مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام

تولیت آستان قدس رضوی: مشهدالرضا (ع) جایگاه گفت و گوی بین ادیان است

مشهد – ایرنا- تولیت آستان قدس رضوی از مشهدالرضا به عنوان مهمترین جایگاه گفت و گو ی بین ادیان در جهان یاد کرد و گفت: امام رضا (ع) با صاحبان مذاهب و فرق اسلامی ، مکاتب و ادیان مختلف گفت و گو داشت و به نوعی آن حضرت بنیانگذار گفت و گوی بین ادیان بودند.
حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی روز سه شنبه در حاشیه آیین رسمی افتتاح رویداد مشهد 2017 در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با تاکید بر اینکه در نگاه آن حضرت سبک زندگی برای هر مسلمان باید مبتنی بر زندگی سعادت بخش باشد، افزود: امروز صاحبان همه مکاتب می توانند با محوریت امام رضا (ع)، نگاهی ارزشمند را به زندگی سیاسی ،اجتماعی و اخلاقی در جامعه رقم بزنند.
وی اظهار کرد: مشهد مقدس ظرفیت های بسیاری دارد و امام رضا (ع) محور مشهد و جمهوری اسلامی ایران است و آموخته های آن حضرت ، سیره و زندگی رضوی برای همه مسلمانان جهان الگوست.
وی خاطر نشان کرد: وقتی نام پایتخت برجایی گذاشته می شود یعنی نگاه همه شهرها به آن است و در عنوان پایتختی فرهنگ اسلامی برای مشهد مقدس همه متمرکز بر مضجع نورانی امام رضا (ع) است و سبک زندگی سعادت بخش آن است که امام رضا (ع) به بشریت آموخته و باید مبنای زندگی جوامع اسلامی قرار گیرد.
وی افزود: در این زندگی، دلدادگی به خدا، اخلاق، عدالت اجتماعی، معنویت، ایستادگی در راه هدف، استقامت، پایداری، دشمن شناسی و دشمن ستیزی در سیره و سیر و سلوک امام رضا (ع) نمودی بارز دارد.
وی همچنین گفت : امروز جامعه اسلامی با تهدیدات مختلفی چون الحاد، بی اخلاقی ها، خشونت و ترور روبروست و دشمن می کوشد فرهنگ منحط خود را به جامعه بشری القا می کند .
وی گفت : اینکه امروز نگاه جهان اسلام برای شکل دهی به زندگی فردی ، خانوادگی ، سیاسی و اجتماعی جامعه به امام رضا (ع) و مشهد مقدس باشد،‌ از برکات مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام است .
وی با اشاره به برنامه ریزی و اقدام ارزشمند دولت برای برگزاری این مراسم و مناسبت های این سال ابراز امیدواری کرد: همه دست اندرکاران و مسئولان بتوانند وظیفه خود را نسبت به پایتخت فرهنگی جهان اسلام انجام دهند.
سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی(آیسسکو) وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی هر ساله سه کشور را از حوزه کشورهای آفریقایی، عربی و اسلامی غیرعربی به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی انتخاب می کند.
در همین چارچوب کلانشهر مذهبی مشهد در سال 2017 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا انتخاب شد که امروز آغاز این مراسم با حضور صدها میهمان داخلی وخارجی است.
در مراسم رسمی افتتاحیه این رویداد بزرگ مسئولان شخصیت های برجسته کشوری از جمله وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی، بیش از 250 میهمان خارجی از کشورهای اسلامی اعم از وزرا ، نمایندگان مجلس ، ملی ، سفرا ، کاردارها ، شخصیت های فرهنگی ، مذهبی حضور دارند.
1003 /1906/ 6012 خبرنگاران : محمد رضا جعفر ملک ، فاطمه یوسفی **‌انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی

نظر خود را ثبت کنید