مدیر فرهنگی دانشگاه پیام نور لرستان:

دانشگاه‌ها می‌توانند باعث تقویت فرهنگ و هویت ملی ‏شوند‏

مدیر فرهنگی دانشگاه پیام نور لرستان گفت: ‏دانشگاه‌ها با هدایت مقالات و پایان‌نامه‌های دانشجویی می‌توانند باعث تقویت فرهنگی‌های قومی ‏و در نهایت ثبات و تقویت فرهنگ و هویت ملی ‏شوند‏.

عزت الله حجتی در گفت‎وگو با ایسنا، درباره لزوم پرداختن به بحث اقوام ایرانی، اظهار کرد: از آنجایی که هویت اجتماعی عامل پیوند و ارتباط فرد با ساختار محیط اجتماعی اطراف و جامعه است، هویت قومی اقوام ایرانی نسبت مستقیم و تأثیرگذاری بر هویت و ثبات ملی دارد پس توجه به اهمیت این موضوع بسیار مهم است.

وی ادامه داد: هویت چندبعدی و یا ترکیبی در صورت عدم برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی-اجتماعی برای تلطیف سیاست‌گذاران فرهنگی کشور با برنامه‌هایی مدون، کارشناسی شده باعث گرایش بیشتر هویت متنوع در تعلق خاطر به هویت ملی شوند.

حجتی اضافه کرد: با توجه به اینکه دانشگاه‌ها جز پایگاه‌های اجتماعی بسیار تأثیرگذار در جامعه هستند می‌توانند نقش مهمی در توسعه فرهنگی اقوام داشته باشد، دانشگاه‌ها با ایجاد و هدایت مقالات، پایان‌نامه‌های دانشجویی، همایش‌ها، کنفرانس‌ها و جشنواره و همایش‌ها می‌توانند باعث تقویت فرهنگی‌های قومی و در نهایت ثبات، تقویت فرهنگ و هویت ملی شوند.

مدیر فرهنگی دانشگاه پیام نور لرستان ‏خاطر نشان کرد: یکی از راهکارهای تقویت اقوام ایرانی و پرداختن به فرهنگ قومیت‌های مختلف، برگزاری همایش‌هاست.

وی تصریح کرد: از آنجایی‎که بیشترین گرایش به هویت ملی در بین اقوام مربوط به قوم لر است برگزاری هرگونه همایش می‌تواند با ایجاد تبادل نظر-برقراری ارتباط با دیگر اقوام، ایجاد اتحاد و آشنایی اقوام با ظرفیت دیگر قوم‌ها نقش مثبت و بسزایی در شناخت قوم لر و ایجاد اتحاد در بین اقوام و در نهایت هویت ملی کند.

گفتنی است اولین جشنواره دانشجویی فرهنگی و هنری اقوام ایران زمین، اواخر آبان‌ماه امسال به همت مرکز تخصصی فرهنگ و ادبیات بومی جهاد دانشگاهی لرستان برگزار می‌شود.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید