یک روانشناس تاکید کرد؛

بهره‌مندی از آموزه‌های دینی میزان آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد

یکی از روانشناسان استان کردستان با اشاره به اینکه کسی که از آموزه‌های دینی قوی برخوردار باشداز آسیب‌های اجتماعی در امان است، گفت: فرزندی که در خانواده مذهبی و دینی باشد کمتر در معرض آسیب اجتماعی قرار می‌گیرد و اگر در این زمینه سؤالی برای فرد پیش آید، ابزار دین جوابگو خواهد بود.

همایون قسمتی، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نقش آموزه‌های دینی و به ویژه روزه و نماز در نگه‌داشتن جامعه و ایجاد پویایی، نشاط، شادابی و راضی نگه داشتن موجب ایجاد نوعی رضایت درونی در فرد می‌شود.

وی افزود: رضایت درونی زمانی ایجاد می‌شود که فرد از ظرفیت‌های در کنار خود از جمله دولت، سیاست، دین و اقتصاد برخوردار بوده ولی نقش دین در این میان بارزتر است.

این روانشناس کردستانی با اشاره به اینکه کسی که از آموزه‌های دینی قوی برخوردار باشد، از آسیب‌های اجتماعی در امان است، عنوان کرد:  فرزندی که از خانواده دینی بیرون آمده کمتر در معرض آسیب اجتماعی قرار می‌گیرد و اگر در این زمینه سؤالی برای فرد پیش آید، ابزار دین جوابگو خواهد بود.

وی اعلام کرد: «رمضان» در لغت از «رمضاء» به معنای شدت حرارت گرفته شده و به معنای سوزاندن است، چون در این ماه گناهان انسان بخشیده می‌شود، به این ماه مبارک رمضان گفته‌اند. پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «انما سمی الرمضان لانه یرمض الذنوب؛ ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را می‌سوزاند».

قسمتی بیان کرد: چه خوب است که هر فردی ورود به ماه رمضان را مبارک بداند و از پروردگار خود شکرگزار باشد که یک سال دیگر او را مهمان خود کرده است.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که می‌فرماید: «روزه بگیرید تا سالم بمانید»، گفت: روزه‌داری روح، روان، قلب، دل و جسم را آرامش داده و باعث سلامتی روح و تندرستی جسم می‌شود.

مسلمانان در رمضان روح و جان خود را از سرچشمه فیض الهی سیراب می‌کنند

این روانشناس کردستانی ادامه داد: این ماه در روایات اسلامی ماه خدا و میهمانی امت پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) خوانده شده و خداوند متعال از بندگان خود در این ماه در نهایت کرامت و مهربانی پذیرایی می‌کند.

این روانشناس کردستانی در ادامه افزود: این ماه، در میان مسلمانان از احترام، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار و ماه سلوک روحی آنان است و مؤمنان با مقدمه‌سازی و فراهم کردن زمینه‌های معنوی در ماه‌های رجب و شعبان هر سال خود را برای ورود به این ماه شریف و پربرکت آماده می‌کنند.

وی اعلام کرد: با حلول این ماه با شور و اشتیاق و دادن اطعام و افطاری به نیازمندان، شب زنده داری و عبادت، تلاوت قرآن، دعا، استغفار، دادن صدقه، روزه داری و... روح و جان خود را از سرچشمه فیض الهی سیراب می‌کنند.

قسمتی عنوان کرد: روزه گرفتن تنها امساک خوردن و آشامیدن نیست بلکه خودداری از گناه نیز است. پیامبر گرامی اسلام  طی خطبه ای برای ورود در این ماه فرمود: «بهترین اعمال، پرهیز از گناهان و محرمات الهی است».

وی ادامه داد: انسان روزه‌دار همانگونه که از مباحات، امساک و امتناع می‌کند، به طریق اولی باید از هرگونه حرام و حتی موارد شبهه‌ای پرهیز کند.

این روانشناس در ادامه به نقش بسیار مهم تقوا و پرهیزگاری در تربیت، سازندگی و شخصیت یک مسلمان اشاره و بیان کرد: قرآن مجید روزه گرفتن را عاملی برای پرهیزکاری می‌داند و با جمله لعلکم تتَّقوُن یادآور می‌شود که روزه نقش فراوانی در ایجاد و تقویت روحیه تقوا و پرهیزکاری دارد.

وی با اشاره به فضائل ماه رمضان گفت: برتری ماه سال، نزول کتاب آسمانی، توفیق روزه،  وجود شب قدر در این ماه و بهار قرآن از جمله فضائل برجسته این ماه مبارک است که مسلمانان می‌توانند از این فضائل بهره‌مند شوند.

قسمتی بیان کرد: بدیهی است فضائل و ثواب‌هایی که برای ماه مبارک رمضان و روزه‌داری ذکر شده و به برخی از آن‌ها اشاره شد، از آن کسانی است که حقیقت آن را درک کنند و به محتوای آن عمل و در گفتار و کردار به کار گیرند و به آن ها جامه عمل بپوشانند.

وی عنوان کرد: فضیلت ماه مبارک رمضان را درک و از آن در راستای رسیدن به کمال حرکت کرد و باید در این ماه به گونه ای خودسازی شود که با اتمام ماه مبارک تأثیر و فواید آن در روح و جان افراد باقی و اثر آن تا ماه رمضان آینده سال بعد ماندگار باشد.

بعد معنوی روزه‌ داری در درمان بیماری‌های اعصاب و افسردگی موثر است

وی افزود: روزه تأثیر شگرفی بر جسم و روح انسان دارد و نه تنها به تقویت جسم می پردازد بلکه در درمان بسیاری از بیماری‌ها نیز مفید است.

این روانشناس عنوان کرد: روزه می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها مانند آلزایمر، ضعف حافظه، بیماری‌های چشمی و افسردگی که در نتیجه افزایش سن در روح و جسم اشخاص بروز می‌کند را کاهش دهد.

وی افزود: تمرکز و توجه بر معنویات بهترین درمان برای بسیاری از بیماری‏‌های روحی و روانی انسان از جمله افسردگی است، بر اساس یافته‌های روانشناسان نقش روزه در سلامتی روح و روان انسان به مراتب بیشتر از نقش آن در سلامتی جسم است.

قسمتی در پایان یادآور شد: روزه گرفتن علاوه بر کاهش و حتی درمان بسیاری از بیماری‏ های روحی، منجر به تقویت روان انسان می‌شود. هم اکنون از بعد معنوی روزه‌ داری به عنوان یکی از روش‌های درمان بیماری‌های اعصاب و افسردگی یاد می‌شود.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید