معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی: محدودیت سرعت برای موتورسواران در نظر گرفته شود

شیراز- ایرنا- معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وابسته به وزارت راه و شهرسازی گفت: برای کاهش تلفات انسانی ناشی از تردد موتورسیکلت ها باید محدودیت سرعت برای آنها در نظر گرفت و همچنین زوج و فرد کردن تردد و اجرای طرح ترافیک برای این وسایل نقلیه در تهران الزامی است.
به گزارش خبرنگارایرنا، دکتر محمود صفارزاده چهارشنبه در هفتمین سمینار کاهش بار حوادث ترافیکی در شیراز افزود: هم اینک افزون بر 40 هزار موتورسیکلت توقیفی در تهران توقیف است و هیچ فردی برای بازپس گیری آنها مراجعه نمی کند.
وی ادامه داد: شهر تهران با معضل موتور سواران روبرو است و قیمت برخی از موتور سیکلت ها به حدی پایین است و به حدی خرید یک دستگاه از این وسیله نقلیه راحت شده که برای متخلفان صرفه اقتصادی ندارد که با پرداخت جرایم موتور سیکلت های توقیفی را آزاد کنند.
معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: تقاضا برای دریافت موتور در جامعه ما اکنون 10 درصد است در حالی که این تقاضا باید به سه درصد کاهش یابد.
وی بیان کرد: کاهش هفت درصدی استفاده از موتور باید با جایگزینی استفاده از مترو و اتوبوس و حمل و نقل عمومی جبران شود .
صفارزاده با بیان اینکه موتورسیکلت نباید وسیله کار و تامین معیشت باشد، گفت: متاسفانه ما در الگوگیری از کشورهایی مانند بنگلادش ، تایوان و پاکستان از موتور سیکلت به عنوان وسیله کار و معیشت استفاده می کنیم .
وی اظهار کرد: موتورسیکلت یک وسیله تفریحی است و نباید از آن به عنوان وسیله باربری و مسافربری ستفاده کرد ، باربری و سمافر کشی از این وسیله سطح تلفات را بالا برده است.
این مقام مسئول گفت: در تهران از موتورسیکلت به عنوان تاکسی استفاده می شود و یک موتورسیکلت مخارج یک خانواده را تامین می کند .
صفارزاده اظهار کرد: 60 درصد از موتور سیکلت های شهر تهران برای کار به کار گرفته می شوند و نقش تامین معیشت و درآمد دارند.
** لزوم شکل گیری پویش مردمی برای کاهش تلفات جاده ای
رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این همایش گفت: کشور ایران در دهه گذشته، شاهد کاهش مرگ و میر حوادث ترافیکی بوده و از یک قله 30 هزار نفری مرگ و میر در سال 1384، به حدود 17 هزار نفر مرگ و میر در سال رسیده است.
دکتر کامران باقری لنکرانی افزود: این روند رو به کاهش در طی چهار تا پنج سال گذشته، از شتاب لازم برخوردار نبوده و لازم است در سیاست های خود برای کاهش بار حوادث ترافیکی، تجدیدنظر کرد.
وی کاهش بار حوادث ترافیکی را یک موضوع بین بخشی معرفی کرد که بیش از 35 سازمان در این موضوع مداخله دارند و فراتر از آن، باید به یک پویش مردمی تبدیل شود تا بتواند اثرگذار باشد.
رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه محورهای هفتمین سمینار کاهش بار حوادث ترافیکی را حوادث موتور سیکلت ها و دوچرخه سواران عنوان کرد و گفت: در 10 سال گذشته، حدود 230 هزار مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی وجود درا، که موتورسیکلت ها 25 درصد این مرگ و میر ها را به خود اختصاص دادند.
وی ادامه داد: آمار مرگ و میر ناشی از موتور سیکلت ها در جاده های روستایی، رقم بالاتری را به خود اختصاص داده و همچنین در 65 درصد مواقع، سن قربانیان حوادث موتورسیکلت، بین 15 تا 35 سال بوده است و این موضوع نیاز به مداخله و اقدامات بیشتری دارد.
لنکرانی بیان کرد: بیش از 50 درصد مرگ و میر ناشی از حوادث موتورسیکلت، در سر صحنه رخ می دهد و با توجه به این امر، باید به اقدام های پیشگیرانه، مانند استفاده از کلاه ایمنی، رانندگی ایمن، رانندگی ایمن، وجود مسیرهای مشخص، توجه بیشتری داشت.
وی با اشاره به اینکه سیاست گذاری ها باید مستندات مبتنی بر شواهد باشد، یادآور شد: این سمینار با حضور صاحب نظرانی از رشته های مختلف مانند علوم سلامت، مهندسی ایمنی جاده، علوم شناختی و علوم اجتماعی و سخنرانی از اتحادیه اروپا برگزار می شود و از میان 80 مقاله دریافتی، ارائه 30 مقاله به صورت سخنرانی و پنج میزگرد پیش بینی شده است.
هفتمین سمینار کاهش بار حوادث ترافیکی روز پنجشنبه به کار خود پایان می دهد.
6113 / 2027
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی

نظر خود را ثبت کنید