رییس دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد

افزایش ۳۹ درصدی بودجه دانشگاه در لایحه ۱۴۰۰/تخفیف ۱۵ درصدی شهریه دانشجویان

رییس دانشگاه شهید بهشتی ذاز افزایش ۳۹ درصدی بودجه این دانشگاه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت خبر داد و گفت: روسای دانشگاه های برتر کشور این هفته یا حضور روسای دو کمسیون مجلس نظر خود را در خصوص بودجه ۱۴۰۰ و مشکلات دانشگاه ها را اعلام خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر سعدلله نصیری قیداری در نشستی با خبرنگاران، گزارشی از برنامه های آموزشی، پژوهشی و صنفی این دانشگاه طی دوره کرونا ارائه داد و گفت: امسال شهریه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی درمقایسه با سال گذشته حدود ۱۵ رصد افزایش داشته و به دلیل غیرحضوری بودن آموزش دانشگاه، به دانشجویان در شهریه ۱۵ درصد تخفیف دادیم.

وی درادامه تصریح کرد: برای آموزش دانشجو باید حداکثر تلاش را در دستور کار داشته باشیم و تخفیف های لازم را در امور خوابگاهی و دیگر حوزه ها انجام دهیم؛ چرا که اگر این اقدامات انجام نشود، کیفیت ارائه خدمات ما پایین می آید. بنابراین نه تنها شهریه  ۹۰ درصد رشته ها را افزایش ندادیم بلکه ۱۵ درصد هم تخفیف دادیم.

رییس دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به سوال ایسنا  به وضعیت بودجه این دانشگاه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: بودجه دانشگاه شهید بهشتی ذامسال ۳۹ درصد افزایش داشته است و این افزایش از لحاظ رقم ممکن است خوشحال کننده باشد اما اینطور نیست. بودجه دانشگاه سال قبل ۱۳ درصد افزایش داشت. همچنین  بودجه جاری دانشگاه نیز ۷۰ درصد تخصیص پیدا کرده و باید ۷۵ درصد اختصاص می یافت اما قول دادند ۱۰۰ درصد بودجه را تخصیص بدهند و ۱۰ درصد بودجه تنخواه سال گذشته را هم تخصیص دهند.

به گفته وی، البته در وضعیت شیوع کرونا از دولت تشکر می کنم که کشور را در شرایط سخت اداره می کنند. امسال افزایش حقوق هیات علمی و افزایش حقوق کارمندان در بودجه دیده نشده بود. این اعداد باید در بودجه سال ۱۴۰۰ دیده می شد. بنابراین با کنار گذاشتن این ها کنار هم متوجه می شویم که در سال ۱۴۰۰ با این افزایش، کسری بودجه را نشان می دهد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با تاکید براینکه در حال حاضر ۱۲۰۰ دانشجو در خوابگاه های دانشگاه مستقر هستند گفت: حدود ۴۵۰ نفر از این دانشجویان روزانه صبحانه سرو می کنند و همچنین با رعایت پروتکل های بهداشتی به تمامی دانشجویان وعده های نهار و شام ارائه می شود.

وی با اشاره به ۲۰ شاخص ارزیابی فعالیت های پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی گفت: سرانه مقاله، رساله دکتری، سرانه مقاله QS، مقاله های مشترک با دستگاه های خارج از دانشگاه طرح های برون سازمانی، چاپ کتاب و ... از جمله این شاخص ها هستند. تقریبا در تمامی شاخص ها دانشگاه شهید بهشتی عملکرد صعودی داشته است.

قیداری تاکید کرد: ما در بین دانشگاه های جامع کشور در تهران جایگاه دوم را کسب کردیم و در مرجعیت علمی نیز جزو سه دانشگاه جامع کشور یعنی تهران و فردوسین هستیم.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به قرار گرفتن این دانشگاه در ردیف ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان گفت: سال گذشته در رتبه بندی های خود صعود ۱۰۰ پله ای را شاهد بودیم.

دکتر قیداری تاکید کرد آئین نامه ارتقاء، ترفیع، پایه تشویقی، ترفیع مقالات در این دانشگاه نیز اصلاح شده است و بر اساس آئین نامه های اصلاح شده فعالیت ها و ارزیابی ها مبنا قرار می گیرد.

دکتر قیداری با اشاره به فعالیت چهار پردیس ولنجک، شهید عباس پور، اکباتان و زیراب در دانشگاه شهید بهشتی گفت: ۱۹ دانشکده، ۱۰ پژوهشکده، ۱۰ مرکز تحقیقاتی، ۹۰۰ هیات علمی در این دانشگاه وجود دارد که ۱۲ هزار یا به نوعی ۶۰ درصد دانشجویان آن در دوره تحصیلات تکمیلی آموزش می بینند.

وی با اشاره به ضرورت تبدیل شدن دانشگاه به عنوان دانشگاه نسل سوم گفت: این امر جزو برنامه های راهبردی وزارت علوم است که در این زمینه ما اقداماتی در حوزه پارک های علم و فناوری انجام دادیم و برخی از پژوهشکده های ما نظیر لیزر، گیاهان دارویی و علوم محیطی نیز در کشور برند هستند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: حدود شش قطب علمی در دانشگاه شهید بهشتی دایر است که چهار تا از این قطب ها در علوم پایه و دو قطب نیز در علوم انسانی فعالیت می کنند. ضمن اینکه ۴۰ مجله علمی مجوز انتشار به زبان های فارسی و انگلیسی را دارند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به قرار گرفتن کرونا در نظام اولویتی دانشگاه گفت: بر این اساس یکی از مجلات علمی ما به حوزه کرونا اختصاص یافت و حتی یک خیر حدود دو میلیارد تومان در حوزه کرونا سرمایه گذاری کرد و تضمین نمود. در صورتیکه پژوهش فوق کاربردی باشد در تجاری سازی آن نیز همکاری خواهد کرد.

دکتر قیداری از تشکیل شش خوشه فکری در حوزه های زیست فناوری، طراحی و تولید، حقوق، اجتماعی، اقتصادی، روانی، سیاسی، آسیب های اخلاقی و دینی خبر داد و گفت: هر کدام از این خوشه ها فعالیت های قابل توجهی در حوزه کرونا انجام دادند. ضمن اینکه ما توانستیم در این عرصه ۱۵ وبینار بین المللی، چهار کنگره بین المللی، ۱۱۵ وبینار ملی و ۲۰۰ کلیپ در دانشکده روانشناسی تدوین کنیم.

وی به فعالیت پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: این پارک ها حدود ۵۰۰۰ متر مربع فضا اشغال کرده است و توانستیم از سال ۹۴ مجوز فعالیت پارک را به دست بیاوریم و در حال حاضر ۳۷ واحد فناوری در مرکز رشد، هفت شرکت موفق را دایر کنیم و ۳۶ هزار دلار این پارک حجم صادرات داشته است و فروش واحدهای فناور این پارک نیز به ۳۰ میلیارد تومان می رسد و علاوه بر آن ۸۱ محصول تجاری سازی شده و ۹ اختراع نیز به ثبت رسیده است.

وی از افتتاح ساختمان برج فناوری دانشگاه شهید بهشتی تا پایان سال خبر داد و گفت: این ساختمان در هشت طبقه و ۱۶۰۰ متر بنا شده است و تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: خوشبختانه پارک علم و فناوری پردیس شهید عباس پور و زیرآب دانشگاه شهید بهشتی توسعه یافته و ۱۰ هکتار فضای پردیس به پارک علم و فناوری اختصاص داده شده است. امیدواریم این پارک به بزرگترین پارک شرق تهران تبدیل شود. ضمن اینکه قرار است در هر دانشکده و پژوهشکده با اختصاص ۵۰ متر مربع فضا یک پارک تاسیس کنیم و بر این اساس به جای دادن یک مدرک به دانشجو در نهایت هر دانشجو یک شرکت دانش بنیان فارغ التحصیل شود.

دکتر قیداری به چهار طرح ملی ارائه شده دانشگاه در شورای عالی اقتصاد اشاره کرد و گفت: دو طرح از چهار طرح فوق به تصویب رسیده که یکی از این طرح ها در خصوص تجهیز آزمایشگاه مرجع برای اندازه گیری ریز ذرات اکتیوی که از اگزوز کامیون ها می آید اختصاص دارد. بر این اساس تست فیلترهای وارد شده از خارج و همچنین تولید شده در داخل توسط این آزمایشگاه انجام می گیرد و طرح دیگر نیز در رابطه با اندازه گیری اشکالاتی است که در لوله های نفت و گاز پیش می آید.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در پایان تاکید کرد: دو طرح فوق مجموعا ۱۰ میلیون دلار بودجه دریافت خواهد کرد و خوشبختانه بر اساس ماده واحده بودجه ۹۹ که تاکید می کند یک میلیارد دلار از بودجه می تواند صرف تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه ها شود از سال ۹۹ تا کنون تنها دانشگاهی بودیم که توانستیم با ارائه این طرح از بودجه فوق استفاده کنیم.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید