مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خبر داد

ارتقای نسل دوم انجمن‌های علمی سیاست محوری وزارت علوم

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان این که ارتقای نسل دوم انجمن‌های علمی دانشجویی سیاست محوری در این وزارتخانه است، گفت: این انجمن‌ها در دو دهه از فعالیت انجمن‌های علمی دانشجویی، امروز تا حدودی توانسته‌اند در تربیت دانش‌آموخته مجهز به دانش موفق باشد؛ اما در بهره‌برداری از دانش و تبدیل آن به فناوری، فاقد پتاسیل لازم هستند.

به گزارش ایسنا، مهندس محمدهادی عسگری در یازدهمین نشست دبیران انجمن‌های علمی دانشجویی سراسر کشور که در دانشگاه کردستان برگزار شد،‌ گفت: آیین‌نامه تاسیس و فعالیت انجمن‌های علمی دانشجویی درسال ۱۳۷۸ توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی آن زمان به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و پس از آن شاهد استقبال دانشجویان برای فعالیت در انجمن‌های علمی دانشجویی بودیم. بطوریکه این انجمن‌ها در کنار کانون‌های فرهنگی، نشریات دانشجویی و تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان توانستند فضای دانشگاه‌ها را به سوی اعتلای عقلانیت و خردورزی پیش ببرند و منشا خدمات ارزنده، شور و نشاط علمی و اجتماعی در دانشگاه‌ها بودیم.

وی در ادامه تصریح کرد: واقعیت این است که انجمن‌های علمی در کنار توجه به کار علمی، فضایی برای گفت‌وگو و کنش همدلانه و همفکری پویا حول محور اعتلای ایران فراهم آورده‌اند و این برکت خیلی ارزشمندی است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی گفت: به گواهی تاریخ، جوانان همیشه قدرت سازنده و موتور محرک بزرگترین تحولات در حوزه پیشرفت بشر بوده و رفاه را برای بشر به ارمغان آورده‌اند.  امروز که هم خانواده‌ها و هم جوانان نسبت به آینده دغدغه‌مند بوده و کشور با مجموعه‌‎ای از مشکلات مواجه است، مسئولیت نسل جوان و فعالان دانشجویی سنگین‌تر است.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: دبیران انجمن‌های علمی به دلیل فعالیت در انجمن علمی و سایر فعالیت‌های قانونی دانشگاه، واجد یک سرمایه اجتماعی گرانسنگ شده‌اند قبل از اینکه که مسئولان بخواهند این سرمایه را به آنها یادآور شوند، خودشان باید به این سرمایه اذعان داشته باشند و آن ‎ را تکریم و پاسداری کنند.

عسگری گفت: امروز بعد از گذشت نزدیک به دو دهه از فعالیت انجمن‌های علمی دانشجویی، این انجمن‌ها به مرحله جوانی رسیده و نظام آموزش عالی تا حدودی توانسته در تربیت دانش آموخته مجهز به دانش موفق باشد؛ اما متاسفانه در بهره‌برداری از دانش و تبدیل آن به فناوری، فاقد پتاسیل لازم است و دانش آموختگان نظام آموزش عالی نیز فاقد ظرفیت توامان بکارگیری دانش و مهارت هستند که این مقوله توسعه کشور را با چالش مواجه کرده است. این موارد به ما نشان می‌دهند که باید به سراغ نسل دوم انجمن‌های علمی برویم؛ چرا که این نوع انجمن‌ها محصول دو دهه تلاش بی وقفه دانشجویان و کنش گران در انجمن‌های علمی دانشجویی کشور است.

عسگری در تعریف و تبیین نسل دوم انجمن‌های علمی دانشجویی گفت: در نسل دوم انجمن‌های علمی دانشجویی ما شاهد مشارکت بیشتر دانشجویان تحصیلات تکمیلی خواهیم بود. در نسل دوم باید مدل شایستگی برای اعضای انجمن‌های علمی دانشجویی تدوین شود و ساختارهای موجود در جهت کارآمدی و کارآفرینی بازنگری شود. استادان دانشگاه باید مشارکت بیشتری در انجمن‌های علمی دانشجویی داشته باشند. نسل دوم انجمن‌های علمی باید همکاری موثری با محیط پیرامونی دانشگاه داشته باشند و این هم افزایی‌ها به کمک ساختارهایی چون اتحادیه‌ها بیشتر می‌شوند.

وی در ادامه اظهار کرد: باید از فعالیت‌های آموزشی که رسالت اصلی انجمن‌های علمی دانشجویی نسل اول بوده، به فعالیت‌های گفتمان ساز و کارآفرین تغییر جهت داد. باید به سمت تعمیق و گسترش فرهنگ فضایل دینی برویم، توجه به معنویت و اخلاق را در نسل دوم انجمن‌ها نهادینه کنیم. دانشگاه و انجمن علمی نسل دوم نمی‌تواند نسبت به مشکلاتی که در جامعه و دانشگاه وجود دارد، بی‌تفاوت باشد. مشکلاتی چون ریزگردها، آلودگی‌ها، بحران آب، خشک شدن تالاب‌ها باید در مطمع نظر انجمن‌های علمی نسل دوم قرار گیرد.

به گفته عسگری، ما در ستاد فرهنگی وزارت علوم به دنبال آن هستیم که انجمن‌های علمی نسل دوم را به دانشگاه‌ها معرفی کنیم و دانشگاه‌ها باید به توانمندی انجمن‌های نسل دوم اعتماد کنند و در کسب و کارهای علمی خودشان انجمن‌های علمی نسل دو را شریک بدانند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان افزود: معرفی انجمن‌های علمی دانشجویی نسل دوم سیاست محوری اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم است و همه برنامه‌ها از جمله جشنواره ملی حرکت و یا نشست دبیران و اتحادیه‌ها باید در راستای تحقق چنین ماموریتی باشد. ما نیز برنامه‌هایی ازجمله جشنواره حرکت، نشست دبیران انجمن‌های علمی را در جهت تقویت این سیاست هدایت می‌کنیم، مشکلات را بررسی کرده و افق پیش روی این نسل از انجمن‌ها را ترسیم خواهیم کرد. بر این اساس اصلاح آیین‌نامه‌ها در دستور کار قرار گرفته است که مشارکت بیشتر اساتید لحاظ شده، فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها را احصا کرده و در خدمت انجمن‌های علمی نسل دوم قرار خواهیم داد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید