معاون وزیر راه:

حادثه پلاسکو توجه جامعه مهندسی کشور به الگوهای جهانی را الزامی کرد

مشهد - ایرنا - معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: فرو ریختن ساختمان پلاسکو در تهران توجه جامعه مهندسی ایران برای انطباق با الگوهای جهانی و بازنگری در شیوه های ساخت و ساز در کلانشهرها را ضروری و الزامی کرد.
به گزارش ایرنا، حامد مظاهریان روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی فناوری های نوین صنعت ساختمان در تالار صبا مشهد افزود: حادثه پلاسکو نشان می دهد که بسیاری از برج های مشابه در شهرهای بزرگ ایران نیازمند بازنگری هستند و این اهمیت استاندارد سازی فناوری های نوین ساختمانی منطبق با الگوهای بین المللی را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه ایران هشت تا 10 سال از دانش مهندسی دنیا عقب تر است و این عقب ماندگی در حوادثی مانند ساختمان پلاسکو نمود پیدا کرد، اظهار کرد: نقشه ای از ساختمان پلاسکو که در قلب تهران مستقر بود، وجود نداشت و این فاجعه را گسترش داد و نجات کسانی که زیر آوار مانده بودند، بسیار دشوار شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص راهکارهای انطباق جامعه مهندسی با الگوهای جهانی گفت: استفاده از فناوری، نمونه شناخته شده در الگوهای جهانی مربوط به صنعت ساختمان و رسیدن به توسعه پایدار در صنعت ساختمان است که در این فناوری در ابتدا طراحی استاندارد می شود و براساس طرح ساختمان‌ ها شکل می گیرند تا بتوان داده‌های مختلف را بر روی ساختمان ‌ها پیاده کرد و با آنالیز داده ‌ها مرحله ساخت را سرعت بخشید.
مظاهریان گفت: استفاده از فناوری «مدل سازی اطلاعات ساختمانی» (‌BIM) در کاهش‌ هزینه ‌ها و اقتصادی شدن ساخت و سازها بسیار موثر است و این مدل کمک می ‌کند تا مدیریت بهتری در ساختمان سازی اعمال گردد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: فناوری «مدل سازی اطلاعات ساختمان»‌ شاخص ها در ساختمان سازی را مشخص و استفاده از نیروی انسانی کارآمد را ضروری می سازد و در واقع هدف این فناوری تسریع در امر ساخت و ساز و ایمنی بیشتر در ساختمان ‌ها برای رسیدن به توسعه پایدار است
وی تاکید کرد: کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلستان در زمینه فناوری«مدل سازی اطلاعات ساختمان» پیشرو هستند و این فناوری تصویر روشنی از طرح، مصالح به کار رفته در ساخت و سازها و ایمنی آینده آنها را ارائه می کند و با توجه به شرایط ساختمان های فعلی در کشور، کاربرد این فناوری در ایران ضروری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هم اینک بسیاری از شرکت‌ های ساختمانی و مهندسی با فناوری «مدل سازی اطلاعات ساختمان» آشنا هستند و این مهم می تواند به ترویج به کاربردن این فناوری در کشور کمک کند و منجر به صدور خدمات مهندسی داخلی به خارج از کشور شود.
مظاهریان یکی از معضلات صنعت ساختمان در ایران را غیراقتصادی بودن آن به دلیل طولانی بودن مدت ساخت و بوروکراسی دانست و گفت: ایران در ساخت و ساز رتبه خوبی ندارد و به نوعی سرمایه‌ های کشور در این بخش هدر می‌ رود و بهره گیری از «مدل سازی اطلاعات ساختمان» می تواند ایران را به استانداردهای جهانی در صنعت ساختمان نزدیک کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گزارش واقعی، تهیه سند ملی، راه‌ اندازی بانک «مدل سازی اطلاعات ساختمان» برای راستی‌‌ آزمایی، شناسنامه ملی مرتبط با این فناوری ساختمان و در نهایت قانونی که همه را ملزم کند تا به مدل اطلاعاتی ساختمانی را مجهز شوند را از راهکارهای رسیدن ایران به استانداردهای بین‌المللی در امر ساخت و ساز و استفاده از تکنولوژی‌های نوین صنعت ساختمان برشمرد.
وی بیان کرد: صنعت ساختمان در کشور برای ارتقای سطح کیفی نیاز به بازنگری دارد که در چند سال اخیر نیروی انسانی در این حوزه گسترش خوبی پیدا کرده است اما برای ارتقا نیازمند تدوین مقررات ملی بیشتر در این زمینه هستیم.
مظاهریان با بیان اینکه برگزاری چنین همایش هایی می تواند کمک بزرگی برای ارتقاء نخبگان عرصه ساختمان و فناوری داشته باشد، افزود: وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی بخش ساختمان از نظرات مطرح شده در دبیرخانه همایش فناوری های نوین ساختمان در خراسان رضوی در راستای سیاست گذاری برای افزایش کیفیت ساخت و ساز پشتیبانی می کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ترویج مقررات ملی ساختمان و افزایش سطح ایمنی از اهداف اصلی این همایش است و افزایش ایمنی و رفاه برای ساختمانهای ایجاد شده به خصوص ساختمانهایی که در بافت فرسوده هستند نیز از مهمترین محورهای این همایش به شمار می رود.
چهارمین همایش بین المللی فناوری های نوین صنعت ساختمان 24 و 25 بهمن ماه در تالار صبا مشهد در حال برگزاری است.
7495/7489 خبرنگاران: میترا عبداللهی و حسین عباسی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی

نظر خود را ثبت کنید