ضرورت توجه ویژه به تولیدکنندگان پسته در کشور

  • تاریخ انتشار : 1396/11/28 ساعت : 14:29 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : کرمان
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: در 70 سال گذشته همواره رتبه نخست صادرات کالاهای غیرنفتی متعلق به پسته بوده و با توجه به مشکلات، باید به فکر جایگزینی برای پسته بوده یا با اقدام اساسی این محصول را از حالت کنونی خارج کنیم.

به گزارش ایسنا،«عرب‌پور» صبح امروز 28 بهمن ماه در میز توسعه پسته در کرمان با حضور استان‌های مختلف و مسئولانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: این جلسه با هدف تسهیل روند و برطرف کردن موانع صادرات تشکیل شده و با توجه به وجود رقبا و تولیدکنندگان عمده پسته در دنیا و تهدیدی که در جهت خارج کردن بازار هدف ایران از سوی دیگر تولیدکنندگان وجود دارد، باید به این حوزه توجه ویژه و حمایت‌هایی صورت بگیرد.

عرب‌پور تصریح کرد: پسته نخستین کالای صادراتی غیرنفتی در بخش کشاورزی با ارزش 1.5 تا 2 میلیارد دلار در سال‌های اخیر بوده و 80 درصد این محصول هر سال صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در 70 سال گذشته همواره رتبه نخست صادرات کالاهای غیرنفتی متعلق به پسته بوده و با توجه به مشکلات، باید به فکر جایگزینی برای پسته بوده یا با اقدام اساسی این محصول را از حالت کنونی خارج کنیم.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: بحث نمایشگاه را در زمینه صادرات خوب ندیده‌ایم در حالی که یارانه نمایشگاهی می‌تواند نمایندگان ما را به بازارهای هدف لینک کند.

وی افزود: مجموع سطح زیرکشت پسته کشور 300 هزار هکتار است که استان کرمان با داشتن 200 هزار هکتار سطح زیرکشت، رتبه نخست را دارد.

عرب‌پور یادآور شد: آب و انتقال و خرید و فروش آب چاه‌ها، خرده مالکی، عوارض گمرکی، تأمین مالی، نبود ثبات در نرخ ارز و ... از مشکلات حوزه پسته و صادرات این محصول است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید