نامِ حضرت فاطمه معصومه(س) از "قم" جدا شدنی نیست

  • تاریخ انتشار : 1397/9/18 ساعت : 14:17 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : قم
‌یک کارشناس مذهبی‌ عنوان کرد: پیامبر مکرم اسلام فرمودند«زمانی که جبرئیل در معراج، مرا بر بال راست خود نشانده و می‌برد، سرزمین سرخ رنگی را دیدم که از زعفران خوش رنگ تر و از مُشک خوشبوتر بود و من از جبرائیل پرسیدم این سرزمین نامش چیست، که به این شکل، نظر مرا به خود جلب کرده است؟؛ در این لحظه جبرئیل فرمود اینجا سرزمین شیعیان تو و شیعیان وصی تو، علی بوده و نام آن "قم" است».

‌به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین خویی در نشست "شفیعه بهشت" که به مناسبت ایام ورود حضرت معصومه(س) و حضور ایشان در قم، در ستاد جهاد دانشگاهی واحد استان قم برگزار شد، گفت: نامِ حضرت فاطمه معصومه(س) از "قم" جدا شدنی نیست و این دو با یکدیگر، پیوند نا گسستنی دارند و اگر کسی قصد شناخت مقام حضرت معصومه(س) را دارد، ابتدا باید با ویژگی های خاص شهر مقدس قم، که چنین بانوی بزرگواری را در آغوش خود جای داده است، آشنا شود.

وی اظهار کرد: شیخ صدوق در کتاب علل‌الشرایع با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) نقل می کند که حضرت محمد(ص) فرمود «زمانی که جبرئیل در معراج، مرا بر بال راست خود نشانده و می‌برد، سرزمین سرخ رنگی را دیدم که از زعفران خوش رنگ‌تر و از مُشک خوشبوتر بود و من از جبرائیل پرسیدم این سرزمین نامش چیست، که به این شکل، نظر مرا به خود جلب کرده است؟؛ در این لحظه جبرئیل فرمود اینجا سرزمین شیعیان تو و شیعیان وصی تو، علی بوده و نام آن "قم" است».

این کارشناس مذهبی، تاکید کرد: اهمیت بُعد معنوی شهر"قم" و علت پذیرایی این شهر مقدس ازحضرت معصومه(س) ، با توجه حدیث مذکور کاملا مشخص و نمایان است؛ از این قبیل احادیثی که اهمیت معنوی و تقدس شهر قم را بازگو می‌کنند در کتاب‌های معتبر، بسیار زیاد نقل شده است، از جمله آنکه امام کاظم(ع)، در رابطه با "قم" فرمودند «این شهر، آشیانه  آل محمد(ص) و ماوای شیعیان است».

خویی، با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) در رابطه با مردم شهر قم، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) فرمودند "سلام خدا بر اهلِ قم که آنها اهل رکوع و سجود، عالم و فقیه هستند، اهل روایت و درایت بوده و همچنین از بهترین عابدان به شمار می‌آیند"؛ تمامی این روایات و احادیثی که از امامان معصوم(ع) به دست ما رسیده، راوی و نشان دهنده اهمیت این شهر مقدس است.

وی با بیان اینکه ارمغان زیارت حضرت معصومه(س) در کلام امامان معصوم، بهشت است، گفت: از سوی خداوند متعال، به حضرت معصومه(س) شان و مقامی داده شده که نتیجه زیارت این بانوی بزرگوار بهشت برین است؛ سعد بن اشعری نیز در این رابطه از امام رضا(ع) سوال کرد که " چه ثوابی برای زیارت خواهر بزرگوار شما، حضرت فاطمه معصومه(س) وجود دارد؟" و امام رضا(س) با تاکید فرمودند " مَن زارها فله الجنه".

این کارشناس مذهبی با اشاره به استجابت دعا با توسل به حضرت معصومه(س)، اظهار کرد: امام کاظم (ع) در روایتی به یکی از یاران خود فرمودند "اگر حاجت مهمی داشتی، پس از صلوات بر محمد و آل محمد، به حضرت معصومه(س) توسل پیدا کن که خداوند به واسطه وجود این دو بزرگوار، حاجت تو را برآورده می کند".

خوئی با تاکید بربُعد حدیثی شهر قم، بیان کرد: حوزه و بُعد حدیثی قم از «قرن دوم» توسط عالمان و محدثان این شهر، شکوفا شده و معارف اهل بیت (ع) در این دوره، در قم  نشر پیدا کرد؛ امام صادق(ع) نیز در رابطه با این مسئله فرموده‌اند " بعد از کوفه، در سرزمینی به نام قم، علم  ظاهر می‌شود و بزرگانی از این شهر به سمت بلاد دیگر کوچ کرده و علم را از این شهر به مناطق دیگر انتقال خواهند داد".

وی در رابطه با مقام علمی حضرت معصومه(س)، گفت: مقام علمی فاطمه معصومه(س) را با حضرت زینب(س) می‌توان مشابهت داد؛ همانطور که حضرت زینب(س)، دختر امام، خواهرامام و همچنین عمه امام هستند، همین شأن و مقام را حضرت معصومه(س) نیز دارند.

این کارشناس مذهبی افزود: ابن عباس در رابطه با مقام ویژه حضرت زینب کبری(س) نقل کرده است "این بانوی عقیله که دختر حضرت علی(ع) است، برای من، خطبه فدک را بیان کرد و من این خطبه را از زبان ایشان درک کردم"، در این حدیث، ابن عباس، حضرت زینب(س) را "عقیله" می‌نامند و این عبارت به معنای دانشمند حرفه گر است.

خویی گفت: همان گونه که امام سجاد(ع) نیز، حضرت زینب(س) را عالمه غیر معلمه می خوانند و این چنین مقام علمی حضرت زینب(س) را بیان می کنند، برای حضرت معصومه(س) نیز همین مقام را می‌توان در نظر گرفت که این بانوی بزرگوار را از دیگر دختران امام کاظم(ع) متفاوت می کند.

وی در پاسخ به این مسئله که دفن ۲۰۰ هزار محدث در اطراف حرم حضرت معصومه(س) و وجود این تعداد کثیر در قم کمی تشکیک برانگیز است،خاطرنشان کرد: در آن زمان، به دلیل آنکه رساله عملیه به شکل امروزی در اختیار مردم قرار نداشت، شیعیان برای عمل به احکام دینی به کتاب های حدیثی مراجعه کرده و روایات و احادیث معصومین را مبنای عمل به احکام قرار می‌دادند، از این رو اکثر شیعیان و مردم قم فهیم و حدیث دان (محدث) بودند؛ بنابراین هیچ گونه شک وشبهه‌ای در خصوص وجود ۲۰۰ هزار محدث و مدفون شدن آنها در قم، وجو ندارد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید