رونق تولید با تدبیر دولت یازدهم/ اجرای 977 طرح دراستان مرکزی طی سال 95

اراک - ایرنا - کارشناسان اقتصادی و حوزه تولید بر این باورند که جهت گیری و سیاست گذاری دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته، رونق را به واحدهای تولیدی و صنعتی بازگرداند و امید را در دل های تولیدکنندگان زنده کرد.
استان مرکزی با دارا بودن بیش از 2 هزار و 900 واحد صنعتی کوچک و بزرگ به عنوان چهارمین قطب صنعت کشور و دومین قطب صنایع مادر تخصصی است که برخی از این واحدها در سال های گذشته به دلیل وجود تحریم ها، تنگناهای مالی و اقتصادی با مشکلات مختلفی از جمله، نقدینگی، کمبود مواد اولیه تولید و کاهش تقاضای بازار مصرف خارجی مواجه بوده اند.
کارشناسان اقتصادی استان مرکزی معتقدند همانگونه که جنگ تحمیلی که آثار مخربی را برای استان های مرزی کشور به جا گذاشته، تحریم های ظالمانه نیز پیامدهای نامیمونی را برای استان مرکزی و سایر استان های صنعتی و تولیدی کشور به همراه داشته است.
دولت تدبیر و امید از ابتدای حیات خود افزایش رونق تولید، رفع تحریم ها و راهکارهای حضور تولیدکنندگان در بازارهای داخلی و خارجی را در دستور کار خود قرار داد و در این حوزه با مذاکره با کشورهای 1+5 و اجرای طرح های اقتصادی از جمله رونق تولید و خروج از رکود واحدهای کوچک و بزرگ اقدام های ارزشمندی را به منصه ظهور رساند.
کارشناسان اقتصادی افزایش تولید و فعال سازی و زنجیره اقتصادی در واحدهای مختلف را نشان اثر بخش بودن فعالیت های اقتصادی دولت می دانند.
کارآفرینان و کارشناسان اقتصادی معتقدند رفع تنگناهای اقتصادی با توجه به پیامدهای ناگوار تحریم ها نیازمند تدابیر هدفمند است و تا دست یابی به رونق پایدار اقتصادی مد نظر دولت و تولید کنندگان تلاش و مجاهدت مستمر لازم است که این مهم با همکاری و همراهی دولتمردان و تولیدکنندگان محقق می شود
مدیرعامل شرکت دیرگداز اراک، تولیدکننده آجرهای نسوز ساختمانی در این خصوص گفت: اجرای طرح های اقتصادی در دولت تدبیر و امید به خصوص در طرح خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی در واحدهای کوچک و بزرگ که امسال در سطح کشور اجرا شد برخی از مشکلات اقتصادی این صنایع برطرف کرد و امید تازه ای در افزایش و رونق تولید در بین صنایع به وجود آورده است.
علی حیدر گودرزی افزود: اجرای طرح ها اقتصادی و سیاست خارجی دولت یازدهم علاوه فعال کردن واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل کشور افزایش تقاضای خارجی و داخلی و حضور در بازار بین المللی را برای برخی از صنایع به همراه داشته است.
وی پرداخت تسهیلات مسکن را یکی از سیاست های مثبت دولت یازدهم برای بازگشت رونق در این بخش دانست و گفت: پرداخت تسهیلات مسکن در سالجاری افزایش خرید و فروش و رونق نسبی در این بخش را به همراه داشته است.
مدیرعامل شرکت دیرگداز اراک بیان کرد: این شرکت در زمان تحریم نیز توانسته بود با حداکثر تولید به فعالیت خود ادامه دهد و هم اکنون در پسا برجام و وجود مشوق های مالی دولت، طرح توسعه و افزایش تولید را در دستور کار خود قرار داده است.
مدیرکارخانه نفت پارسارگاد اراک نیز در این خصوص گفت: پسا برجام و سیاست های اقتصادی دولت یازدهم نقش مهمی در افزایش تولید و صادرات قیر از استان مرکزی به خارج از کشور به همراه داشته است.
محسن صوفی افزود: تلاش دولت در پسا برجام زمینه صادرات قیر و مشتقات نفتی به کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی برای کشور محقق کرد که این مهم در کنار افزایش قیمت نفت، ارزآوری و افزایش توان اقتصادی در این بخش را رقم زده است.
مدیرعامل هلدینگ 2e فعال حوزه ساختمان و بازرگانی استان مرکزی در این خصوص گفت: اقدام های دولت یازدهم در زمینه اقتصادی و پسابرجام افزایش امید و رونق اقتصادی در بخش ساختمان و تجارت را به همراه داشته است.
بابک عقیلی نسب افزود: هم اینک وضعیت اقتصادی و رونق تولید در حوزه صنعت ساختمان که یکی از حوزه های فعالیت های این شرکت است نسبت به گذشته بهبود یافته و حضور مشتریان در این حوزه خود نشان از بهبود وضعیت اقتصادی در این بخش است.
وی گفت: توافق هسته ای، رفع تحریم ها و تلاش دولت برای پرداخت تسهیلات در طرح رونق تولید و خروج از رکود واحدهای کوچک و متوسط نشان از رونق اقتصادی در سال های آتی است و فعالان این حوزه امید دارند با انجام این اقدام های دولت رونق تولید و بهبود وضعیت اقتصادی دوباره به واحدهای زیان ده بازگردد.
عقیلی نسب پرداخت تسهیلات بانک های به بخش صنعت و تولید را نامناسب عنوان کرد و گفت: بانک ها در حوزه پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی بسیار سختگیرانه عمل می کنند و این تنگناها کارآفرینان و فعالان اقتصادی را در تامین سرمایه در گردش با مشکل جدی روبرو می کند.
مدیر عامل شرکت الیاف ساینا دلیجان نیز ایجاد شوک تجاری تقاضای خارجی را یکی از اتفاق های مهم در پسا برجام دانست و گفت: بعد از برجام و توافق هسته ای ایران با کشور های 1+5 حدود 20 درصد تقاضای خارجی افزایش یافت.
بهروز محمدی فرصت معرفی تولیدات و محصولات ایرانی را از دیگر مزایای برجام برای تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: با اجرایی شدن برجام هزینه های تجاری تولیدکنندگان حدود هفت درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد: شرکت الیاف ساینا دلیجان با اجرایی شدن برجام موفق به اخذ مجوز یک شرکت آلمانی برای تولید الیاف در کشور شد که این مهم محصول اولیه 400 کارخانه در داخل را تامین و از واردات آن به کشور جلوگیری می کند.
مدیر عامل شرکت الیاف ساینا دلیجان بیان کرد: بازگشایی ال سی و شفافیت در اقتصاد از دیگر مزایای برجام برای کشور و تولیدکنندگان است و هم اکنون تولیدکنندگان می توانند برای خرید و فروش کالا با تولیدکنندگان خارجی ارتباط مالی و تجاری داشته باشند.
استاندار استان مرکزی در تشریح عملکرد دولت با یادآوری کاهش 6 و هفت دهم درصدی نرخ بیکاری این استان در تابستان سال جاری نسبت به تابستان سال گذشته گفت: در 9 ماهه نخست امسال 172 پروانه بهره برداری صنعتی با سرمایه گذاری 464 میلیارد تومان و اشتغالزایی هزار و 532 نفر در این استان صادر و به بهره برداری رسید.
محمود زمانی قمی افزود: تعداد پروانه بهره برداری صادر شده در نه ماهه نخست سال گذشته؛ معادل با 134 پروانه با سرمایه گذاری 256 میلیارد تومان و اشتغالزایی هزار و 135 نفر بوده است.
وی تصریح کرد: در این مدت 400 جواز تاسیس صنعتی با سرمایه گذاری پیش بینی شده شش هزار و 183 میلیارد تومان و ظرفیت اشتغالزایی 14 هزار و 500 نفر توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی صادر شد که این آمار از اقبال عمومی سرمایه گذاری و کار آفرینان به سرمایه گذاری در بخش صنعت استان حکایت دارد.
وی گفت: مجموع پروانه بهره برداری صنعتی استان مرکزی بالغ بر دو هزار و 743 مورد معادل سه و هشت دهم درصد از مجموع پروانه های صادر شده در کشور است.
زمانی قمی بیان کرد: استان مرکزی از منظر شاخص های پروانه های بهره برداری و سرمایه گذاری صنعتی در جایگاه چهارم کشور قرار دارد.
وی اضافه کرد: تعداد شاغلین واحدهای صنعتی استان بیش از 104 هزار نفر معادل چهار و هفت دهم درصد از کل شاغلین صنعت کشور است و از این حیث استان مرکزی در رتبه ششم کشور قرار دارد.
استاندار مرکزی تصریح کرد: در هشت ماهه نخست سال جاری 30 پروانه اکتشاف معدن، 10 پروانه بهره برداری معدنی با ذخیره قطعی 2 و شش دهم میلیون تن و ظرفیت استخراج سالیانه 177 هزار تن و اشتغالزایی 63 نفر صادر شده است.
وی گفت: تعداد کل پروانه های بهره برداری معدنی استان 489 فقره است که ذخیره این معادن، هزار و 322 میلیون تن با 24 میلیون تن ظرفیت استخراج و تولید سالیانه برآورد شده است.
زمانی قمی استان مرکزی را در زمینه استخراج و تولید سنگ تراورتن، سولفات سدیم، سرب، روی و آهن پلاسری دارای جایگاه ممتازی در کشور دانست.
وی در ادامه به وضعیت بخش تجارت خارجی استان اشاره کرد و گفت: صادرات غیر نفتی استان طی نه ماهه نخست سال جاری معادل 464 میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش، 33 درصد رشد داشته است.
وی ارزش واردات استان مرکزی طی نه ماه ابتدای سال جاری را 197 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: ترکیب عمده واردات استان شامل مواد اولیه، بسته بندی، همچنین ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز صنایع استان است که به دلیل رفع محدودیت های بین المللی پس از برجام رشد داشته است.
زمانی قمی اضافه کرد: افزایش قابل ملاحظه گشایش اعتبارات اسنادی خارجی (LC) و در مقابل کاهش صدور حوالجات ارزی به دلیل رفع محدویت های بین المللی پس از برجام از جمله افتخارات بخش اقتصادی استان مرکزی است.
وی بیان کرد: صدور 90 میلیون دلار LC و 15 میلیون دلار حواله ارزی در هشت ماهه اول سال جاری توسط بانک توسعه صادرات استان مرکزی یکی از اقدامات ارزشمند حوزه تجارت خارجی است.
استاندار مرکزی گفت: براساس اعلام رسمی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان در بهار امسال معادل هفت و نیم درصد بوده که نسبت به نرخ بیکاری استان مرکزی در بهار سال گذشته (10 و سه دهم درصد) به میزان 2 و هشت دهم درصد کاهش یافته است.
استاندار مرکزی با اشاره به تشکیل کمیته نظارت بر پرداخت تسهیلات رونق اتولید در استان مرکزی گفت: براساس عملکرد این کمیته دربخش صنعت؛ 63 واحدصنعتی مورد بازدید قرار گرفت.
وی افزود: پرداخت تسهیلات رونق تولید در استان مرکزی سبب شد تا ظرفیت تولید 33 و سه دهم درصد از واحدها تثبیت شده و ظرفیت تولید 66 و هفت دهم درصد از واحدها نیز بین 10 تا 60 درصد افزایش یابد.
زمانی قمی گفت: در بخش کشاورزی نیز از 56 طرح بازدید و پرداخت تسهیلات به طرح های منتخب موجب تثبیت 42 فرصت شغلی و ایجاد 20 فرصت شغلی جدید شد.
رئیس اتاق اصناف استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: حمایت دولت تدبیر و امید در بخش قانون گذاری از اصناف کشور گره کور مشکلات این قشر را باز کرده و برخی از مشکلات آنها برطرف شده و برای موفقیت، رشد توسعه و آبادانی کشور حمایت دولت از تولیدکنندگان، باید با قوت و قدرت ادامه یابد.
جمشید زند گفت: نیاز است دولت در طرح رونق تولید و خروج از رکود در کنار توجه و تلاش برای افزایش رونق و تولید در واحدهای صنعتی و کشاورزی کوچک و متوسط به اصناف نیز نگاه ویژه ای داشته باشد.
وی نقش اصناف در تولید ناخالص ملی را حدود 17 تا 18 درصد عنوان کرد و افزود: با نگاه ویژه دولت به این بخش نقش اصناف در افزایش تولید ناخالص ملی افزایش می یابد.
رئیس اتاق اصناف استان مرکزی افزود: نیاز است دولت در برنامه ششم توسعه با حمایت از اصناف، زمینه بالندگی بیشتر حوزه اقتصاد و کسب و کار را رقم بزند.
زند افزود: اصناف و بازاریان در همه صحنه ها چه در دوران مبارزه با رژیم طاغوت و در دوران پس از انقلاب و دوران دفاع مقدس همواره پشتیبان رهبری و مدافع اصول و آرمان های امام (ره) و انقلاب بوده اند و برای پیشرفت و توسعه کشور تلاش کرده اند.
معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی استان مرکزی پرداخت 70 میلیون ریال از هزینه های اجرای طرح های آبیاری نوین را یکی از حمایت های دولت از کشاورزان در این بخش عنوان کرد و گفت: 57 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان از ابتدای آغاز طرح آبیاری نوین تا کنون به سیستم آبیاری قطره ای و بارانی تجهیز شده اند که این مهم نقش مهمی در صرفه جویی و افزایش بهره وری بخش کشاورزی به همراه دارد.
بهنام نصرالهی با یادآوری اختصاص 102 میلیارد تومان اعتبار در سفر هیات دولت به استان مرکزی برای اجرای طرح آبیاری قطره ای در این استان افزود: با اختصاص این اعتبار 15 هزار هکتار از اراضی استان به سامانه آبیاری نوین تجهیز می شود.
وی اختصاص 91 میلیارد تومان به روزرسانی مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان مرکزی در دولت تدبیر و امید خاطر نشان کرد: 34 میلیارد تومان این مبلغ سال جاری و مابقی آن در طول 2 سال گذشته به این بخش اختصاص یافته است.
معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: 56 درصد از اعتبارات این بخش امسال جذب و برای تجهیز و نوسازی تجهیزات بخش کشاورزی، مرغداری ها و گاوداری های استان مرکزی نیز برنامه ریزی هایی در دستور کار است.
نصرالهی افزود: تجهیز و نوسازی، یکپارچه سازی اراضی کشاورزی از طریق اعتبارات استانی، پرداخت 900 میلیارد ریال اعتبار برای احداث 111 گلخانه تولید محصولات کشاورزی از دیگر اقدام های جهاد کشاورزی استان مرکزی برای حمایت از کشاورزان و افزایش تولید در این استان است.
معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد:امسال 16 گلخانه برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده اند.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری استان مرکزی گفت: 977 فقره طرح رونق تولید و خروج از رکود واحدهای کوچک و متوسط به میزان 10 هزار و 381 میلیارد ریال از ابتدای آغاز این طرح به بانک های عامل این استان معرفی شده است که از این میزان 423 مورد به میزان چهار هزار و 42 میلیارد ریال در سیستم بانکی مصوب و 308 فقره به میزان حدود 2 هزار و640 میلیارد ریال پرداخت شده است.
مجید نیکی ملکی افزود: 371 فقره تسهیلات به میزان یک هزار و 871 میلیارد ریال به صورت مستقیم توسط بانک های عامل استان مرکزی پرداخت شده است.
وی ادامه داد: امسال در مجموع به صورت مستقیم و از طریق سامانه بهین یاب، چهار هزار و 510 میلیارد ریال تسهیلات در قالب طرح رونق تولید و خروج از رکود به 679 واحد کوچک و متوسط این استان پرداخت شده است.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری استان مرکزی بیان کرد: یک هزار و 871 میلیارد ریال از میزان کل تسهیلات پرداختی به صورت مستقیم و بقیه از طریق سامانه بهین یاب در اختیار واحدهای تولیدی و صنعتی استان مرکزی قرار گرفته است.
نیکی ملکی خاطر نشان کرد: در راستای تحقق منویات دولت تدبیر و امید در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، حمایت از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط، خروج از رکود و ایجاد اشتغال، مابقی تسهیلات تا پایان بهمن ماه پرداخت شود.
1955/3075/ گزارشگر: مهدی عظیمی**انتشاردهنده: حسین مهدی زاده اصفهان

نظر خود را ثبت کنید