در میزگرد ایرنا مرکز سنندج مطرح شد

جریان های سیاسی فعال در عرصه انتخابات آینده؛ دیدگاه ها، اشتراکات و اختلافات

  • تاریخ انتشار : 1396/1/27 ساعت : 11:11 - 7 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : سیاسی
سنندج- ایرنا- خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج در میزگرد ' بررسی و تحلیل جریان های سیاسی فعال در عرصه انتخابات 29 اردیبهشت ماه ' به راهکارهای افزایش شور و نشاط اجتماعی، قالب های اصلاح طلب و اصولگرا به عنوان جریان های اصلی و ملموس انتخابات، همگرایی بین احزاب و نظارت رسانه ها پرداخته است .
به گزارش ایرنا ،جریان های سیاسی فعال در انتخابات آینده که به طور عمده در قالب 2 جبهه اصلاح طلب و اصولگرا فعالیت دارند، هر کدام در تلاش هستند بر رای مردم تاثیر گذاشته و مدیریت اجرایی کشور را در سطح کلان و محلی در دست بگیرند؛ لذا بررسی و تحلیل ویژگی های این جریان ها خالی از لطف نیست.
انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا از جمله مهمترین عرصه هایی است که نقش بزرگی در مدیریت اجرایی کشور دارد.
در این میان، نقش احزاب و جریان های سیاسی به عنوان موتور محرکه انتخابات، بسیار اساسی است و بی شک فضای انتخاباتی کشور با وجود این جریان ها، گرم و رقابتی خواهد شد.
جریان های سیاسی به نوعی راه را برای انتخاب کاندیدای اصلح، چه در کرسی ریاست جمهوری و چه شوراهای شهر و روستا هموار می کند و در واقع می توانند نقشی تسهیل کننده ایفا کند.
همچنین وجود این جریان ها، به نوعی زمینه را برای آشنایی مردم با سوابق کاندیداها و مشارکت حداکثری آنها فراهم می کند؛ بنابراین نیاز است مردم با ویژگی ها، دیدگاه ها، اختلافات و اشتراکات این جریان ها بیشتر آشنا شوند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج به منظور بررسی و تحلیل جریان های سیاسی فعال در عرصه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، ویژگی ها و دیدگاه های این جریان ها، برنامه ها، نقاط اشتراکات و اختلافات آنها، با حضور 'علیرضا مرامی' استاد علوم سیاسی و عضو هیات علمی دانشگاه کردستان، 'مسعود الماسی' دبیر حزب اعتدال و توسعه در کردستان و 'محمد حسین عباس آبادی' فعال سیاسی و اجتماعی استان کردستان، اقدام به برگزاری یک میزگرد کرد.
** برگزاری درست انتخابات شور و نشاط اجتماعی را در جامعه افزایش می دهد
استاد علوم سیاسی و عضو هیات علمی دانشگاه کردستان با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا از مظاهر تجلی اعمال حق حاکمیت ملی است افزود: انتخابات در شکل دادن به ساختار سیاسی کشور نقش بسیار مهمی دارد.
علیرضا مرامی گفت: انتخابات ریاست جمهوری، جبهه های سیاسی را در کشور به حرکت وا می دارد و به این جریان ها قدرت خودنمایی و ایفای نقش می دهد.
وی با بیان اینکه انتخابات شوراها نیز مکمل اعمال حق حاکمیت ملی است ادامه داد: مردم از طریق شوراها توان تعیین سرنوشت خود، حل مشکلات رفاهی و مسائل محلی را می یابند.
مرامی اضافه کرد: با توجه به فضایی که در کشور وجود دارد، جریان های سیاسی نسبت به دوره های گذشته با قدرت بیشتری به صحنه انتخابات ورود پیدا کرده اند.

** برگزاری درست انتخابات، به شور و نشاط اجتماعی می افزاید
یک فعال سیاسی، اجتماعی در استان کردستان با بیان اینکه انتخابات، بهاری در بهار دیگر است اظهار کرد: برگزاری درست انتخابات، شور و نشاط اجتماعی را افزایش، مقوله امنیت ملی را تقویت و جایگاه ایران را در صحنه بین المللی ارتقا می دهد.
محمد حسین عباس آبادی به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا اشاره کرد و افزود: انتخابات ریاست جمهوری این دوره با دوره های قبل متفاوت است و شاهد حضور پررنگ تر و پرشورتر جریان های سیاسی هستیم.
وی با اشاره به اینکه شوراهای شهر و روستا به عنوان پارلمان های محلی، تمرکز امور اجرایی را به سطح محلی کاهش می دهد اضافه کرد: در صورت استفاده صحیح از ظرفیت شوراها، شاهد کاهش تمرکز در امور شهری و افزایش سرعت در انجام کارها خواهیم بود.
وی به ریشه دار بودن احزاب و نقش فعال آنها در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: صدور مجوز برای تشکیل احزاب و تقویت نهادهای مدنی در کردستان از جمله دستاوردهای دولت یازدهم است.

** اولویت انتخابات ریاست جمهوری مسائل امنیتی منطقه ای است
دبیر حزب اعتدال و توسعه در کردستان هم با بیان اینکه در فضای رسانه ای کشور اولویت در انتخاب رئیس جمهوری، مسائل اقتصادی است بیان کرد: در انتخابات ریاست جمهوری آینده بر خلاف فضای رسانه ای، اولویت در مسائل امنیتی منطقه ای است.
مسعود الماسی برنامه صرفا اقتصادی را در انتخابات ریاست جمهوری ناکافی دانست و اضافه کرد: باید تعامل خوبی نیز با دیگر کشورهای جهان داشته باشیم.
وی با بیان اینکه حامیان کاندیداهای ریاست جمهوری از شوراها نیز باید حمایت کنند ادامه داد: احزاب سیاسی نیز به این نتیجه رسیده اند که طوری به عرصه ورود پیدا کنند که کمترین آسیب به انتخابات وارد شود.
الماسی گفت: باید به این سمت برویم که احزاب عضوگیری جدی تری داشته باشند و از اعضای اصلی خودشان حمایت کنند.

** قالب های اصلاح طلب و اصولگرا از جریان های اصلی و ملموس انتخابات آینده هستند
دانش آموخته دکترای علوم سیاسی دانشگاه کردستان اظهار کرد: یکی از قالب های ملموس و اصلی انتخابات آینده، جریان های اصلاح طلب و اصولگرا هستند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.
مرامی به ویژگی های جریان اصلاح طلبی اشاره کرد و افزود: پذیرش حاکمیت قانون و اعتقاد به رفع اختلافات ارتباطی با نظام بین الملل، از ویژگی های اصلی فکری جریان اصلاح طلبی است.
به گفته وی توسعه گرایی جریان های اصلاح طلبی در کشور و استان کردستان، آزادی گرایی، توزیع خردمندانه قدرت سیاسی در سطح کشور و اعتقاد به حق و اعتقاد به انسان دارای حق از دیگر ویژگی های فکری و عقیدتی جریان اصلاح طلبی است.

** جریان های اصلاحات و اصولگرایی با قدرت وارد انتخابات شده اند
فعال سیاسی و عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان کردستان گفت: در انتخابات پیش رو، جریان های اصولگرا و اصلاح طلب با قدرت ورود پیدا کرده اند و رقابت تنگاتنگی وجود دارد.
محمد حسین عباس آبادی با بیان اینکه در درون این جریان ها طیف های مختلفی وجود دارند افزود: از آغاز کار دولت یازدهم بحث اعتدال در کنار اصلاحات مطرح شد و این بحث در دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری نیز به عنوان جریان های اعتدال و اصلاح طلبی ادامه دارد.
وی با بیان اینکه جریان اصلاح طلبی در کردستان در سه سال گذشته یکی از فعالترین دوران های خود را داشته است ادامه داد: اصلاحات یک گفتمان و اعتدال روشی برای اجرای گفتمان اصلاحات است.
به گفته عباس آبادی، اصولگرایی در کردستان ریشه دار نیست ولی جریان های اصلاح طلب و اصولگرا می توانند روی منافع ملی کار کنند.

** گفتمان نهیلیستی و پوپولیستی از خطرات جدی در انتخابات آینده است
دبیر حزب اعتدال و توسعه در کردستان گفت: در جامعه کنونی یک خطر جدی وجود دارد و آن بحث نهیلیستی گفتمانی است.
مسعود الماسی با بیان اینکه باید فعالیت جدی سیاسی داشته باشیم افزود: نیاز است با جدیت بیشتری در انتخابات شرکت کنیم؛ چرا که از منافع شخصی، ملی و اجتماعی بیشتری بهره خواهیم برد.
به گفته وی فضای سیاسی کشور نگران شکل گیری مجدد پوپولیسم است ولی باید قبول کرد که پوپولیسم قدرت دور اول را ندارد؛ زیرا پیش از این مدیریت پوپولیستی تجربه شده است.
وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید در راستای ثبات امنیتی در مسیر امنیت پایدار حرکت کردیم ادامه داد: تفاوت فاحشی میان گفتمان مبتنی بر اعتدال و پوپولیستی وجود دارد.

** اعتقاد به مشروعیت جمهوری اسلامی از اشتراکات جریان های سیاسی است
عضو هیات علمی دانشگاه کردستان با بیان اینکه نقاط متمایز و اشتراکات قابل توجهی میان جریان های سیاسی در کشور وجود دارد افزود: اعتقاد به مشروعیت جمهوری اسلامی و اعتقاد به وجود امنیت پایدار از جمله این اشتراکات است.
علیرضا مرامی ادامه داد: اعتقاد به وجود مشکلات جدی در کشور از دیگر اشتراکات فکری این جریان ها است اما راه حل متفاوتی برای حل این مشکلات مطرح می کنند.
وی با بیان اینکه ۲ جریان اصلاح طلب و اصولگرا نگاه متفاوتی به توزیع قدرت دارند اضافه کرد: اصلاح طلبان اعتقاد دارند در صورت عادلانه بودن قدرت، جامعه امن تر خواهد بود اما جریان اصولگرا به توزیع قدرت بین نخبگان معتقد است.
مرامی به سیاست های دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: تنش زدایی و تعامل با نظام بین الملل از جمله سیاست های موفق دولت تدبیر و امید در طول فعالیت خود است.

** جریان اصلاح طلب و قسمتی از اصولگرایان در بخشی از مسائل به همگرایی رسیده اند
فعال سیاسی و عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان کردستان با بیان اینکه معتقد به رقابت و رفاقت بین جریان ها هستیم اظهار کرد: جریان اصلاح طلب و قسمتی از اصولگرایان در بخشی از مسائل به همگرایی رسیده اند.
محمد حسین عباس آبادی در ادامه به توانایی اصلاح طلبان پرداخت و گفت: اصلاح طلبان از زمانی که گفتمان اصلاحات در کشور رایج شد تاکنون یک مرحله تکامل طی کرده و از منافع جزئی به واسطه منافع کلی صرف نظر کرده است.
به گفته وی، جریان اصلاح طلب برخورد احساسی با مسائل را پشت سر گذاشته و به ایده ال ها توجه می کند.
وی به اختلافات میان جریان های فکری اصلاح طلب و اصولگرا اشاره کرد و افزود: معتقدیم اصلاح طلبان تاکید بیشتری روی ارزش ها دارند در حالیکه قدرت گرایی و عدم پذیرش مسئولیت از موارد منفی جریان فکری اصولگرایی است.

** اشتراکات در کلام بین جریان ها فراوان، اما در عمل کم است
دبیر حزب اعتدال و توسعه در استان کردستان گفت: اشتراکات ۲ جریان اصلاح طلب و اصولگرا به عنوان مهمترین جریان ها در انتخابات کشور، در کلام فراوان اما در عمل کم است.
مسعود الماسی با بیان اینکه اصولگرایان بر اساس منافع معنوی صحبت می کنند که غیرقابل اندازه گیری است ادامه داد: بین دو جریان فکری غالب کشور از نظر منافع ملی و حقوق شهروندی اختلاف نظر وجود دارد.
به گفته وی، اصولگرایان در تخریب اخلاق سیاسی نقش بزرگی داشته اند و اخلاق سیاسی در دولت دهم به نوعی دچار پسرفت فرهنگی شد.
وی به اختلاف دولت تدبیر و امید با دولت دهم اشاره کرد و گفت: شفافیت در عمل و گفتار، تفاوت اصلی دولت های دهم و یازدهم است و به این خاطر باید قدردان دولت تدبیر و امید بود.
الماسی با بیان اینکه شفافیت باعث کاهش رانت و فساد می شود افزود: اصلاح سیستم ها و دقت در انتخاب کاندیداها موجب کاهش فساد در کشور خواهد شد.

** در برنامه های اصولگرایان مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد
استاد علوم سیاسی و عضو هیات علمی دانشگاه کردستان با بیان اینکه شهروند فرهنگی و شهر خلاق نزد اصلاح طلبان جایگاه ویژه ای دارد ادامه داد: در برنامه های اصولگرایان مدیریت یکپارچه شهری و کارآفرینی در سطح شهر و روستا وجود ندارد.
علیرضا مرامی مهمترین مشکل کشور و کردستان را در سطح کلان، مسئله توسعه دانست و اضافه کرد: توسعه شهری به دنبال توسعه روستایی تحقق خواهد یافت و این مهم باید در دستور کار شوراها باشد.
وی با بیان اینکه در ۲۰ سال گذشته چرخش فرهنگی اتفاق افتاده است افزود: در این مدت، امور سیاسی، شهری و اقتصادی، خصلت و هویت فرهنگی یافته است.

**واگذاری برخی اختیارات به شوراهای شهر و روستا مشکل ساز است
عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان در کردستان به مشکل قانونی اختیارات شوراها اشاره کرد و گفت: واگذاری برخی اختیارات به شوراهای شهر و روستا مشکل ساز است که نیاز است از حوزه مدیریت آنان خارج شود؛ چراکه به ایجاد تمرکز قدرت و فساد در سطح محلی کمک می کند.
محمد حسین عباس آبادی با بیان اینکه شوراها ضعف هایی دارند که کارکرد آنها را تحت تاثیر قرار داده است افزود: بسیاری از اختیارات شهری به شوراها واگذار شده ولی شرح وظایف شوراها، بیشتر منحصر به شهرداری است که باید برطرف شود.
به گفته وی، دولت ها به ویژه دولت دهم علاقه ای به فعالیت شوراها نداشته و تلاش آن دولت در راستای ضعیف کردن شوراها بود.
عباس آبادی در ادامه به اهمیت انتخابات و نقش آن در تعالی کشور اشاره و اظهار کرد: حضور گسترده در انتخابات باعث احساس مسئولیت در فرد منتخب می شود.
وی ادامه داد: شرکت در انتخابات موجب شفافیت بیشتر، رشد سیاسی کشور و قوی تر شدن احساس مسئولیت در مردم می شود.
او با بیان اینکه رعایت قانون به نفع همه است افزود: صدا و سیما نقش خود را به عنوان رسانه ملی حفظ کند و در قالب سخنگوی یک گروه عمل نکند.
عباس آبادی به شعار مطرح شده سال توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد و ادامه داد: این شعار با عزم ملی محقق خواهد شد و تلاش کنیم با همکاری یکدیگر مشکلات کشور را رفع کنیم.

** خلاء نظارت رسانه ها در شهرداری ها مشهود است
دبیر حزب اعتدال و توسعه در استان کردستان با بیان اینکه میزان برملا شدن فساد در جامعه با قدرت مهار شدن آن در ارتباط است گفت: خلاء نظارت رسانه ها در شهرداری ها مشهود است که باید این ضعف برطرف شود.
مسعود الماسی افزود: در صورت نظارت درست بر عملکرد شوراها و شهرداری، جلوی فساد در این نهادها گرفته می شود.
وی ادامه داد: مردم باید دقت کنند و افرادی را برای شورای شهر انتخاب کرده که شایستگی کافی داشته باشند.
الماسی با بیان اینکه اگر روستاها درست مدیریت شوند فشار بر روی شهرها کاهش می یابد اضافه کرد: شوراهای روستایی خلا را در هرم قدرت کاهش می دهد.
به گفته وی، نباید ایلی و طایفه ای رای داد بلکه در انتخابات اخیر نیاز است به شکل لیستی و گروهی از افراد حمایت شود.
به نظر می رسد با وجود اختلافات میان جریان های سیاسی فعال در عرصه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در نحوه مدیریت اجرایی کشور و نوع نگاه به مشکلات و شیوه رفع آنها و فارغ از صحیح یا نادرست بودن برنامه های مدیریتی آنها، شاهد یک نوع اشتراک فکری و عقیدتی در میان این جریان ها هستیم و آن هم پایبندی به آرمان های نظام جمهوری اسلامی، احساس مسئولیت در مقابل مردم و تلاش برای حل مشکلات کشور است.
7355/6108/1904/1042
**خبرنگاران: وریا کرمی، امید بهمنی/مسعود احمدی**انتشار دهنده: فاطمه نوری جهانگرد

نظر خود را ثبت کنید