اجرای آیین چراغ بران در شهرکرد

‌آیین سنتی چراغ بران ساعاتی قبل از تحویل سال نو در آستان مقدس امامزادگان دو خاتون (س) شهرکرد اجرا می‌شود.

‌به گزارش ایسنا، این فرهنگ مبتنی بر انگاره‌های دینی، مذهبی و اعتقادی بنا شده و از جمله این اعتقاداتی است که شکل آئینی به خود گرفته  و از آداب و رسوم مربوط به سال نوروز در شهرکرد است.

مردم شهرکرد از دیرباز براساس اعتقاد دیرینه، آتش مورد نیاز اجاق خانه و چراغ منازل خود را در این امامزادگان و به دست یکی از سادات و خادمین به این بقعه متبرکه، تهیه می‌کردند.
این آیین، ساعاتی قبل از تحویل سال نو با حضور خانواده‌های ساکن شهرکرد، در امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون آغاز می‌شود و این خانواده‌ها با آروزی سلامتی اهل خانواده خود در ایام پیش رو، چراغ های نفتی را به دست سادات حاضر در این بقعه روشن کرده و با انتقال آن به منازل خود، نور و روشنایی و گرمای عشق به اهل بیت عصمت و طهارت را به منازل خویش می‌برند.
در این بین، اهل خانه و خانواده مواظبت کامل از شعله های برافروخته شده از چراغ های متبرک در بقعه را انجام می دهند تا همزمان با تحویل سال نو، این نور متبرک همچنان موجبات گرما و روشنایی خانه و کاشانه‌شان را فراهم کند.
برخی قدمت این آیین سنتی در نوروز را 400 سال و پژوهشگران استانی دیرینه آن را تا 200 سال عنوان می‌کنند.
این آیین سنتی برای مردم شهرکرد به منزله بردن "روشنایی به خانه" است تا در طول سال همواره چراغ مهر و محبت این خانه روشن باشد.
علاقمندان به دیدار از این آئین دارای قدمت در زاگرس میانه، هنگام سفر به چهارمحال و بختیاری در روز و ساعت قبل از تحویل سال نو می‌توانند شاهد اجرای این رسم دیرینه باشند.
‌انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید