آغاز فعالیت خانه‌های مهر در کرمان

  • تاریخ انتشار : 1396/8/24 ساعت : 15:20 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : کرمان
معاون اجتماعی و پیشگیری وقوع جرم دادگستری استان کرمان از افتتاح و راه اندازی دو مرکز خانه مهر در شهر کرمان خبر داد و گفت: این مراکز با هدف ملاقات فرزندان طلاق در مکانی آرام و به دور از فضاهای پرتنش ایجاد شده اند.

به گزارش ایسنا،«محمدباقر اسلامی» ظهر امروز در آئین افتتاح دو خانه مهر در شهر کرمان اظهار کرد: خانه‌های مهر در راستای تفاهم‌نامه فی مابین دادگستری و اداره‌کل بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های ذیربط استان  و با استفاده ازاعتبارات سازمانی راه‌اندازی شده‌اند.

اسلامی خاطرنشان کرد: افتتاح خانه‌های مهر، گامی مؤثر در ساماندهی ملاقات فرزندان طلاق با والدین در مکان‌هایی متناسب با شرایط روحی کودکان است تا محاکم برای ملاقات فرزندان مجبور به انتخاب فضاهای نامتناسب نباشند.

این مقام قضائی استان کرمان تصریح کرد: باتوجه به این‌که محل ملاقاتی که سابق بر این تعیین می‌شد به‌علت فضای حاکم برآن سبب در معرض آسیب قرار گرفتن فرزندان می‌شد، بنابراین احداث خانه های مهر در اولویت قرار گرفت.

اسلامی با قدردانی از تلاش مسئولان در راه‌اندازی  خانه‌های مهر افزود: هم‌اکنون دو مکان مناسب برای ملاقات این گونه اطفال در کرمان مشخص شده و در آینده نزدیک شاهد افتتاح سومین خانه مهر با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد در شهر کرمان خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، با عنایت به تصویب قانون حمایت خانواده و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی آن در اواخر سال 1393، ماده 68 این آیین‌نامه به‌منظور اجرایی کردن تبصره ماده 41 قانون حمایت خانواده، روسای کل دادگستری‌ها را به تخصیص مکان‌های متناسب با روحیات اطفال جهت ملاقات با والدین موظف کرده است.

بر اساس قانون و رویه موجود در پرونده‌های ملاقات فرزند، اگر والدینی که جدا از یکدیگر زندگی می‌کنند نتوانند فرزند خود را ملاقات نمایند، باید به دادگاه مراجعه کنند و حکم ملاقات با فرزند خود را بگیرند، سپس به محل تعیین ‌شده توسط دادگاه رفته و با فرزند ملاقات ‌کنند.

قابل ذکر است یکی از مسائل مورد اختلاف میان والدین، محل ملاقات است متأسفانه برخی از والدین به تعهدات خود مبنی بر تهیه مقدمات یا شرایط لازم برای ملاقات عمل نمی‌کنند و به‌ناچار ملاقات با دخالت نیروی انتظامی صورت می‌گیرد.

برخی دادگاه‌ها نیز برای حل این مشکل، کلانتری را محل ملاقات قرار می‌دهند درحالی‌که این اقدام به طفل آسیب روحی و روانی جدی وارد می‌کند و ترس و اضطراب ناشی از این ملاقات،‌ آرامش روحی او را در معرض خطرات جدی قرار می‌دهد.

شایان ذکر است خانه‌های مهر با داشتن فضای مهد کودکی و شاد، به همراه اسباب‌بازی‌های کودکانه در پارکی طبیعی و فرح بخش، می‌تواند زمینه انس و ارتباط عاطفی فرزندان با والدین را بیش از پیش فراهم کرده و چه بسا این امر موجب نزدیکی والدین به یکدیگر و برگشت به زندگی مشترک شود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید