سازه فلزی گنبد حرم امام حسین (ع) ساخته شد

کرمان - ایرنا - معاون فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان گفت: سازه فلزی گنبد حرم امام حسین (ع) صد درصد ساخته شده و ساخت پانل های بتنی تاکنون 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گزارش ایرنا مهدی نیکویی روز دوشنبه نیز در حاشیه بازدید شماری از مسئولان عراقی از کارگاه ساخت گنبد حرم امام حسین (ع) در شهر کرمان در جمع خبرنگاران گفت: پیش بینی می شود طی چهار ماه آینده کار ساخت پانل ها تمام شود و پس از آن کار ساخت و نصب خشت های طلایی آغاز خواهد شد.
وی تصریح کرد: نمونه هایی از خشت های طلا ساخته شده و نقشه های کارگاهی تمامی مراحل ساخت گنبد، آماده است و طی چند ماه آینده ساخت آن به پایان خواهد رسید.
معاون فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان گفت: پس از مراحل ساخت قطعات، یک بار گنبد در کرمان نصب خواهد شد و اشکالات آن گرفته می شود و نصب نهایی در کربلای معلا صورت خواهد گرفت.
نیکویی اظهار کرد: ساخت سازه اصلی بنا در ساخت گنبد امام حسین (ع) قسمت اول کار است که به صورت فولادی بوده و روی آن پوششی بتنی از پانل های بتنی در نظر گرفته شده که این پوشش باید خاصیت پدافند غیرعامل داشته و در مقابل انفجار، سرما و گرما، رطوبت، نفوذ و ریزگردها مقاوم باشد.
وی بیان کرد: پس از ساخت سازه فلزی و نصب پانل های بتنی، ساخت خشت های مسی و در نهایت روکش طلاکاری روی این گنبد انجام می شود و در نهایت خشت های طلاکاری شده به صورت خشکه چین روی گنبد نصب خواهد شد.
مدیر امور برنامه ریزی و شهرسازی وزارت بلدیه عراق نیز در نشست پیش از بازدید از کارگاه ساخت گنبد امام حسین (ع) گفت: این پروژه از ابتدا بر اساس محاسبات دقیق و با آزمایش بر روی جنس خاک و دیوارها آغاز شد و به خوبی در حال پیشروی است.
باسم عباس علی افزود: فعالیت گروه، تعامل و دستی که برای ساخت گنبد امام حسین (ع) بین ایران و عراق داده می شود باید در حد اباعبدالله الحسین (ع) باشد.
وی گفت: گنبد طلایی حرم امام حسین (ع) پس از اتمام ساخت قبله ای برای تمام عشاق خواهد شد و این صحبت ها و ارائه نظرات برای بهتر شدن کار ساخت گنبد است.
مدیر امور برنامه ریزی و شهرسازی وزارت بلدیه عراق گفت: بحث هایی که پیش می آید به علت فشاری است که در کربلا به ما وارد می شود و امیدواریم کاری که صورت می گیرد افتخاری برای تمام شیعیان جهان باشد.
در این بازدید رئیس و مسئولان ستاد بازسازی عتباد عالیات استان کرمان و شماری از مسئولان و کارشناسان کشور عراق حضور داشتند.
7420 /1354
خبرنگار: حامد سالاری ** انتشار دهنده:پروانه امانی

نظر خود را ثبت کنید