظرهای کارشناسان، این کار را به نحو احسن انجام می دهیم.

** دانشنامه فرهنگ و تمدن قم تهیه می شود
فرجی هم چنین به تهیه دانشنامه فرهنگ و تمدن استان قم اشاره کرد و افزود: اقدام های عملیاتی این کار آغاز شده و تاکنون 84 مدخل را مورد بررسی قرار داده ایم.
وی گفت: انشالله با تامین اعتبارهای این کار که از اعتبارهای ملی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانی است و با همفکری مسئولان و کارشناسان، دانشنامه خوبی در خصوص فرهنگ و تمدن استان قم تهیه می شود.
وی هم چنین با اشاره به این که اهمیت شورای فرهنگ عمومی در استان قم خیلی مهم و نقش تاثیرگذاری دارد گفت: اتاق فکری در این خصوص تشکیل شده و نقش اعضای این اتاق در تصمیم سازی ها بسیار مهم می باشد.
فرجی از بحث آمایش فرهنگی سرزمین به عنوان یکی از مصوبه های این شورا اشاره کرد و گفت: این بحث به ما امکان می دهد تا وضعیت موجود دراستان را از نظر فرهنگی شناسایی کرده تا با یک برنامه ریزی کیفی، منسجم و راهبردی به وضعیت مطلوب برسیم.
وی، بحث اقتصاد مقاومتی را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: باید در این حوزه فرهنگ سازی کنیم که حوزه های مختلف چه نقشی می توانند در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشند.
فرجی تصریح کرد: بحث فرهنگ سازی در این حوزه بسیار مهم است که ما آنرا در دستور کار قرار داده ایم تا نقشی در فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی در استان داشته باشیم.
وی هم چنین به ورود طلاب و روحانیان دربحث فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: دبیرخانه جشنواره هنر آسمانی در سال 1385 در قم راه اندازی که تاکنون چهار دوره آن برگزار شده و بهمن ماه امسال، پنجمین دوره آن با استقبال خوب حوزویان در مدرسه علمیه معصومیه قم ترتیب یافت.
فرجی ادامه داد: ارتباط بسیار خوبی با طلبه های خوش ذوق در مسائل فرهنگی و هنری سراسر کشور برقرار شده است، البته باید این ارتباط ها بیشتر و مستمرتر شود.
1175 / 6133/ خبرنگار: رضا علیمحمدی ** انتشاردهنده: جعفرمسلمی

نظر خود را ثبت کنید