کاهش بارش‌ کشاورزی کردستان را با مشکل مواجه خواهد کرد

مدیرکل هواشناسی استان کردستان با بیان اینکه در سال آینده برای بخش شرب نگرانی نخواهیم داشت اما در بخش کشاورزی امکان روبرو شدن با بحران محتمل است، گفت: چون درصد زیادی از اشتغال استان بر روی بخش کشاورزی است می طلبد که دستگاه های متولی از هم اکنون برای حل این مشکل برنامه داشته باشند.


 

به گزارش ایسنا،  محمد طالب حیدری، در بازدید از خبرگزاری ایسنای کردستان به تشریح وضعیت آب و هوای استان پرداخت و اظهار کرد: همواره یکی از چالش‌های کشور مسئله آب بوده است که این مسئله به دلیل بی بارانی نیست زیرا ما در کمربند خشک دنیا قرار داریم.

وی افزود: بی آبی و یا کم آبی پدیده جدیدی در کشور نیست و خشکسالی و حتی قحطی هم در گذشته تا به امروز کم و بیش ادامه داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان کردستان با بیان اینکه متاسفانه تصمیم‌گیری‌ها متناسب با وضعیت خشکسالی در کشور صورت نمی گیرد، عنوان کرد: علاوه بر این، اغلب کارشناسان ما تحصیل کرده اروپا هستند و برنامه ریزی های آنها برای اقلیم‌های مرطوب است نه اقلیم خشک ایران.

وی ادامه داد: هرچند ما انتظار نداریم که مدیران و مسئولان ما اقلیم شناس باشند، اما متاسفانه وحدت تصمیم گیری مابین سیستم فکری آشنا با اقلیم ایران و سیستم اجرایی کشور وجود ندارد.

حیدری با عنوان اینکه اقلیم و آب و هواشناسی یک علم است، تصریح کرد: اقلیم دنیا یک شبه تغییر نمی‌کند، بلکه همواره احتمال وقوع تغییرات در اقلیم وجود دارد.

وی افزود: معمولا در ایران مشاوره‌هایی که به دولت می‌شود بخشی نگری است که این مسئله کار را پیچیده‌تر می‌کند.

شکستن رکورد دمای شهر سنندج در سوم دی ماه

مدیرکل هواشناسی استان کردستان در ادامه سخنان خود به وضعیت آب و هوای استان در سال جاری اشاره و اظهار کرد: دمای هوای شهر سنندج در روز سوم دی ماه جاری حداکثر به 18.4 درجه و حداقل به 9 درجه سانتی گراد رسید که با توجه به اینکه از سال 1339 آمار وضعیت هوای استان را داریم این میزان دما بی سابقه بوده است.

وی همچنین به بارش تگرگ بی سابقه در 13 اردیبهشت ماه امسال اشاره و ادامه داد: در این روز تگرگی در شهر سنندج بارید که در منطقه ما بی سابقه بود.

حیدری در ادامه اظهار کرد: از ابتدای مهرماه امسال تاکنون به طور میانگین 107 میلی متر بارندگی در استان داشته‌ایم که در مقایسه با میزان بارندگی مورد انتظار ما شاهد 50 درصد کاهش بارندگی بوده‌ایم .

کاهش 23 درصدی بارندگی در سال جاری تاکنون

وی با اشاره به اینکه در مدت مشابه سال گذشته 139 میلی متر بارندگی در استان داشته‌ایم، گفت: این آمار نشان می‌دهد که امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 23 درصد کاهش بارندگی‌ در استان داشته‌ایم.

مدیرکل هواشناسی کردستان با بیان اینکه فصل بارندگی‌ها به طور معمول از آبان ماه تا اردیبهشت است، عنوان کرد: مدیریت آب معمولا بیشتر نگران فصل تابستان است در صورتی که امکان دارد تا آذرماه بارندگی نداشته باشیم که در این صورت با بجران مواجه خواهیم شد.

وی اعلام کرد: تامین آب آشامیدنی شهر سنندج سخت نیست، چون عمده مصرف آب استان در این بخش نیست، اما با توجه به کاهش بارندگی‌های سال جاری، در بخش کشاورزی در سال آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

حیدری با بیان اینکه برای بخش شرب نگرانی نخواهیم داشت اما در بخش کشاورزی روبرو شدن با بحران محتمل است، گفت: چون درصد زیادی از اشتغال استان بر روی بخش کشاورزی است می طلبد که دستگاه های متولی از هم اکنون برای حل این مشکل برنامه داشته باشند.

وی تصریح کرد: سدها منابع ارزشمندی هستند که با وجود آنها می‌توانیم از بحران‌ها عبور کنیم به شرطی که براساس مطالعه کارشناسی دقیق ساخته شده باشند.

مدیرکل هواشناسی کردستان عنوان کرد: چشمه‌ها و آب‌های جاری در سال آینده از شرایط طبیعی کمتر آب خواهند داشت و قطعا کمبود بارش پاییزه امسال جبران نمی شود.

هوا آبستن اتقافات غیرمنتظره است

وی با عنوان اینکه هیچ چیز در هوا بعید نیست و هوا آبستن اتقافات غیرمنتظره است، ادامه داد: مسئله تاخیر در فصل یا تعجیل در فصل را هم طی چند سال اخیر مشاهده کرده‌ایم، به عنوان مثال در آبان ماه برف داشته‌ایم.

حیدری بیان کرد: همه بخش‌های کشور از جمله گردشگری، کشاورزی، دامپروری، آبزی پروری و... و حتی اقتصاد هم با اطلاعات آب و هوایی مرتبط هستند و اطلاعات آب و هوا در افزایش بهره وری بسیار موثر است.

وی اظهار کرد: متاسفانه جدا بودن مراکز تصمیم گیری اجرایی و مراکز فکری هواشناسی سبب تضادهای کنونی شده و منابع مالی کشور صرف مباحثی می شود که ارزش آنچنانی ندارد.

وجود 100 ایستگاه هواشناسی در کردستان

وی در بخشی دیگر از سخنان خود اعلام کرد: در حال حاضر تجهیزات هواشناسی مناسبی در استان وجود دارد و 100 ایستگاه هواشناسی در کردستان مشغول به فعالیت هستند.

حیدری در ادامه در پاسخ به مطلبی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی با این عنوان که "طی سه الی چهار ماه آینده فقط سه الی چهار روز در کشور بارندگی خواهیم داشت"، گفت: چنین چیزی صحت ندارد و چشم اندازهای ما 10 روزه است؛ در سطح جهانی هم در مورد پیش بینی بلندمدت آب و هوا چالش وجود دارد و نمی توان چند ماه آینده را پیش بینی کرد.

وی خاطرنشان کرد: میانگین بارش ایران یک سوم میانگین بارش جهانی است، پس حق نداریم فقط آب کشور را برای نسل کنونی تمام کنیم.

ایسنا یک خبرگزاری مورد اعتماد است

مدیرکل هواشناسی کردستان در بخشی دیگر از سخنان خود خبرگزاری ایسنا را یک خبرگزاری مورد وثوق و اعتماد در کشور دانست که در تحولات سیاسی کشور سالم فعالیت کرده است .

وی نقش رسانه‌ها را در اعتمادسازی اقشار مختلف جامعه بسیار تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: رسانه‌ها در هجمه کنونی غرب باید بتوانند اعتماد افکار عمومی جامعه را به اخبار داخلی جلب کنند.


انتهای پیام

نظر خود را ثبت کنید