کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران در خراسان جنوبی آغاز به کار کرد

بیرجند - ایرنا - چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران روز سه شنبه با حضور علیرضا انیسی عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و جمعی از مسئولان خراسان جنوبی در بیرجند آغاز شد.
سه دوره کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران به همت مرحوم دکتر باقر آیت الله زاده شیرازی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ارگ بم برگزار شد.
کنگره یاد شده بعد از انقلاب از رویدادهای ارزشمند فرهنگی کشور است که به دلیل محتوای علمی، هنری و فرهنگی در نوع خود کم نظیر بوده است.
بعد از وقفه ای 10 ساله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصمیم گرفت با نگاه جدیدی چهارمین کنگره معماری و شهرسازی را در تمامی استان های کشور برگزار کند چرا که در تمامی استان ها ظرفیت و دانش های بومی خاصی وجود دارد.
به گزارش ایرنا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در این همایش گفت: کنگره های استانی تاریخ معماری و شهرسازی ایران در این استان با توجه به ظرفیت های تاریخی - فرهنگی و با تاکید بر معماری و شهرسازی بومی برای نخستین بار در حال برگزاری است.
رمضانی، محورهای اصلی چهارمین کنگره استانی شامل حوزه های فرهنگی - طبیعی، شهرها و روستاهای تاریخی، منظر فرهنگی و شهری تاریخی، سازه در تاریخ معماری و شهرسازی مدرن، باستان شناسی، میراث آب و کشاورزی، میراث فرهنگی ناملموس و ...اعلام کرد.
وی بیان کرد: این اداره کل از ماه ها قبل با انتشار فراخوان، مقدمات برگزاری این رویداد علمی و فرهنگی را فراهم ساخت و امید است بعد از برگزاری کنگره یاد شده شاهد توجه بیشتر سازمان های مربوطه به میراث فرهنگی باشیم.
وی اظهار کرد: در طول چند ماه اطلاع رسانی، 63 مقاله به دبیرخانه کنگره استان رسید که از این تعداد، 22 اصل مقاله توسط هیات داوران پذیرفته شد.
وی ادامه داد: شهرستان های بیرجند، خوسف و فردوس در روزهای پنجم تا هفتم بهمن ماه جاری میزبان چهارمین کنگره استانی تاریخ معماری و شهرسازی ایران با محوریت خراسان جنوبی خواهند بود.
در این کنگره که از صبح امروز در دانشگاه بیرجند آغاز شده است قبل از برگزاری نشست های علمی، تعدادی از استادکاران برتر حوزه مرمت و معماری سنتی خراسان جنوبی تجلیل شدند.
افتتاح نمایشگاه « مرمت در قاب تصویر»، بازدید از بافت تاریخی بیرجند و برگزاری کارگاه آموزشی از ویژه برنامه های بعد از ظهر نخستین روز کنگره در استان خواهد بود.
*7557* 6054* خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار دهنده - مریم پنجابی*

نظر خود را ثبت کنید