گذری در خانه‌های تاریخی شهر مینودری

  • تاریخ انتشار : 1396/6/28 ساعت : 10:04 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : قزوین
استان قزوین یکی از استان‌های پرجاذبه و توریستی در کشور است که هر سال پذیرای گردشگران زیادی بوده و وجود خانه‌های تاریخی در استان سبب شده تا قزوین در این حوزه نقش پر رنگی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، خانه بهروزی‌ها یکی از خانه‌های شهر قزوین است که پیشینه تاریخی آن به دوران قاجار باز می‌گردد، مالک اصلی این خانه حاج «یوسف بهروزی» است که پس از فوت به حاج «ابوالقاسم بهروزی» و پس از آن به ورثه خاندان بهروزی رسیده و البته هم‌اکنون توسط میراث فرهنگی خریداری شده است.

این خانه در فضایی با مساحت 1355 متر مربع بنا شده و شامل سه طبقه زیر زمین، همکف و طبقه اول است که در سال 84 به ثبت آثار ملی رسیده است.

در ضلع شرقی و غربی این خانه مهتابی قرار داشته و آب انبار و مطبخ نیز در این بنا وجود دارد و موجب شده تا زیبایی خانه را چندین برابر کند. خانه بهروزی‌ها با تزئینات آجرکاری، گچ بری و آرایه‌های چوبی سقف و قاب بندی چوبی ساخته شده و آرایه‌های سنگی و پنجره‌های فلزی معروف به سقف المدین نیز در آن قرار دارد.

تزئینات حیاط اندرونی و بیرونی خانه بهروزی‌ها تا حدودی حفظ شده است و آب انبار و مطبخ خانه نیز باقی مانده است.

قسمت اصلی خانه مربوط به شاه نشین و دارای درهای ارسی است که هفت در قرار دارد و اتاق‌های هفت در شاه نشین را تشیل می‌دهد.

هم‌اکنون خانه بهروزی‌ها دارای اتاق‌های اقامتی، امکانات کامل رفاهی، رستوران، کافی شاپ و آتلیه است که تجربه زندگی به سبک ایران قدیم را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

خانه بهروزی‌ها نخستین هتل سنتی در قزوین است که در طول تمام سال آمادگی خدمات رسانی به میهمانان را خواهد داشت.

راه دسترسی به خانه بهروزی‌ها از خیابان امام خمینی(ره)، روبروی بازار سعادت، کوچه شهید کریم اصغری، بن‌بست هفتم و مسیر دوم از خیابان بوعلی غربی، نظام وفا، کوچه انصاریان(زرگر کوچه)، کوچه مسجد شیشه گر، بن بست ششم است.

خانه یزدی‌ها

خانه یزدی‌ها یا میریان‌زاده با زیر بنای 880 متر مربع به مالکیت حاج محمد حسین یزدی‌ها که از تجار به نام زمان قاجار به حساب می‌رفت مربوط بوده است. این خانه دارای 3 طبقه و اتاق‌هایی از سه طرف است که با سبک معماری اقلیم قزوین سازگاری دارد که پلان آن دارای هشت ضلعی و خانه دارای حیاط اندرونی و بیرونی بوده است.

حیاط بیرونی این خانه شامل اصطبل، حیاطی برای مهترها و اتاق خدمه بوده که البته تخریب شده است و حیاط اندرونی آن شامل شاه نشین و 2 تالار شمالی و جنوبی بوده است که حوض خانه، آب انبار و مطبخ باقی مانده است.

ساخت و ساز و تزئینات در خانه میریان‌زاده به صورت قرینه انجام گرفته و در ضلع جنوبی خانه آب انبار قرار دارد و به دلیل آن که در معرض نور خورشید کمتری قرار دارد باعث خنکی آب می‌شده است. از محل‌های تعبیه شده موجود درخانه، راه پله آب انبار و  حوض خانه هم باقی مانده است که در ضلع شمالی قرار داشته و بیشتر در تابستان از حوض خانه استفاده می شده است.

راه دسترسی به این خانه از طریق خیابان مولوی، کوی صالحیه  امکان پذیر است و علاقمندان می‌توانند به منظور بازدید به آن مراجعه کنند.

خانه امینی‌ها

خانه امینی‌ها بالغ بر 2000 مترمربع  مساحت دارد  که حاج «محمدرضا امینی‌ها» از تجار فرش و ارباب 110 آبادی در زمان قاجار مالک این بنای تارخی بوده  است. این خانه در دوره قاجار شامل 16 عمارت و 14 حیاط بوده که در اثر خیابان کشی و تقسیم وراث اکنون تنها 4 حیاط و 3 عمارت باقی مانده است.

آنچه که سبب زیبایی و جذب مخاطب در خانه امینی‌ها شده آئینه کاری، گچ‌بری، نقاشی روی چوب و قاب بندی سقف‌های موجود است که دارای سه تالار جنوبی، میانی و شمالی است.

تزئینات مشابه در تالار شمالی و جنوبی و گچ بری و آیینه کاری و قاب بندی سقف در این خانه سبب شده تا زیبایی چند برابر شود.

داخل این خانه سه نوع در ارسی به‌صورت عمودی بالا و پایین، درب میان تالار که بر روی پاشنه می‌چرخد و درهای سبک ژاپنی که کشویی هستند وجود دارد.

این خانه شامل 2 طبقه است که در  زیر زمین حوض خانه و در طبقه هم کف 3 تالار تعبیه شده است.

راه دسترسی به این خانه خیابان مولوی، نرسیده به چهار راه منتظری رو به روی رستوران صفا است که بازدیدکنندگان می‌توانند به آن مراجعه کنند.

علاوه‌بر خانه بهروزی، یزدی‌ها و امینی‌ها خانه‌های تاریخی دیگری نیز از جمله خانه اسدی، خطیبی، محصص، زنجانچی، سعد السلطان، ابوترابی و آرازی نیز در قزوین وجود دارد که سالانه گردشگران زیادی را جلب می‌کند.

«طهورا قلی‌پور برزگر»، خبرنگار ایسنا منطقه قزوین

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید