اقدام واحدهای رشد و پارک‌های فناوری در مسیر توسعه نسل‌ ۳ و ۴ دانشگاه‌ها

رئیس دانشکده کشاورزی و محیط زیست دانشگاه اراک گفت: امروزه واحدهای رشد و پارک‌های علم و فناوری در راستای توسعه نسل سوم و چهارم دانشگاه‌ها در ایران عمل می‌کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر صالحی ارجمند در پیش رویداد استارتاپ آفرینی در زمینه کم آبی با عنوان "کمیاب" که به همت جهاد کشاورزی استان مرکزی و با همکاری جهاد دانشگاهی استان و جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه اراک، در دانشگاه اراک برگزار شد، افزود: در جهان چهار نسل دانشگاه را داشته‌ایم. نسل اول دانشگاه آموزش‌محور بود که همانطور که از اسمش پیداست، محور آن بر مبنای آموزش بوده است. نسل دوم دانشگاه‌های پژوهش محور بودند که بیشتر به مسائل جامعه بخصوص بخش صنعت و بنگاه‌های اقتصادی و البته پژوهش در راستای گسترش مرزهای علم توجه می‌کردند.

وی افزود: شاید از دهه ۸۰ میلادی نسل سوم دانشگاه‌ها یا همان دانشگاه‌های کارآفرین کم کم ظهور پیدا کردند. بیشتر این دانشگاه‌ها در آمریکا و کشورهای پیشرفته حضور دارند. این دانشگاه‌ها فراتر از پژوهش و رسیدگی به مشکلات خودشان اقدام به ایجاد فرصت‌های جدید شغلی می‌کنند و از دل این دانشگاه‌ها شرکت‌های کوچک و بزرگی به وجود می آیند. نمونه بارز این دانشگاه‌ها دانشگاه استنفورد است که ده‌ها شرکت بزرگ از دل این دانشگاه به وجود آمده اند.

صالحی گفت: نسل چهارم نیز دانشگاه‌هایی هستند که مسئولیت‌های اجتماعی را قبول می کنند و از این دانشگاه‌ها انتظار می رود به صورت محلی و منطقه‌ای مسائل و مشکلات را حل کنند و موتور محرک توسعه منطقه‌ای شوند.

وی اظهار کرد: امروز دانشگاه‌های ایران یک پا در نسل اول هستند و یک پا در نسل دوم؛ چراکه پژوهش در این دانشگاه‌ها به صورت جسته گریخته انجام می‌شود، البته برخی دانشگاه‌ها در زمینه کارآفرینی و حتی در حوزه نسل چهارم و توسعه منطقه نیز فعالیت می کنند.

به گزارش ایسنا، زاهدی معاون تولیدات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این رویداد درباره وضعیت آبی کشور گفت: ایران در معرض ورشکستگی آبی قرار دارد نه بحران آب. بحران ممکن است امروز باشد و فردا تمام شود، ولی آسیب‌های ورشکستگی آبی دائمی خواهد بود.

وی اقدامات ضروری برای نجات از ورشکستگی را بیان کرد و از دانشجویان خواست ایده‌های خود را درباره این موضوعات در این رویداد ارائه دهند.

زاهدی افزایش نزولات آبی موثر، کاهش تبخیر و تعرق با رویکرد حفظ مراتع، اصلاح الگوی اقتصادی و اشتغال و درآمد از طریق توسعه صنایع دستی روستایی و توسعه گردشگری و همچنین گسترش دامپروری به جای زراعت از جمله پرورش زنبور عسل و عقرب، اصلاح الگوی مصرف، اصلاح الگوی کشاورزی و کاشت گیاهان کم آب از جمله قارچ، اصلاح الگوی کشت و استفاده از آب زمین‌های کشاورزی برای پرورش آبزیان پیش از ورود به زمین‌های کشاورزی، اصلاح روش‌های تولید محصول، توسعه کشت گلخانه‌ای، بهینه‌سازی روش‌های آبیاری، تهیه نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی آبیاری، ارائه برنامه برای افزایش قابلیت رقابت و بازاریابی برای محصولات غیراستراتژیک و استفاده از پساب‌ها در صنعت و نه در کشاورزی را از جمله اقدامات موثر در این حوزه عنوان کرد.

مسعود زمانی، برگزار کننده این رویداد نیز گفت: برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ تعدادی کارآفرین جمع شدند و در ۵۴ ساعت روی ایده‌های مختلف کار کردند. این استارتاپ آفرینی در ۵۴ ساعت یک بستر و یک رویداد آموزشی و تجربی است. هر تیم ابتدا در شصت ثانیه باید ایده خود را مطرح کند. سپس برای شرکت کنندگان طی روز کارگاه‌های کسب و کار برگزار شده و یاد می‌گیرند بوم کسب و کار خود را بنویسند. در پایان در برابر داوران و سرمایه گذاران از ایده خود دفاع کرده و سرمایه گذاران در صورت تمایل از ایشان حمایت به عمل می آورند.

رویداد اصلی هفته آینده برگزار خواهد شد.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید